Slöjstjärt - Svårt att hålla balansen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Voja
    • November 2003
    • 7

    Slöjstjärt - Svårt att hålla balansen

    För några veckor sedan fick jag fem slöjstjärtar. Några dagar efter att jag fått dem har jag märkt att en av dem ställer sig i ett hörn och är där helt stilla (ofta upp och ner). Ofta har den svårt att hålla balansen och den håller sig mest i övre delen av akvariet. De senaste dagarna har den varit upp och ner det mesta av tiden och den har svårt att ställa sig rätt igen.

    Då jag inte har någon erfarenhet av fiskar skulle jag behöva hjälp OMGÅENDE!!!

    Tack på förhand!
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #2
    Hej!
    Är den helt upp och ned? Alltså att den guppar med magen uppåt?
    Jag hadde en sån slöjstjärt för ett tag sedan, den dog.
    Jag tror att det var simblåsan som sprack då blir det så.
    För några dagar sedan vart en av mina andra slöjstjärtar dålig, den började att vagga lite fram och tillbaka så jag satte den i en plastbalja (ca 20 liter) den var där i några dagar och vart frisk och pigg igen.
    Prova att ha den för sig själv ett tag.
    Hur stort akvarium har du? Vilken temperatur har du i vattnet?
    Mvh/Sarah

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #3
      Stort ämne - Finns kilometrar om detta på Eng. sidor ... mycket har skrivit om detta innan på forumet, leta på "floating" och cri så hittar du allt du behöver.

      I korthet:

      1. Låt fisken fasta i ett par dagar
      2. När du börjar utfodra igen så gör detta i små mängder.
      3. Foder - tungt och låt fodret svälla i minst 10 min.

      Om problemen fortsätter ge antibiotika och gör om proceduren.
      Mvh, cri

      Kommentar

      • Voja
        • November 2003
        • 7

        #4
        När jag säger up och ner menar jag med magen uppåt. Det mest beundransvärda är att när man går till flera olika djuraffärer och frågar vad man ska göra så får man hur många olika svar som helst.
        I ena djuraffären sade de at jag skulle shocka den genom att lägga den i 5 grader kallare vatten i cirka 5 minuter. Vet någon av er om det funkar?

        Nu får jag väl leta efter floating och cri. Tack igen!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          " Foder - tungt och låt fodret svälla i minst 10 min. "
          Det cri förmodligen menar är ett kvalitets foder typ Hikari, de flesta Zooaffärer har bara de vanlig "billiga" fodren.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #6
            Voja, vi talat om samma symptom (floating, upside down) och jag hoppas att du inte har hunnit chocka din slöjstjärt... Symptomen kan bero på en inflammation utav simblåsan så du kan tänka dig hur uridiotiskt det rådet var... Aldrig har jag hört något så dummt!

            Det finns mycket skrivet om denna symptom och jag hoppas du tar tiden att läsa lite om den. om inte försök med de råden jag givit. Det finns logic bakom dem mand jag har inte tid att skriva ett långt inlägg om varför.

            Kramfors, hikari är bra och om svår hittade är även billigare foder som Vitakraft premium Shrimp snack (sjunker direkt) och Goldperls (stavning!) från JBL. Man kan också ge algblad för sushi som omväxling.
            Mvh, cri

            Kommentar

            • Nova
              • April 2003
              • 512

              #7
              En av mina två slöjstjärtar ligger ofta upp & ner bakom filtret & "guppar omkring". Hon har vart så ett tag nu & verkar inte må dåligt av det förutom att det ser inte såvidare fint ut när hon bara ligger där, men jag har börjat vänja mig nu... Jag fick som svar att det kunde bero på balansproblem hos slöjstjärtar med liten stjärtfena,(vilket min slöjstjärt har), att hon var gravid (vilket jag tvivlar på...), svalt en sten eller (Hitta ingen i munnen) eller att det helt enkelt är normalt för en slöjstjärt att ligga upp & ner.
              Jag tänkte nu prova det där som Cri skrev. Men det ända dåliga när mina fiskar får vara i karantän är att dom blir så ledsna & vägrar äta & bara ser ännu sjukare ut förns dom är tillbaka i akvariet men nu ska hon ju inte äta så det är ju lungt..
              Mvh Nova
              Denise

              Kommentar

              • cri
                • September 2002
                • 700

                #8
                Hej Nova, bra att du försöker. Det var värt besväret att ha stoppat min black moor hona i karantä + antibiotika + fasta i 4 dagar. Sedan fick hon vara i en stor håv vid matining och jag gav henne mindre mat. Nu med minst 10min svällning utav maten flyter hon aldrig runt med magen upp :o)!!!

                Anledningarna är många men det har med simblåsan att göra inte fenorna. Min hona hade inga problem när hon var "gravid" (med ägg) och det var hon konstant ett lååååångt tag.

                Hur gamla var dina när du först märkte problemet? Mina var cs ett år.

                Många professionella verkar tro att det har med lång transport och eller ev hormon, medicinering, behandling att göra.

                Mina (en andra hona började få problem) verkar reagera bra på matnings sättet jag beskrev och den andra behövde inte antibiotika för all komma på rätt köl.

                Jag tror helt enkelt att de har ett känsligt mat smältings system och att tarmana blir inflammerade... Lätt smält, svällt foder och i LITEN mängd orsakar då mindre eller inga problem.

                Du har rätt i att de inte verkar ha några större problem med att flyta upp och ned. Vissa opererar in en sten i simblåsan men efter den operationen jag gjorde på min red crane så undviker jag helst ett sådant ingrepp. Fast det finns utförligt beskrivet på nätet hur man ör detta ingrepp!
                <center>
                </center>

                Mvh, cri

                Kommentar

                • Nova
                  • April 2003
                  • 512

                  #9
                  Jag märkte problemet när hon var ett år gamal kanske. JAg har ännu inte lagt henne i karantän, måste göra iordning ett annat kar till henne Jag matar med vanligt flingfoder, ska jag låta det svälla eller behöver jag nått speciellt foder?
                  Mvh Nova
                  Denise

                  Kommentar

                  • cri
                    • September 2002
                    • 700

                    #10
                    Hej igen, jag har varit sjuk i streptococc så ..

                    Det verkar vara vid ett års strecket de får dessa symptomen. Blötlägg även fling fodret och se om du kan få tag på pellets. Varva med mygglarver om du kan. Små små mängder :o)
                    Mvh, cri

                    Kommentar

                    • Nova
                      • April 2003
                      • 512

                      #11
                      Okey det ska jag göra Tack så mycket!
                      Denise

                      Kommentar

                      • Voja
                        • November 2003
                        • 7

                        #12
                        Under tiden jag behandlade den min sjuka fisk, blev en till, en mindre, också sjuk och dog inom några dagar. Jag har testat med fasta i 3 dagar och ärtor i 3 dagar (jag läste det på nätet någonstans) men det verkar inte fungera. Ska man prova med någon sorts antibiotika i stället? Vad ska det vara i så fall och var kan man få tag på det?

                        Kommentar

                        • cri
                          • September 2002
                          • 700

                          #13
                          Hej,
                          De dör inte utav upp och ned "sjukdommen". Kanske något annat är fel likaså. Testa vattnet om du har möjlighet och byt vatten ofta. Att hålla guldfisk är inte som att hålla andra akvariefiska gällande vatten byten. Antibiotika hittas hos akvarie handlaren, jag har kört med märket JBL men Kramfors nämnde ett annat som verkar vara lättare att få tag på i Sverige.
                          Mvh, cri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...