Slöjstjärt med mal i munnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Slöjstjärt med mal i munnen

    Hittade min slöjstjärt idag som höll på att kvävas av en pansarmal som hade fastnat i munnen. Precis som att den hade simmat in där eller de kanske hade krockat med varann? Den va med huvet före..
    Jag fick iallafall ut malen som jag fick avliva men slöjstjärten lever. Den simmar lite men ligger mest på botten. Ögonen står ut lite. <font color="red">Är det en följd av syrebrist kanske?</font id="red">
    <font color="red">Brukar de klara sig efter en sån historia?</font id="red"> Har förstått att det är ganska vanligt att de får saker i munnen. Trodde ju att pansarmalarna var för stora för att det skulle kunna hända, men tydligen hade jag fel.

    mvh

    // Fija
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    #2
    Bara lite nyfiken på hur du fick ut malen...

    Kommentar

    • Elana
      • April 2003
      • 239

      #3
      Hejsan!
      Det kan hända att "snabba" fiskar inte ser sig för när de rusar iväg och vips så har de hamnat i munnen på någon annan fisk... när jag fick min första papegojciklid jagade han neontetrorna som en galning tills en av dem simmade rakt in i hans mun... båda två vart lika förvånade och efter det slutade papegojan att jaga småttingarna.
      Slöjstjärten är antagligen enormt stressad efter strapatsen så om du har vattenberedningsmedel hemma kan du tillsätta lite sådant för det ska vara lugnande.
      Mvh
      Elana
      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Slöjstjärtar är guldfiskar, guldfiskar blir så småningom väldigt stora, ocn när de blir stora äter de gärna småfiskar. Pansarmalar i sin tur har gifttaggar just för att avskräcka rovfiskar från att äta dem, och det verkar ju som om de fungerar på guldfisk också.

        Papegojcikliden blir så småningom också väldigt stor, och kommer också att med glädje peta i sig eventuella småfiskar den går med.

        Det som i sammanhanget talar för småfiskarna är att papegojcikliden och slöjstjärten bägge har deformerad ryggrad och därmed simmar dåligt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Alltså, den har aldrig jagat några andra fiskar, men jag har undvikit småfisk typ neontetra för att det inte ska hända. Men det kunde det ändå visade det sig.

          Kommentar

          • Fija

            #6
            Jag fick dra och lirka för att få ut den. Slöjstjärten äter iallafall nu så man får ju hoppas på det bästa.
            Hur starkt är det där giftet? Som en geting typ eller?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen skickat av Fija
              Hur starkt är det där giftet?
              Det är olika bud på det, så troligen skiljer det mellan arterna. Jag tror dock inte nån av dem är särskilt giftig. Som en geting kan nog vara en rimlig gissning.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Elana
                • April 2003
                • 239

                #8
                *skrattar* du har aldrig någonsin sett en papegojciklid simma... är det något de kan så är det att jaga... anledningen till att småfiskar kommer undan är att de helt enkelt är mindre och kan vända snabbare och gömmas sig på ställen dit inga stora fiskar kan nå.
                Idag lever dock neontetrorna ett tryggt liv i ett akvarium på andra sidan gatan dit inga nyfikna ciklider kan nå... bara 7 hungriga katter *ler*

                Vart på pansarmalarna sitter dessa gifttaggar??? Har alla arter dessa eller bara vissa?
                Kanske något att se upp med nästa gång man ska fånga de små liven...
                Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  har för mig att det bara är några som har det. Andra arter av pansarmalar producerar gift i slemhinnan (som kan göra att de dör i en transportpåse).
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...