Kilfläcksrasbora-lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cattis
    • May 2003
    • 115

    Kilfläcksrasbora-lek?

    Tror mina kilfläcksrasboror har lekt, för första gången, men jag är inte riktigt säker. Det hänger små vita ägg på växterna - men problemet är att jag inte vet om det är snigelägg eller kilfläcksägg. Jag har nämligen några sniglar i akvariet, men brukar de verkligen lägga runda ägg? Enligt mina erfarenheter lägger sniglarna bara en liten slafsig hög med små prickar (ägg) i - till skillnad från dessa ägg som är runda men dock verkar bestå utav mängder med småägg i varje. Någon som vet eller behöver jag vänta tills de kläcks? Vore ju snopet om det vore snigelägg...
    Cattis
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Jag skulle tro att det är kilfläcksrasbororna som har lekt, de räknas till de mest lättlekta rasbororna. Att några yngel klarar sig är nog mindre troligt om du har kvar föräldrarna i samma kar.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      håva upp äggen med en finmaskig håv, lägg dem i an behållare mad vatten från samma kar & sätt i en luftpump, så har du små yngel om 4-5 dagar ungefär. de syns knappt =)
      när de kläckts får du inte ha för stor rörelse på vattnet, då yr de bara runt.
      mata med liquifry no1 t.ex.
      lycka till =)
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • bboyjohn
        • September 2003
        • 113

        #4
        hur får man dom att leka?
        vad trivs dom i för miljö tex?
        ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡

        Kommentar

        • Cattis
          • May 2003
          • 115

          #5
          Tack för rådet! Ska genast ge mig av på jakt efter en håv...
          Cattis

          Kommentar

          Arbetssätt...