sjuk GF!!! svarta prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miona
    • September 2003
    • 42

    sjuk GF!!! svarta prickar

    hej
    jag behöver hjälp... min Gf är sjuk sedan ca en vecka, den har haft en synlig svamp infektion, vitt "ludd" på kroppen, detta har försvunnit, nu har den svarta små prickar på kroppen, den äter dåligt och ligger mäst på båtten, mycket orolig. de andra fiskarna är inte på den, mina värden är bra konstant samma ph 7 och ingen nitrit eller nitrat.
    vad kan det vara har sökt men finner ingen info, vad ska jag göra? saltbad? ska jag ta ut den ur akvariet ett 375, den går med andra guld fiskar och fredliga ålar...
    tacksam för svar
    Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Man ska aldrig ha en sjuk/skadad fisk tillsammans med friska.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Miona
      • September 2003
      • 42

      #3
      nej, men de i djurafären som för övrigt tillhör den kunnande typen sa att det stressar fisken när man flyttar på den, jag är rädd om dem och vill hjälpa inte skälpa... men jag ska överväga det, tror du att den räcker att ha den i en 10 l hink, har inget annat akvarium till den? ska jag ha i salt?
      Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Behandla den separat med 2 % salt i vattnet i max 10 minuter eller om till den lägger sig på sida tidigare.
        Det kan du göra i en balja/hink.
        Det rensar bort en del parasiter/bakterier den har på kroppen.
        Men fisken kan var sjuk av annan orsak än miljöbetingand, vilket gjort att den varit i sämre kondition och immunförsvaret orkar inte hålla i mot.
        Om fisken har en inre bakterie då är det svårt att bota den, utan det är bättre att den får simma i den stora dammen i himlen, (lätt för mig att säga som har 100 guldfiskar)

        Sedan har du den i en karantän med en syresten eller svag 0,1-0,3 % i saltlösning salt utan jod vattnet.
        När det är bra kan den gå till de andra.
        Du kan ha Koi/Guldfisk i 0,3 % salt, när man börjar med det så fördelar man saltmängden på 2 dagar.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Miona
          • September 2003
          • 42

          #5
          okej ska göra det nu, tack för svaret
          Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

          Kommentar

          • Miona
            • September 2003
            • 42

            #6
            nu är den doppad i saltbad i ca 5 min, den går i en hink med lite salt, nu börjar den långa väntan på att den ska bli bra inget kul när en av dem är sjuk ;(

            fråga: ska jag slatdoppa den igen, eller räcker det med en gång?
            ska jag öka saltmängden i hinken den går i nu?
            Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ett salt bad räcker de bakterier/parasiter som finns på fisken minskar med badet.
              För att inte stressa fisken mer än vad ett saltbad gör så delar man saltmängden på 2 gånger, byt nytt vatten i morgon till 0,3 % salt, då får du event. bort bakterier/parasiter som släppt från slemhuden.
              Nu ska den ha syrerikt vatten, mörkt tyst och lugnt. spring inte och titta om den lever hela tiden.

              Sådana problem går inte att medicinera mot när inte orsaken kan fastställas.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Miona
                • September 2003
                • 42

                #8
                tack så mycket
                Allt började med ett uppfiskat Mörtyngel vid namn Polman...

                Kommentar

                Arbetssätt...