Herre på täppan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mn78jag
    • January 2004
    • 23

    Herre på täppan

    Mina fem slöjstjärtar (1 Black moor, 2 Oranda, 1 Lionhead oranda, 1 redcap), som förövrigt huserar i en 320liters tank, verkar vara angelägna om att stressa den svagaste fisken. Initialt var jag övertygad om att jagandet och nafsandet var lek som skulle resultera i romläggning och proteinstinn, och svårstädad mjölke skulle fylla deras hem. Men ack vad fel jag hade.

    Den jagade började jaga. När jag nu introducerade min nyinköpta lionhead, som förövrigt är den största av mina fiskar, blev den tidigare jagade black moor slöjstjärten som förbytt. Ifrån att förtvivlat försöka gömma sig ifrån de andra har den nu vänt blad och jagar,tillsammans med de övriga, min lionhead likt en frustande Tomas Qvick med följe. Jag har försökt att sära på dem men de upptar samma beteende så fort de får syn på varandra. Jag funderar allvarligt på att försöka hitta ett nytt hem till lionheaden (ursäkta svengelskan). Men kommer Black mooren (ops igen)att då bli den jagade?

    Vad göra? Förslag?
    Bara döda fiskar följer strömmen!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    De kan göra så, de har inte samma "lukt".
    Ha ljuset släckt så går det över.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • mn78jag
      • January 2004
      • 23

      #3
      Lukten...hmmm
      Jag provar att låta lionheaden, ensam, få gå i ett av mina mindre akvarium med vatten ifrån det stora. Borde inte den oacceptabla lukten bli kompatibel med de andras då? Annars ser framtiden inte så ljus ut för min hjälmbeprydda vän.
      Bara döda fiskar följer strömmen!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag hittar inte länken där beteendet beskrivs.
        Men det brukar gå över på ca 2 dagar med ljuset släckt, det där är ett beteende som andra fiskar har tex Malawi tror jag mig ha läst, eller mins jag fel om det.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • mn78jag
          • January 2004
          • 23

          #5
          Nu har allt löst sig. Ett fridfullt lugn råder i det förut så kaotiska akvariumet. Det tog ungeför två dagar, vilket ni förutspådde. Tack för hjälpen.

          M
          Bara döda fiskar följer strömmen!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Intelligensian inom akvarie skötsel rekommenderar att man har akvariet släckt när man släpper i nya fiskar, för att inte i onödan stressa fiskarna.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • mn78jag
              • January 2004
              • 23

              #7
              I mitt fall hjälpte inte mörkläggningen. Även vid total mörkläggning blev fisken fortsatt trakasserad. Men efter två dagar lugnade det ner sig vilket jag är mycket tacksam för.
              Bara döda fiskar följer strömmen!

              Kommentar

              Arbetssätt...