sebrayngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tmgrodan
    • October 2003
    • 24

    sebrayngel

    I fredags kläcktes det minst 200 sebra yngel i odlings karet..de är pyttiga o har precis släppt rutan o börjat simma omkring.pumpen var avstängd o nu är min fråga....

    Kan jag sätta på pumpen utan att de pytte små ynglena åker in i pumpen, om nej, när är de stora för att va i akvarie med pump??

    När skall jag börja ge dem mat, försökte häromdagen men de verkar inte det minsta intresserade.

    Tacksam för svar!!
    484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
    40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
    //Grodan
  • mörten
    • November 2003
    • 61

    #2
    Själv har jag aldrig lyckats få yngel av liknande fiskar att överleva i över en vecka utan filter. Mycket konstigt för jag har sett rekommendationer om bara syresten och vattenbyten den första tiden. Däremot med ett smutsigt filter har jag sällan fått problem.

    Tänk på att aldrig starta ett smutsigt filter där pumpen har varit avstängd mer än någon timme.

    Vad är det för pump och vad är det för mat?

    Kommentar

    • tmgrodan
      • October 2003
      • 24

      #3
      Hmm, va??. menar du att mina yngel kommer att dö?? Varför kan man inte starta filtret om det stått stilla en timme???

      Filtret är ett fluval 1 tror jag ..hmm, nyinköppt så jag minns ej riktigt, har ett 40 liters kar!

      Menar du alltså att de jättesmå firrarna klara sig utan att dödens dö i filtret???

      Maten är flingroder som skulle passa yngel, det kallas för "baby", men tycker mest det ser ut som väldigt fimalet vanligt flingfoder!
      484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
      40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
      //Grodan

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Om ett filter står still i ett par timmar kommer det att bildas giftiga ämnen i filtret, vilket gör att man måste göra rent det, samt byta filter (tror jag)

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • knorrhane
          • October 2003
          • 89

          #5
          Borde det inte funka med att trä en nylonstrunpa öven pumpen så kan de ju itne sugas in!

          Kommentar

          • tmgrodan
            • October 2003
            • 24

            #6
            oki, men, så då måste jag ju rengöra filtret då ju!!

            Kan jag sedan lägga i det o sätta på det utan att få 200 fiskars liv på mitt samvete???
            484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
            40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
            //Grodan

            Kommentar

            • tmgrodan
              • October 2003
              • 24

              #7
              NU HAR JAG RENGJORT FILTRET O SATT EN NYLONSTRUMPA OM DET...HOPPAS DETTA FUNKAR DÅ!!!

              Någon som vet när de är mogna för att äta???
              484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
              40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
              //Grodan

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Sebrafiskyngel brukar vara för små för att äta även smulat flingfoder. Att de lever fortfarande beror på att de hittills har hittat annat att äta i akvariet.

                Det går att lyckas på många sätt med dem, men jag brukar inte ha filter när de är så små att de inte äter torrfoder, det är svårt nog att fixa käk så varför filtrera bort det lilla som finns?

                Bananinfusorier är väl enklast att odla, stoppa torkat bananskal i vatten, ställ det ljummet någon dag och du får en vit sörja av infusorier. Luktar inget vidare. Brukar fungera på något magiskt sätt.

                Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att de börjar simma normalt ca 4 dygn efter leken och äter efter ytterligare ett dygn.

                Kommentar

                • tmgrodan
                  • October 2003
                  • 24

                  #9
                  Är det ingen risk att det blir fel "balans" i akvariet om det skulle fortsätta leva såna där banan infusioner i akvariet???
                  vill inte ha grummel i odlings karet som jag nu har i det stora...
                  mina har simmat en vecka nu o lever ännu..pustar..

                  484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
                  40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
                  //Grodan

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Jo, det är väl det som är det svåra, att ge tillräckligt med mat till sådana små utan att vattnet blir lika räligt som i bananburken.

                    Ett gott tecken att de lever ännu, maten kanske fungerar ändå? Om du kan se en tydlig utbuktning på magen på dem är det bra.

                    Vet inte hur maten "baby" är, men misstänker att den passar levandefödarna bra och deras yngar är ju groteska jättar jämfört med sebrafiskyngel.

                    Ett annat klassiskt recept som jag provat är en knivsudd hårdkokt äggula upprörd i vatten.

                    Lycka till, om en vecka äter de säkert torrfodret.

                    Kommentar

                    • mörten
                      • November 2003
                      • 61

                      #11
                      Mina sebrafiskyngel kunde alltid äta artemia från början. Men det är ju givetvis mer omständligt att hålla på med det än att mata med smulat torrfoder.

                      Annars tycker jag också att äggula fungerar bra. Vattnet blir dock ganska dåligt av det. Tror det har att göra med mycket protein.

                      Du kan även testa med havremust.

                      Kommentar

                      • JR
                        • April 2003
                        • 2112

                        #12
                        kop liquifry no1, pyttemat för såna småfiskar, och det skall tydligen stimulera den naturliga infusoriebildningen i akvariet..
                        man bara droppar i det i karet ur en pytte flaska =)
                        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                        Kommentar

                        • tmgrodan
                          • October 2003
                          • 24

                          #13
                          Hmm, nu har jag skickat min sambo att köpa banan....skall jag nu föda upp små banan kryp eller äggulan, eller hanvre must...hur man nu gör det???????????????, vilket är sämst för vattnet??

                          Ynglena simmar ännu...utan pump o gammal mat som ligger o flyter..(har försökt ta bort det mesta men inte så lätt, vill ej fiska upp småfirrarna).kanske det har blivit infusoier (eller vad det nu heter) av yngel maten istället?????
                          484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
                          40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
                          //Grodan

                          Kommentar

                          • dgqlof
                            • November 2003
                            • 1344

                            #14
                            Ja, yngelmaten skapar också infusiorer. Jag kan också rekommendera JR:s tips om Liqifry No 1, bara att droppa i vattnet, enkelt och praktiskt.

                            Äggula är annars lättast: Lite hårdkoktäggula i lite vatten, mosa ordentligt och häll i, men måste erkänna att det var länge sedan jag provade det, kommer inte ihåg hur gärna de åt av det.

                            Bananinfusorier: frågan är om inte ynglen borde vara för stora för dem när det är klart. Annars är receptet: ett torkat bananskal i en burk akvarievatten, ställ på täckglaset, efter 1-3 dygn kan du börja hälla i skvättar av det i akvariet. Det går även med torkat gräs istället för bananskal. Det kan vara svårt att veta om ynglen får tillräckligt med mat.

                            Sebrayngel äter oftast inte från bottnen när de är små så slamsug bort det som inte är uppätet, eller kan du göra som jag brukar göra, säga att jag har ekoligisk balans och odla infusorier dirket i akvariet när det bara är en täckmantel för att jag är lat...

                            Vet inte vad som förstör vattnet mest. Ett annat tips är om du har snäckor i andra akvariet så släpp i några sådana när ynglen väl simmar, snäckorna äter upp överbliven mat.

                            Kommentar

                            • tmgrodan
                              • October 2003
                              • 24

                              #15
                              Tack för tipsen.... tyvärr har allt snurrat runt det stora akvariet idag, min sambo fick spelet över det grumliga vattnet, knatade ned till zoo butiken o kom hem med nytt fibermaterial...nu är hela akvariet nyuppstartat igen...väntar på att termometern skall visa rätt temperatur så jag kan släppa i fiskarna! Stackarna har legat i balja hela dagen!

                              484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
                              40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
                              //Grodan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...