Räddat slöjstjärtar, vad göra nu??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sune
    • May 2003
    • 137

    Räddat slöjstjärtar, vad göra nu??????

    Hej! Jag tog igår ihand om två slöjstjärtar av en som inte skötte dom. Under en lång tid så har dom bott i ett akvaruim med syrefattigt vatten och där vatten nivån var ganska låg utan växter. Mat hade dom inte fått på väldigt länge heller och vänlig som jag är tog jag med dom hem.
    Dom finns för tillfället i ett litet plast akvarium på 4-5L med en växt jag har gett dom från mitt 54L. Den ena mår ganska bra under omständigheterna medans den andra mår sämre. När jag la den i akvariet så la den sig upp och ned (med magen upp)men den har börjat simma runt lite mer men inte mycket. Balansen är inte som den ska vara för den ser ut att välta ibland och ligger gärna på botten.

    Hur ska jag göra? Med matning (fick med mig lite mat till dom) hur ofta ska dom äta? Vill inte heller chocka deras hungriga magar. Hur kan jag hjälpa den med den dåliga balansen? Kan inte lägga dom i mitt andra akvarium pga platsbrist och en massa yngel som kan bli mat för dom vilket jag inte vill. Har även två algätare som jag har hört att dom sätter sig fast på slöjstjärtarnas slöjor vilket jag inte vill. Skulle kunna köpa ett litet större kar till dom men vill inte göra det förrän jag vet att dom kommer att överleva. Hur ofta bör jag byta deras vatten för att dom ska må bra? Har ingen pump till dom och tänker inte köpa någon heller tror jag, måste väl fungera utan om jag byter vatten ofta, eller?

    Finns det någon vänlig själ som kan ge mig lite tips på vad jag ska göra?
    MVH

    Susanne
  • torb
    • June 2003
    • 117

    #2
    För att ge dem mer plats kan du till och börja med skaffa någon form av plastback. Brukar finnas billigt på IKEA och byggvaruhus. Om du har kvar vatten från akvariet de gick i bör du bara byta lite vatten åt gången så att de vänjer sig vid de nya förhållandena. Samma sak med matningen skulle jag tro är bäst. Trappa upp försiktigt alltså.

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #3
      Hej!

      Stort ämne.

      Läs så många inlägg du kan under 05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi.

      Vi har där just diskuterat upp och ned problemet. Bekymra dig inte just nu om detta, det kan (om du har tur) försvinna naturligt när de återhämtat sig.

      Under tiden se om du kan hitta en större behållare och byt vatten minst två gg per vecka. Guldfisk (sp. slöj) trivs bäst i rent vatten! Låt fodret svälla och mata sparsammt!

      Hur stora är dessa slöjstjärtarna? Om de är mellan 3-5cm så är ungefärlig mängd att doppa en tanpetare i vaten och sedan ca 1.5cm i mat burken. Låt svälla - flingor i 5min och pellets i minst 10min.

      Om din Engelska är ok så läs de siter jag lagt in under guldfisk på artbeskrivningarna här på zoopet.
      Mvh, cri

      Kommentar

      • sune
        • May 2003
        • 137

        #4
        Fick inte med något av det gamla vattnet utan dom har helt nytt.

        Jag förstår inte riktigt det här med tandpetare och låta maten svälla. Vart ska maten svälla någonstans?

        Med mina ögonmått så är dom ca 3-4 cm långa utan stjärt räknad.
        MVH

        Susanne

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Hej Susanne
          Vad jag förstår så menar cri att du skall blöta en tandpetare 1,5 cm och sedan doppa ner den i foderburken. Det foder som då fastnar skjöljer du av i en liten kopp med akvarievatten som du låter stå i 5 minuter innan du häller ner det till fiskarna.
          Kolla även om du hittar ett "Bäst före datum" på fodret, annars så får du nog köpa nytt.

          Guy
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • sune
            • May 2003
            • 137

            #6
            Ok Tack!!

