Dumma praktbotior...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Dumma praktbotior...

    Her två stycken (hoppas jag) praktbotior i mitt akvarium som inköptes för att äta sniglar. Problemet är att jag har en stor rot där dom har gömt sig. Nu har det gått ett bra tag utan att jag sett dom och jag börjar undra om do låg kvar i roten när jag bytade vatten senast.

    Vad kan man göra för att locka fram dom?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Botior kan vara lite skygga av sig. När jag flyttade mina till ett annat kar så såg jag inte de på tre veckor, nu är de framme imellanåt. De tär bara att ha tålamod.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      • March 2003
      • 826

      #3
      Enda anledningarna till att praktbotior håller sig undan är:
      Antingen så är den/dom jagade eller så är dom för få.

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Nej, botior överlag är ganska skygga av sig. Praktbotian är väl de som är minst skygga men de är inte framme alltid.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          • March 2003
          • 826

          #5
          Nej inte alltid men mina e väl framme 50-60% av tiden som akvariet e belyst...

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Samma här. Men är de nya i karet kan de hålla sig undan länge innan de kikar fram. Att de är skygga behöver inte betyda att man har för lite eller har de med fel fiskar.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              • March 2003
              • 826

              #7
              Mina koppade jag i igår.
              Det behöver inte alltid men oftast är det tecken på sakerna som jag nämnde, eller är jag helt fel ute

              Kommentar

              • marcus_swe
                • July 2003
                • 483

                #8
                Jo jag vet att det är lite få. Men dom införskaffades som sagt för att äta upp/bort snäckorna. Ser dom mer som enn nyttofisk är en fisk som skall synas. Men jag vill ju inte att dom skall ligga döda i roten för förstöra vattnet...

                Blev även låvad att få lämna tillbaka dom. Men det lär ju inte bli det enlöaste att få tag på dom...

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  Luciper.. bara för att du har 2 st praktbotior som är framme & simmar så betyder ju inte det att alla ska göra det när de mår bra?
                  fiskar är individer...
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Mattias Andersson
                    • March 2003
                    • 826

                    #10
                    Har 6 st, koppade i 5 nya igår, hade själv samma problem som Marcus beskriver, men detta har löst sig sen jag skaffa dom nya.

                    Kommentar

                    • Rebecka
                      • September 2003
                      • 561

                      #11
                      Min praktbotia (som följde med akvariet jag köpte begagnat) går med glå ciklid och guldsöm...Den är jämt framme och tjaffsar med guldsömhanen...En kaxig 'liten' krabat, som just nu bara är 12 cm... (ska skaffa flera, men de flesta är för små för cikliderna)
                      Ville bara säga att min botia inte är det minsta skygg, fastän den är ensam... Den är kung i karet
                      http://underwatergarden.blogspot.com


                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        har 2 st Botia Striata, kan inte säga att dom nånsin vart skygga av sig, (tror dessutom att dessa är VF.. köpta hos importör)..äter allt i dess väg... sniglar.. tvingas odla dom i ett annat akvarium.-.
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • ahlin
                          • September 2002
                          • 234

                          #13
                          Vrid upp värmaren till 28-29 grader så får du mer aktivitet på praktbotiorna.

                          Kommentar

                          • Poseidon
                            • February 2003
                            • 1255

                            #14
                            Praktbotia å alla desss släkt är stimfirrar å trivs bäst i stim om minst sex individer...

                            Jag har sammalagt 30 st i mina kar mellamn 5 å 6 st i varje kar när dom behövs. (Som får flytta efter behov för utrotning av sniglar mellan karen) som för närvarande är 15 st å de är alltid framme.

                            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                            Kommentar

                            • marcus_swe
                              • July 2003
                              • 483

                              #15
                              Dom var framme innan!

                              Började med att jag matade neontetrorna med "flingor"... Jäklar vilken fart det blev på dom (neonerna).

                              Sen kunde jag inte hålla mig så jag slängde i 1/4 algtablett till siamensisarna... Och efter en stund kom praktbotiorna fram. Dom åt som dom inte hade sett mat på flera år och brydde sig inte speciellt mycke om dom andra fiskarna. Dock fick dom bråttom iväg när jag rörde mig för hastigt. Men det dog inte lång tid innan dom komm fram igen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...