Hur många praktbotior i 300 L.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    Hur många praktbotior i 300 L.?

    Hej
    jag har tre praktbotior på ca 4 cm i mitt 110 l akvarium. dom går på tillväxt till nästa kar och håller under tiden efter sniglarna. Dom är roliga och jag skulle gärna ha lite fler. Nästa år planerar jag att skaffa ett kar på runt 300 L hur många praktbotior skulle man få plats med i det ungefär?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    ingen botiaexpert på hugget så här i julpysslandet?
    Tänkte köpa till två eller fyra botior lite beroende på pris. Kommer sju botior att bli för mkt för 300 L?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      I 300 liter kan du ha ganska så många botior. Tipset är att ju fler du har desto bättre trivs dom. Jag har en kompis som har 11 stycken stora i ett 375 kar. Bara man har rätt storlek på filter, dom skitar ner en del.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        #4
        Det värsta e att denna "kompis" innan hade dom i ett 150-liters kar. Där kom denna "kompis" på att dom trivdes bättre när dom var många..

        Kompisen, jag alltså, hade först 4-5 stycken i 150 liter. Då såg jag dom aldrig, dom var bleka och verkade nervösa. När jag sedan köpte flera så verkade dom trivas bättre (min åsikt, botiorna säger ju inte så mycket).

        Dom är ruskigt sociala, kräver bra filter, några gömställen och gillar när det är tänt i rummet och inte i akvariet!

        Jag hade bestämt från början att dom skulle husera i min 375:a så småningom, och där e dom nu. Men inte ser jag dom!! Så det blir nog til att köpa flera..

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #5
          Stackars Torsten!
          Eftersom du redan har dammsugit södra sverige på stora praktbotior, blir det väl inte så lätt att hitta fler.
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • Patrik_växjö
            • July 2002
            • 2046

            #6
            Han ska ju till fjällen

            / Patrik /

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              #7
              Botior har väl inga fjäll , inga synliga i alla fall!
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • Morellen
                • November 2003
                • 4349

                #8
                då blir det till att leta fina (och rimligt prissatta) fyracentimetersbotior då...
                Mina tre har varierande grad av blyghet. en visar sig inte om det inte är släckt i akvariet, en vågar sig ut ibland och den tredje tror att mina platys är nån vanskapt form av botia och stimmar ibland med dem...
                största mysteriet är hur tre feta botior kan få plats i en liten håla innuti roten...roliga är de iaf
                tack för hjälpen
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #9
                  Gör så att du köper många men små praktbotior.. Hornbach(?) tog 38:- för sina, fast dom va typ <3cm.. Men 5 sånna vore coolt ihop med ngra större! Fast räkna med att du måste ha bra cirkulation och bra filter, mata lite och inte förvänta sig att dom blir stora på direkten! =))

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Nä inte blir de stora på direkten - iaf inte de som är underhuggare så att säga. Den sista jag köpte var pyttelite större än de jag köpt några veckor innan och den är nu runt 12-13 cm medan de två andra inte växt mycket alls och är ca 5-6 resp. ca 7-8 cm. Den stora rackarn snor åt sig fodertabletter, en i taget, och pyser in i roten där den smaskar i sig tabletten. Klar på två blankt och ut igen för att norpa fler. Får mata som en tok för att pansarmalarna, siamensisarna och ancistrusarna ska få något alls - för att inte tala om de andra praktisarna. Har du Torstensson vägarna förbi och en slant (eller en 80 cm lysramp) i fickan så... ;O)
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

                      #11
                      nu har jag köpt till två botior, dom får inte vara med de stora och knö inne i rothålan men å andra sidan blir gamlingarna nyfikna och måste ut och kolla så att de inte missar ngt... Charmiga fiskar tycker jag.
                      Har börjat fundera över en sak dock; hur i h-vete skall jag bära mig åt för att få tag i dem den dag jag fått i ordning ett större akvarium? Tips?
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                      Kommentar

                      • Torstensson
                        • June 2002
                        • 1964

                        #12
                        Ett hett tips är att sänka vattennivån till hälften och plocka ur så mycket inredning som möjligt. Har du otur så åker en del växter upp i jakten..

                        Jag brukar försöka lura dom, men det kräven en hel del tålamod!
                        Jag lägger en algtablett längst in i håven, "ställer" den på botten och väntar. Oftast lämnar jag bara en enkel passage mellan håven och frontglaset. Praktbotiorna låter oftast magen bestämma å vips e dom uppfiskade!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...