Optimalt PH till Tigerbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    Optimalt PH till Tigerbarb

    Hej

    Vill vet om det är bra att Tiger barb och Prakt botia ständigt går i vatten med ph 7,5 ? (dkh 3,4)

    Det står i artbeskrivningen att de båda arterna trivs i ph 6,5-7,5 men jag uppfattar beskrivningen som om deras naturliga miljö är lätt surt vatten. Borde man då inte sänka ph lite.

    i 100l kar ph 7,5 dkh 3,4
    Pricken den Store !
    ~~~~
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är helt OK för dem. Jag skulle inte mixtra med vattenkemin om jag var du - du vinner ingenting i trivsel (och jag menar _ingenting_), men riskerar fiskens liv om du gör nåt misstag.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Solen
      • September 2003
      • 2997

      #3
      Tack


      Ok, men man undrar ju ändå..................

      Vi har nämligen förlorat 1 P.botier utan synbar förklaring
      Pricken den Store !
      ~~~~

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vi har nämligen förlorat 1 P.botier utan synbar förklaring
        Kanppast pga pH-värdet i alla fall - 7.5 är helt OK för dina fiskar.
        Praktbotian är därmot väldigt känslig för vita prick (speciellt om vattnet är lite för kallt). Sedan är ju ditt akvarium också väl litet för denna fisk.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Solen
          • September 2003
          • 2997

          #5
          Hej

          Så Ph får vi låta vara då...........det är bra för det verkar lite komplicerat att greja med, vi är nya på denna front men vill såväl att fiskarna ska få det besta möjliga.
          <font color="red">Ang stl:</font id="red">
          Vi är fullt medvetna om detta med stl av karet och planerar för ett 275l, måste bara få tag på någon som tillverkar vill ha andra mått en de som jag sätt på zoo butiken och nätet.......
          <font color="red">Ang temp:</font id="red">
          Kan var så att vi fyllde med för kallt vatten förra veckan, brukar försöka att hålla det på 26¤ men nu på vintern är det svårare då kranvattnet ändrar temp lite nu och då trots attt man spolar länge och väl......

          Vi tackar igen för visat intresse...
          Pricken den Store !
          ~~~~

          Kommentar

          Arbetssätt...