Slöjstjärten Luna söker förslag på ny kompis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trasiga_legobiten
    • December 2003
    • 2

    Slöjstjärten Luna söker förslag på ny kompis

    Lilla slöjstjärten Luna ska få ett nytt fint 20 liters sexkantigt akvarium med sagoslott i julklapp av stora slöjstjärtstomten (bor just nu i en glasskål som blivit för trång). Dessutom skulle hon gärna vilja ha en liten rumskompis; kanske en snäll liten mal eller två? Hur kombinerar man detta på bästa sätt? Ingen doppvärmare har införskaffats ännu, och de flesta malar verkar ju gilla att ha det lite varmare än rumstemperatur... Förslag på kompisar och lösningar mottages tacksamt!
    Hämnden serveras bäst kall/ Gammalt Klingonskt ordspråk
  • suze
    • November 2003
    • 54

    #2
    Hej Legobiten. Slöjstjärtstomten har redan varit hemma hos oss och gett Meg och Jack och deras roomies sina julklappar. rötter, stenar och nya växter. De blev jätteglada! Fast sanningen att säga så kommer nog tomten en gång till till dem och ger dem mer klappar. Det har de ärligen förtjänat efter allt de fått utstå här...

    20 liter är inte mycket så du ska nog inte ha så hemskt mycket mer i den nya burken, men en eller två Otoclincusar är nog ok att stoppa i. Meg levde med en sådan som rumskompis i sin första skål och hon höll på och pussade kärvänligt på den hela tiden, så för henne funkade det utmärkt.
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329
    Otosar blir inte så stora så de är bra för mindre akvarium. Plus att de inte är känsliga för salt i vattnet, vilket en del andra mal-sorter kan vara (Corydoras eller vad de heter). Salt är bra att ha i akvariet för att förebygga sjukdomar. I ett 20 liters skall du ha kanske en slätstruken tesked jodfritt grovsalt, som du löser upp i vattnet. Det är viktigt att du löser upp det i hela vattnet så att det inte blir hela saltkorn eller tyngre saltkoncentration som sjunker till botten, för då mår inte Otosen (eller några fiskar) bra.
    Otosar klarar också temperatur ner till 21 grader vilket de flesta har i sina lägenheter, så du behöver nog ingen värmare.
    Otosar gillar gurka och banan. Men låt inte maten ligga i mer än max 12 timmar, annars kan de förorena vattnet. Man måste nog tilläggsmata eftersom de kan ha svårt att hitta tillräckligt med mat annars. Speciellt i ett nytt akvarium.
    Lycka till!
    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

    Kommentar

    • Elana
      • April 2003
      • 239

      #3
      20 l är inte något utrymme direkt... varför inte köpa ett akvarium på minst 50l så att hon kan få en slöjstjärtkompis eller 2 kanske??? Problemet är att slöjstjärtar kan bli ganska så stora och då räcker vare sig 20 eller 50 liter... och om det dessutom ska innehålla ett sagoslott så undrar jag vart fisken ska bo...
      För att vara helt ärlig så tycker jag synd om Luna både före och efter julafton...
      Malar... jag vet inte någon mal som direkt skulle vara lämplig för att så litet akvarium... pansarmalar vill helst vara många och ancistrusar blir stora och vill ha en rot att äta på... De gillar också att ha det varmare än slöjstjärtar.
      Personligen så skulle jag satsa på ett större akvarium innan jag ens tänker tanken på flera fiskar. Prisskillnaden kan inte vara så stor mellan ett 20l sexkant och en enkelt 40-50 l akvarium.
      Mvh
      Elana
      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

      Kommentar

      Arbetssätt...