vietnamesisk kardinalfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anifre
    • January 2003
    • 50

    vietnamesisk kardinalfisk

    Hej!
    Jag undrar om någon har erfarenhet av vietnamesisk kardinalfisk. Såg den idag på husdjursmässan i Sollentuna, i Bollmora akvarieförenings monter. Mycket vacker liten fisk. Har sökt information på nätet men inte lyckats finna något enda om denna fisk.

    MVH
    Anita
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har ett litet stim & har odlat den. Otroligt trevlig liten varelse, mycket lättodlad: man sätter en lekgrupp i ett planterat akvarium, väntar en vecka, lyfter ut dem - och nån dag senare simmar det omkring pyttesmå yngel uppe vid ytan. De får blå ögon ungefär dag två, och efter cirka en vecka får ynglen en neonblå rand längs sidan, och ser ut precis som neontetra-yngel. De är lekmogna efter 2-3 månader.

    De blir sisådär 25 millimeter långa, dvs det rör sig om mycket, små fiskar. Det tråkiga med det är att de är svåra att kombinera med något annat - tillochmed fisk som neontetror eller zebrafisk har en tendens att trakassera dem. Jag har inte kunnat hålla dem med andra fiskar alls, utan de går själva i ett 30-liters.

    Utfärgade vuxna exemplar är mycket vackra, vackrare än vanliga kardinaler, fast i och med att de är så små krävs det att man sätter sig ner och verkligen tittar på dem för att se det.

    De förefaller klara sig bara fint, och leka, vid alla normala akvarie-pH och hårdheter & vid normala temperaturer. De är inte alls kinkiga i maten. De tycker om att ha gott om växter men ändå vissa öppna simytor.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Tillägg:
      Arten är den andra kända kardinalfisken, och upptäcktes så nyligen som 2001. Den får nog fortfarande anses som en raritet, fast det kommer säkert att ändra sig.
      Jag hittade några bilder på den på nätet:
      http://www.geocities.co.jp/AnimalPark-Shiro/7789/Tmica.html
      http://www.rva.ne.jp/gallary3/cogata/tanich_micage.htm

      Jag har försökt fota mina, men har inte fått några riktigt bra bilder på dem. De är för rädda för kameran.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Gud vad läckra, vart får jag tag på dem?
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Bäst chans har man fortfarande säkert via en akvarieklubb.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • anifre
            • January 2003
            • 50

            #6
            Azur!
            Tack så väldigt mycket för informationen och också bilderna. Vad snabb du var med svaret. Jättekul!

            MVH
            Anita

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Tanichthys micagemmae Mmmm väldigt fin liten firre.

              Tanichthys Albonuves har jag odlat eller förresten, hade ett gäng på 10st som så småningom blev fler i en 40 liters kar utan å be om lov...Hehehehehe.

              Om den här Vietnamiesiska släkten förökar sej lika lätt i akvarie som sina Kinesiska släkten...blir det säkert en mycket populär fisk.



              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              Arbetssätt...