Tandsten hos slöjstjärt!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leo
    • November 2003
    • 6

    Tandsten hos slöjstjärt!?

    Vår lilla slöjstjärt Treasure har varit sjuk. I fem dagar har den plågats: stått på huvudet, flämtat, haft svårt att hålla orienteringen. Gälarna var svullna och röda, magen svullen. De andra slöjstjärtarna har granskats och befunnits ha nå´n prick här, nå´t tappat fjäll där och hade inte den ena ett litet sår för några dar sen.

    Expertis har anlitats, reseakvarium inköpts till karantän. "Gill flukes" blev den misstänkta diagnosen. Nu har det salt dippats och medicinerats och vattenvärden har mätts. Saltkoncentrationer har räknats fram - "hur många liter är en gallon?" - vattenbyten och nya kalkyler.

    Fiskstackarn har bott på värmegolvet badrummet för att hålla uppe temperaturen i plastburken - 28 grader så snabbas parasiternas livscykel på! Nybörjare som man är har man väl läst på.

    I eftermiddag var plötsligt fisken frisk! Och en nästan centimeter stor sten ligger på botten i plastbaljan! Hur kunde jag missa den i munnen(?) på en 4 cm stor fisk?! Jag som till och med gjort "Jo Ann´s fish physical". Och fiskstackarn överlevde både det och all medcinering.

    Nu är den åter i karet, allt är fest och gamman och Treasure ska byta namn till Gem (eng. ädelsten)!
    Leo
  • BellyFlop
    • November 2003
    • 28

    #2
    Stackarn fick väl en kallsup å så vips sögs stenen in å satte sig på tvären med diverse krämpor som följd.. men jag kan ju ha fel
    ----------
    54-litersbalja med kardinaltetra, guppy och ancistrus

    Kommentar

    • Leo
      • November 2003
      • 6

      #3
      Gem är ju tämligen glupsk, så hur stenen kom in råder ingen tvekan om...

      Egentligen undrar jag om detta är vanligt? Har förstått att det förekommer; kallas tydligen ibland "Rockitis" på engelska sites.
      Har rätt grovt grus som bottentäckning. Är det bättre med sand eller finare grus?
      Leo

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Hej!

        Tydligen mycket vanligt vid ett års ålder, sedan lär de sig ;o)

        ...Vilket leende du satte på mina läppar - vad kul att du läst på!!! Var själv total nybörjare och letade och letade på nät och i böcker...

        Kanske du skulle uppskatta:
        http://www.swedesdock.com/pondpara.sht
        Mvh, cri

        Kommentar

        • Leo
          • November 2003
          • 6

          #5
          Tack Cri!

          Har lagt in bokmärket för framtida bruk.
          Tänk hur det är. Akvariet inköptes till barnen, som också valde fiskarna, men nu får dom inte ens mata utan att mamman(=jag) står bredvid och räknar granulatkorn...
          Leo

          Kommentar

          Arbetssätt...