segrafisk rom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    segrafisk rom?

    jag har hittat genomskinliga små ägg på växterna i mitt lilla akvarium..
    är det sebrafisk-rom tror ni?eller är det bara nå snigelägg?
    Om det är sebrorna..hur gör jag då?
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Tror inte att det är sebrafiskrom, dom kan man inte se utan lupp. Snigelägg är nog mer troligt.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Mina erfarenheter med sebrafiskrom: Lätt att se under själva leken sedan nästan omöjliga att upptäcka. Ca 0,8 mm i diameter, genomskinliga svagt gräddfärgade vid leken, klarnar snabbt och blir helt genomskinliga. När föräldrarna letar runt efter rom (romrövare) ser man ett och annat romkorn som virvlas upp för att sedan genast bli uppätet.

      Enklaste sättet att odla sebrafiskar är att när du konstaterat att de lekt i vanliga akvariet så håva ut ALLA fiskar så fort som möjligt. Ta bort filtret efter någon dag och ersätt med genomluftning (allra senast när de blir frisimmande). I ett vanligt akvarium med växter, sand, slam osv finns en hel del mat, men att ge extramat i form av t.ex. bananinfusorier eller liquifry är nog nödvändigt (jag har alltid stödmatat). Äter smulat torrfoder 2-3 veckor efter leken. En del ägg kläcks efter någon dag och hänger på rutor och växter, andra först när de blir frisimmande efter 4-5 dagar. De visar färg 2-3 dagar senare och växer extremt fort, upp till 3 cm långa på 5 veckor.

      Om de trivs leker de varje dag. Bra vatten, tillräckligt stort akvarium, mycket mat och mycket ljus. Enligt uppgift är de ljusstyrda fiskar i naturen och leker när det är ljust 14 timmar om dygnet, men jag har haft bättre utdelning när jag haft tänt längre (ca 16 timmar). De leker de första timmarna efter att ljuset tänts. Det är deras naturliga beteende att äta upp all rom som de kan hitta, på det viset återvinner de allt protein inom den egna arten. Den rom de inte själva kan hitta blir så att säga passivt gömd.

      Lycka till!

      Kommentar

      • Terato
        • November 2003
        • 560

        #4
        Okej..
        vad bra det är med folk som vet..
        För jag har sett att dom leker nämligen..
        Men iaf..
        Dom där äggen jag hittade blev som sagt snigelbarn..den stolta mamman antar jag är monstret på 2cm.(brukar inte ha så stora snäckor)
        /Sara Östlund

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

        Kommentar

        Arbetssätt...