Tigerbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    Tigerbarb

    Vi har nu enats inom familjen, vi vill ha grön tigerbarb och vanlig tigerbarb.
    Så då läste jag in mig lite om dem, bland annat nämndess att Tigerbarben vill ha mjukt vatten och att man därför skulle använda sera moruna nånting i vattnet.

    Vet nu ej vad detta innebär undrar om ni känner till nåt om detta.

    I 100l karet har vi för närvarande 4 små Praktbotier samt en anicistrus och en F.pansarmal som också behöver kompis inom kort.
    Pricken den Store !
    ~~~~
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    #2
    Jag skulle strunta i att lägga i en massa önödiga och dyra preparat...de klara sig absolut utmärkt i vanligt kranvatten. Bara du sköter dina vattenbyten och allt så ska det gå bra. Det är en ganska tålig fisk som är mycket fin, se bara till att köpa minst 8 av varje ungefär, helst fler...det blir snyggast så och de trivs bättre då. Lycka till!
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Alla firrar är ganska anpassningsbara...du bör ha koll på nitrithalt å syresättningen av vattnet samt regelbundna vattenbytte.

      Det sägs att dom drabbas oftas av vitaprickskjukan...män det har inte så varit fallet med mina.

      http://www.grendosa.com/dump/POSEIDON%20jpg.JPG
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Solen
        • September 2003
        • 2997

        #4
        Vi tackar för svaren.

        Vi har som sagt ett 100l men när vi köpte pump trodde föregående ägare att karet var 90l så vi köpte bara en fluval2plus.
        Jag tror att den inte är tillräcklig, får göra ren den 1ggr/v och har den på halv fart.

        Tror ni det är tillräckligt eller ska vi byta till en större nu när vi ska ha i ett 10-tal barber?


        4 små P.botier 1 F.pansarmal + 1 anicistrus
        Pricken den Store !
        ~~~~

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          Nä, det kommer funka fint så länge du sköter rengöringen av pumpen men varför kör du bara på halvfart. Jag hade absolut kört med full fart på pumpen.
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          • Fa_lco
            • October 2003
            • 83

            #6
            Håller med föregående talare...kör på max med pumpen. Har du tänkt på att praktbotian blir en ganska stor fisk och att ett 100 liters blir på tok för litet för fyra stycken vuxna praktbotia.
            Har inte alltid rätt men försöker i alla fall

            http://www.akvarium.has.it

            Kommentar

            • Solen
              • September 2003
              • 2997

              #7
              Hej

              Tack för rekommendationerna ang pump ska genast öka till full fart!!!!

              Vad det beträffar stl på karet är vi medvetna om att praktbotier blir större men när de blir förstora tänkte vi byta upp oss och har redan införskaffat en fluval3plus.

              Den borde väl rimligtvis räcka till ett 220l kar?
              Pricken den Store !
              ~~~~

              Kommentar

              • Solen
                • September 2003
                • 2997

                #8
                Idag blev vi föräldrar till tio små Tiger barber riktigt små max 1cm.
                Barnen står och glor förtjust och vi vuxna hoppas att de ska få må bra och slippa vita prick mm.


                Hade
                Pricken den Store !
                ~~~~

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Grattis till valet av firrarna! Här finns en tigerbarbälskare till ;O)
                  Gör delvattenbyte varje vecka, se till att ha rejält blås i karet och håll temperaturen konstant så blir det inga bekymmer.
                  De är härdigare än det sägs i litteraturen, samma gäller praktbotian.
                  Njut av era firrar...
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Solen
                    • September 2003
                    • 2997

                    #10
                    Tack för det Klara


                    Pumpen fluval2plus står på max och väntar på en 3:a tycker inte 2+ räcker tillräckligt.

                    Vi har nu i 8v byt 20l av 100l varje fredag + aqutan och de andra har mått prima, idag var ph 7 och nitrit mindre än 0,1 vilket var ok enligt zoot så vi köpte de små rackarna. De är super kuliga.
                    Dessutom har jag läst mig till att P.botian och T.barb kommer från samma område och trivs med varandra.
                    Ps trevlig saite du gjort Ds
                    Pricken den Store !
                    ~~~~

                    Kommentar

                    • klara
                      • September 2002
                      • 1112

                      #11
                      Tackar! Kul att du kikade in, är lite dålig på att uppdatera just nu eftersom julsajten tar all tid så här års.

                      Stämmer gott det att botior och barber trivs ihop, har som du såg just dessa ihop i stora karet + brokatbarber och siamensisar. Pansarmalarna ska ut till eget kar snart och neonerna får följa med också. In ska ett stim Botia striata + att jag ska utöka tigerbarbstimmet ännu mera. Sen är det bara ancistrusarna som är "fel".

                      Du kan gott byta 30-40% av vattnet i veckan. Att nitrithalten är så låg visar att nitrifikationen fungerar finemang, men det kan anrikas för mycket nitrat istället. Med växande tigerbarber och praktbotior kommer du att mata en del, så håll även koll på nitratet så du slipper obehagliga överraskningar i form av alginvasion.
                      Kul att fler gillar tigerbarber, många verkar se dem som huliganer och drar sig för att köpa dessa härligt pigga firrar.
                      Lycka till med allt!
                      /Klara
                      ------------------------
                      Min hemsida
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Solen
                        • September 2003
                        • 2997

                        #12
                        Hej Klara

                        Hemma på vår ort (Skövde) så säljs tigerbarb på löpmeter.
                        I förra veckan hade de ca 50 lite större av vardera sort det vill säga grön och vanlig tigerbarb.

                        I går hade de ca 50 nya pyttisar av varje sort, när jag frågade sa hon att de var bland tio i topp på deras försäljnings lista.

                        I morse firade vi födelsedagsbarnet med ljus och paket tät intill aqvariet. Stämningsfullt faktiskt.

                        Hade gott Solveig
                        Pricken den Store !
                        ~~~~

                        Kommentar

                        • klara
                          • September 2002
                          • 1112

                          #13
                          Kul att höra att de går som smör i solen - eller kanske inte? Beror på vad hon menar. Tar folk livet av dem så de måste köpa nya hela tiden eller är det många som köper och håller tigerbarber i era regioner? ;O)

                          Här tas de in som pyttesmå och blir kvar så jag kan köpa dem i lite större format senare, men de sista fem jag köpte var nyinkomna och verkligen små, men har klarat både karantänen och att hamna bland sina stora kompisar.

                          Säg grattis till födelsedagsbarnet!
                          /Klara
                          ------------------------
                          Min hemsida
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Solen
                            • September 2003
                            • 2997

                            #14

                            Hej klara

                            Det uppskattar födelsedagsbarnet, det är jag säker på.
                            Själv har jag en lite fåniga fråga igår kväll innan jag gick till sängs tittade jag till dem och alla 10 stod med huvudet ner och stjärtfenorna rakt upp. De var helt stilla verkade som de sov men vet ej, vet du !

                            Annars inväntar vi med spänning torsdag då ska vi mata dem (nutrafin max flingor) jag hoppas dem gillar det..........

                            Mv. Sollan
                            Pricken den Store !
                            ~~~~

                            Kommentar

                            • klara
                              • September 2002
                              • 1112

                              #15
                              Ja, tigerbarberna vilar så men kan också ställa sig på detta sätt om de fått i sig lite för mycket mat.
                              Nu undrar jag förståss... vad då vänta till torsdag? Ungfisk måste matas lite oftare men med mindre mängd per gång för att växa som de ska och må bra.
                              /Klara
                              ------------------------
                              Min hemsida
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...