behöver skötselråd av tigerbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Westaros
    • November 2003
    • 14

    behöver skötselråd av tigerbarb

    Hej, jag har precis köpt 16 trevliga tigerbarber som far omkring i mitt (64 liters) akvarium.

    Vad jag undrar är bl.a. hur snabbt fart man bör ha på filtret? Nu är det medelspeed på ett fluval 2+.

    Och sedan undrar jag om det spelar någon roll vad man har syretillsättningen på, mår dom bäst av mycket eller litet?

    Dessutom hade lite foder tips hade varit bra, grönsaker o annat man kan ge dem.

    Tacksom för goda råd
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Tycker det är i minsta laget till de fiskarna. De vill ha hög syresättning på vattnet så se till att det är stor rörelse på ytan.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • bilbuk
      • December 2003
      • 119

      #3
      tigerbarbar äter växter och fenor... alltså inte helt lung
      kolla gärna in min zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=160054

      Kommentar

      • Westaros
        • November 2003
        • 14

        #4
        Tanken är att dom ska få flytta till ett större i vår. Dom är ganska små just nu. Har skapligt strömt nu, inte max men ändå rätt bra fart på vattnet. Grymt nöjd är jag med dom iaf.

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Sätt full rulle på filtret, de vill ha strömt.
          I matväg kan du ge flingfoder, tablettfoder, frys- och frystorkat foder och vad du har i kyl och frys: skalade ärtor, broccoli, squash, gurka, kokta morotsslantar, kokt blomkål etc.
          Tigerbarber äter inte växterna och de äter inte heller fenor såvida du inte stoppar scalarer eller andra långfenade firrar i karet, då kan de nafsa efter dem. Tigerbarber har oförtjänt dåligt rykte... ge dem grönfoder ofta så har de något att sysselsätta sig med. De kräver ganska mycket mat när de är små men se upp så du inte övermatar - barber är matvrak av stora mått.
          Lycka till med dina "tigrar"...
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...