tigerbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _LinA_
    • April 2003
    • 12

    tigerbarb

    ja har tänkt på å gör om mitt 100-litersakvarium till ett "tigerbarbsakvarium". alltså ha ett stort stim bara såna men kan man ha nån annan fisk till. typ två svärdbärare eller vad är lämpligt?
    /tacksam för svar.
  • grodanboll
    • January 2003
    • 44

    #2
    Hej
    Min personliga erfarenhet är att tigerbarber ska vara själva. Vi har ett 126-liters med närmare 30 tigerbarber från början. I samma kar hade vi fyra pansarmalar och gibbiceps. Men tigerbarber äter på fenorna på andra fiskar så tre pansarmalar strök med. Nu har vi flyttat över den sista pansarmalen + sugmalen till ett annat kar. Pansarmalen hade knappt inga fenor kvar men har nu återhämtat sig. Barberna äter även varandras fenor så idag har vi 11 barber kvar, resten har dött efter att ha blivit av med alla fenor.
    Så visst är dom roliga fiskar, livliga o busiga. Men inte helt snälla. Detta är andra omgången barber bor här och samma problem uppstod båda gångerna.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

    Varma hälsningar grodanboll!

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Mina tigerbarber biter inte på de andras fenor och de är inte kannibaler heller. Däremot är de matvrak, vilket alla barber tycks vara - ge mycket grönfoder så har de något att sysselsätta sig med utan att bli smällfeta.
      Grodanboll: Är du säker på att det inte är fenröta dina fiskar åkt på?

      Lycka till med dina tigerbarber LinA. De är pigga och simglada och mina favoritfirrar. Ska du skapa ett tigerbarbakvarium så behövs inga bifiskar, men en ancistrus eller några siamensisar är inte dumt. Vill du ha en asiatisk ytfisk är Sebrafiskar en idé. Rasbora är en annan art som passar in. Både sebrafiskar och rasboror vill vara i stim. Rasboror och tigerbarber tycker om tättplanterade akvarium.
      Vill du veta vilka fiskar jag har ihop med tigerbarberna så titta in på min hemsida.
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • doctor
        • August 2002
        • 300

        #4
        Jag har Mässingsbarb som kompisar till mina Tigerbarber. Har aldrig haft några som helst problem mellan dom och de har en väldigt vacker färg när de väl funnit sig tillrätta. Precis som Tigerbarberna är de livliga och precis lika matglada. Rätt kul att slänga i en ärta och se alla barberna jaga efter. Däremot har mina försök att ha ancistrusar och dylika malar slutat med att malen mystiskt dött efter ett par veckor...
        Lycka till med ditt barb akvarium!

        /Niklas
        Min PBase
        Min Flickr

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          • March 2003
          • 826

          #5
          Tycker tigerbarben fått ett oförtjänt dåligt rykte, den är inte aggresiv utan bara lite busig, så länge du har minst 20 st(helst fler) och inga fiskar med långa fenor så är det en fantastisk fisk.

          Kommentar

          • JaXxS
            • December 2003
            • 251

            #6
            ja har inga problem me mina tigerbarbar..... o ja har scalare o kampfiskar
            Du e n00b

            Kommentar

            • patrick
              • November 2003
              • 178

              #7
              Tigerbarber är skit!!!!!!!!!!!!!


              P.S
              Patrick

              Kommentar

              Arbetssätt...