            Men det är väldigt viktigt att maten sväller? Det går inte mata dom som man gör med andra fiskar då? Hur är dom med att äta andra fiskars mat?

            Tar gärna all tips jag kan få när det gäller dom. Vill gärna se till att dom får det bra nu när jag har åtagit mig uppgiften, och gärna lyckas.
            MVH

            Susanne

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #7
              Tack Guy :o) ! Din förklaring var bra mycket bättre än min... och ja, det är viktigt att låta även flingor svälla. Köp en liten burk guldfisk foder och ge även fryst foder någon gång då och då om du kan.
              Mvh, cri

              Kommentar

              • sune
                • May 2003
                • 137

                #8
                Tack för alla era svar men just nu verkar det som att den ena inte kommer att klara sig. Den ligger på sidan på botten. Lite tråkigt eftersom det såg ganska ljust ut ett tag. Den andra är piggare så jag hoppas att den inte kommer att känna sig för ensam sedan. Ska kolla efter ett något större kar till den men inte mycket större eftersom jag har ingenstans att ha den.
                MVH

                Susanne

                Kommentar

                • sune
                  • May 2003
                  • 137

                  #9
                  En liten fråga till. Hur mycket ljus kräver en slöjstjärt?
                  MVH

                  Susanne

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Tror du inte att fiskarna får det bättre om de får simma i den stora dammen i fiskarnas himmel.
                    En fisk ska inte behöva riskera att leva ( dö ) i en back från IKEA.
                    Du får ursäkta men jag blir upprörd.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • shooo
                      • November 2003
                      • 1

                      #11
                      duu kan ju prova att hälla i salt i akvariet. Det man köper i djuraffären brukar hjälpa när fiskar inte mår så bra.
                      malin

                      Kommentar

                      • sune
                        • May 2003
                        • 137

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Kramfors
                        Tror du inte att fiskarna får det bättre om de får simma i den stora dammen i fiskarnas himmel.
                        En fisk ska inte behöva riskera att leva ( dö ) i en back från IKEA.
                        Du får ursäkta men jag blir upprörd.
                        Den ena har nu tyvärr avlidit .. men den andra verkar må mycket bättre. Den har nu fått flytta till ett större kar på 9L och det har jag köpt i ZOO AFFÄREN OCH INTE EN BACK FRÅN IKEA.

                        Jag har aldrig sagt att jag skulle köpa en back från IKEA.

                        Och att jag gör mitt bästa för att få dom att må bättre kan väl inte vara fel, eller? Dom bodde inte i något större kar än det jag köpt nu. Jag gör bara mitt bästa för att dom skulle få må bra men tyvärr så funkade de inte med den ena men den andra ser nu ut att trivas.

                        Tycker det låter hemskare om jag bara skulle låtit dom stanna där dom var och låtit dom dö.
                        MVH

                        Susanne

                        Kommentar

                        • zagu
                          • October 2002
                          • 35

                          #13
                          Vad skulle det vara för fel på en ikea back?

                          behållare som behållare, eller?

                          Fisken lär ju inte märka så känge man håller koll på vatten värdena.

                          Kommentar

                          • sune
                            • May 2003
                            • 137

                            #14
                            Ursprungligen skickat av zagu
                            Vad skulle det vara för fel på en ikea back?

                            behållare som behållare, eller?

                            Fisken lär ju inte märka så känge man håller koll på vatten värdena.
                            Tycker inte heller att det är något fel på en IKEA back men jag blev irriterad när det påstods att jag hade en och att det var så synd om dom. Allt måste vara bättre än hur dom hade det innan.
                            MVH

                            Susanne

                            Kommentar

                            • zingo_boy
                              • August 2002
                              • 983

                              #15
                              asså, din mening i de hela, är inte ond. men hur du gör med dessa fiskar då? stoppar ner dom i ett 9 liters kar! jag kände mej som en riktig djurplågare när jag hade fått reda på att min gibbiceps kunde bli 50 cm lång, och han/hon bodde i ett 70 liters kar. ni ska veta hur många timmar jag grät den kvällen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...