Asienbiotop.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norpan
    • December 2003
    • 679

    Asienbiotop.

    Funderar på att ändra lite i mitt 100 L akvarium och eftersom det redan finns guldbarber, kuhliål och en guldgurami där verkar asienbiotop ligga närmast tillhands. Nån som har förslag på fler fiskar som skulle passa, kanske även på växter och inredning. Det får gärna vara lite färg på fiskarna. jag vill helst inte ha dvärggurami, har dåliga erfarenheter av dem (hade dem tidigare och hanen slog ihjäl två honor..) I akvariet finns även 3 klogrodor så riktig biotop blir det inte, men nästan..

    //Jenny
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

    Grodor..lite trevligare, lite bättre
  • tjabo
    • December 2003
    • 11

    #2
    kampfiskarkan du ju alltid lägga i, passar ju med guramin sen finns ju pakistanbotia rätt så coola men kan gå lös på dom andra i akvariet om den inte får tillräckligt stor bottenyta för sig själv
    ha de
    //tobbe

    Kommentar

    • Tasso
      • December 2002
      • 58

      #3
      jag har ett asienakvarium med
      guldbarb
      guldgurami
      kampfisk (vildform)
      eldstjärt
      kuhli
      siamensis
      drottningrasbora (men dom stimmar så dåligt så jag ska ge bort dom)

      du kanske kunde skaffa fler guldgurami, men jag sopm bara har ett par tycker att hanen är i stökigaste laget...men har man många ska det funka

      eller fler guldbarber, dom är ju snälla och sååå vackra..

      jag har en eldstjärt och han är stiligast i akvariet, köpte honom rätt liten och han har vuxit en del, men är fortfarande lagom stor, och så vacker, hur snäll som helst mot dom andra.

      kampfiskarna gillar jag faktiskt mer än gurami, dom är snällare mot varandra...har en variant med kortare fenor än dom här extrema...tror det är en vildform...dom är otroligt vackra.

      växter har jag fuskat lite med...så dom följer väl inte asien helt
      men som dekoration har jag bambu i bakkanten som står lite lutat och så..passar bra till asiatiskt..

      Kommentar

      • Norpan
        • December 2003
        • 679

        #4
        Tack för tipsen.. Jo, min eldstjärt dog tyvärr på juldagen..men han var skadad så det var inte oväntat. Kampfiskar funderar jag på, ska man ha en ensam hane eller en hane och några honor? Ja, guldbarberna är mysiga.. guldguramin hamnade hos mig av en slump eftersom en bekant hade tröttnat på sitt akvarium och jag tog över hans fiskar, jag gillar honom verkligen men kanske att karet är lite i minsta laget för flera. Hm, han verkar trivas ändå, stimmar med guldbarberna.. (han måste tro att han är en förväxt barb..)

        //Jenny

        Nån annan som har ideer med bra växter?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

        Grodor..lite trevligare, lite bättre

        Kommentar

        • Tasso
          • December 2002
          • 58

          #5
          Den varianten av kampfisk jag har, ska tydligen kunna vara flera hanar ihop.Men jag har iaf en han och en hona. Hade till nyligen två honor och det gick lika bra det.

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Min 160 l Asienbiotop ser ut så här:
            Sandbotten med lite stenar utspridda, lite rötter här och där, ett bestånd döda bambupinnar i olika grovlek, Vallnesiera, Javaorbunke, Anubais och flytväxter (inte biotopriktigt med växterna här heller). Till bakgrund har jag satt en bambumatta (fd rullgardin). I karet går:
            2 Mosaikguramihonor (vill inte ha någon hanne, blir bara stökigt)
            3 Kilfläcksrasboror (ska vara minst 10, odlingsförsök pågår men det blir bara 1-2 yngel varje gång... har två småttingar som snart ska flytta in).
            3 Kuhliålar
            3 Ancistrusar (borde vara Siamensis, men de här behövde ett hem)
            För tillfället bor där också 20 Läppguramitonåringar på tillväxt, och några Guppysar som överlevt när jag matat med yngel.

            En gammal bild finns på länken nedan... ny kamera på G!
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Norpan
              • December 2003
              • 679

              #7
              Tack för ideerna, det jag ska göra är att byta ut gruset mot sand, stoppa i bambupinnar och ändra lite blandväxterna..Ska även införskaffa lite rasboror..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

              Grodor..lite trevligare, lite bättre

              Kommentar

              Arbetssätt...