Dvärgrasbora, Kilfläcksrasbora eller Citrontetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaF
    • January 2004
    • 41

    Dvärgrasbora, Kilfläcksrasbora eller Citrontetra?

    Är en mycket entusiastisk nybörjare, som vill utöka med ytterligare någon liten trevlig fisk. Valet står nog mellan Kilfläcksrasbora eller Citrontetra, men i dag fick jag se de otroligt söta/fina Dvärgrasbororna i djuraffären. Någon med erfarenhet av de tre sorterna? När det gäller stim läser jag ibland att man ska ha minst 6, ibland 8, och affären säger 10? Vad säger ni kunniga?
    EvaF
    190 l sällskap
    6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami
  • sippe
    • April 2002
    • 308

    #2
    det blir ju finare med mer minst 10 tycker jag iaf.


    /Sippe

    Kommentar

    • hollowman
      • March 2003
      • 139

      #3
      jag tycker att du ska testa citrontetran den är underskattad den är mycket fin
      tycker att du ska ha minst 10 st berör sen på hur stort akvarium du har!!!
      240 liters växtakvarium hightech
      4 st svarta scalarer
      k 2 st pigen blood diskusar
      siamensisar+ ockulentisar

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        som jag skrev i din andra tråd..kolla drottningsrasboran..min astimmar hela tiden.. de är nästan ensamma i ett kar just nu, men stimmar för det =)
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Mycket hänger det ju på hur mycket plats du har över. Har du ett litet kar så tycker jag att du ska köpa flera neoner i stället, det blir ofta rörigt i ett litet kar med flera olika stimfiskar.
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Tasso
            • December 2002
            • 58

            #6
            Och mina drottningrasboror stimmar inte ett skvatt...

            Kommentar

            • EvaF
              • January 2004
              • 41

              #7
              Tack för tipsen. Det är bara att inse att jag nog inte ska köpa något mer avvikande än Kardinaltetror, för att undvika den "fisksoppa" man tydligen så lätt tillreder som nybörjare. Har bara ett 63-liters, och jag räknar kallt med att herr & fru Platy snart ynglar av sig. Håller intresset i sig är det ju inte värre än att vi byter upp oss till något större om ett år. Men, vad kul det är att planera... Då blir det nog Citrontetror och någon rasbora...
              190 l sällskap
              6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

              Kommentar

              • Mogwai
                • November 2002
                • 3021

                #8
                Har 5 st kilfläcks- och 5 st drottningrasboror i mitt 70 liters. De är verkliga smycken....och busfrön !! Far fram som små glittrande torpeder....tillsammans med mitt dvärggramipar, 5 små blackmollysar ( tonårsyngel ) och en kampfiskhane med sin hona .

                Kommentar

                • EvaF
                  • January 2004
                  • 41

                  #9
                  Är det samma sak med Kilfläcks- och Drottningrasboror att de blandar sig som Kardinaler och Neoner?
                  190 l sällskap
                  6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

                  Kommentar

                  • Mogwai
                    • November 2002
                    • 3021

                    #10
                    joo...det verkar så. För mina simmar tillsammans utan problem, sen emellanåt så delar de opp sig i grupper, men dessa grupper är också blandade. Det är väldans sällan som jag ser att de delat opp sig i sina egna rasgrupper så att säga.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...