Akvarium för slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    Akvarium för slöjstjärtar

    Hej!
    Hur ska ett bra inrett akvarium för slöjstjärtar se ut?
    Mvh/Sarah
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag har haft 2 Slöjstjärtar som blev stora 25 cm i flera år, väldigt trevliga fiskar, men tyvärr dog den ena, den fick när den var 5 år någon tumör vid ögat som växte fort så den fick sluta sina dagar, den andra gav jag bort när den blev ensam men den fick fenröta hos den nya ägaren och överlevde inte.

    Slöjstjärtarna hade jag i ett 250 liters akvarie med slipat grus på botten, de tycker om att rota bland bottenmatrialet.
    Några större stenar som dekoration som var släta så det inte skulle skada sina fenor.
    Och en kalksten då vi har mjukt vatten här.
    De växter jag hade kommer jag inte ihåg vad de hette men jag satte fast dem med tråd på "platta" stenar på botten under sanden så fiskarna inte skulle gräva upp dem.

    Det är bra om man använder växter som inte sprider sig så breda på botten för där vill fiskarna rota.
    Växterna var mörka och kraftiga och de åt inte dem men däremot "knaprade" de på växterna.
    Det finns säkert någon som kan förslå lämpliga växter om du inte hittar dem här på Zoopet.

    I ena hörnet på akvariet hade jag en större sten och en låg växt så det blev som ett "rum" där sov och vilade de, varje kväll kl 21 de gick de och la sig där och när jag kom tittade de mig och sa nu kan du släcka vi ses i morgon.

    Trots att jag är "gammal" så har jag och har haft ett "barnsligt" förhållande till mina fiskar.
    Jag saknade den Slöjstjärt som dog.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Bubblan89
      • November 2002
      • 1220

      #3
      Hej!
      Tack för ditt svar.
      Jag har haft min slöjstjärt tillsammans med mina tropiska fiskar i ett 112 liters. Den trivdes ganska bra men i går vart den sjuk, och jag flytta den till en balja från Ikea (rymmer 20 liter) jag gav salt och nu är den mycket piggare, jag trodde att den skulle dö i natt men när jag tittade till den i morse så var den pigg och full av krafter igen.
      Så jag har nu bestämt mig för att skaffa ett akvarium som den kommer att trivas i, bara med andra slöjstjärtar och kanske guldfisk.
      Så länge får den simma runt i baljan, den är så liten än (ca 5 cm) så den tar nog ingen större skada av det.
      Jag för börja leta efter ett till akvarium
      Blev dina så stora? Var de små när du köpte dem? Har du bara haft dem i akvariet eller i damm?
      Mvh//Sarah

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Den ena Slöjstjärten köpte jag när jag tog i mot en vuxen som behövde omplaceras.
        De växer mer om det är få i akvariet.
        Om du ska köpa Slöjstjärtar ta god tid på dig, det finns många färger och utseenden att välja på.
        Köp om möjligt svenskodlade.
        Jag anser att en Slöjstjärt inte ska vara i varmare vatten än ca 23 grader, vid högre temp utvecklas parasiter snabbare och Slöjstjärten är genom sin "hårda" avel känslig, jag hade min i rumstemp 20 grader.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Bubblan89
          • November 2002
          • 1220

          #5
          Ockej, tack så mycket för tipset. Ska leta efter ett akvarium till, slöjstjärten mår mycket bättre nu ialla fall, men jag vågar inte släppa ned den i stora akvariet igen, den hör ju igentligen inte alls hemma där..

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #6
            utvecklas parasiter snabbare
            Kramfors,
            De flesta parasiter dör över 27c därför rekommenderas en temp. höjning vid salt/parasit behandling samtidigt som ägg och larv stadiet hos parasiterna förkortas=behandlings tiden kan förkortas.

            Däremot bakteria (det var kanske det du tänkte på ) ökar växthastigheten vid en temperatur förhöjning.

            Ha en bra dag!
            Mvh, cri

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Nja, det är sant att många bakterier dör vid högre temp, men många källor uppger att de flesta parasiter får en snabbare förökning vid en högre temp.
              När ägg och larv stadiet hos parasiterna förkortas blir det fler parasiter som angriper en redan försvagad fisk.

              Och i de flesta fall så hjälper det inte att höja tempen för att döda parasiterna utan man behöver medicinera, och då kan salt hjälpa, det är antiseptiskt och antibakteriellt och det hindrar en skadad fisk att förlora kroppsvätskor genom såret.

              Därför är en jämn temp på tex. 20-23 eller OK 27 grader och stabila vattenvärden och att bakterierna inte tillåts föröka sig ohejdat pga. av bristande hygien läs: skitiga bottnar eller filter, en fördel.

              Nåja, det är min uppfattning, och jag känner många som har sina Slöjstjärtar i rumstemperatur och som aldrig har, eller haft problem.
              Men det är viktigt att ha en sådan miljö i akvariet att de inte skadar sina fenor.

              Nåja, var och en är salig i sin tro.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • cri
                • September 2002
                • 700

                #8
                Hej Kramfors,

                "Nåja, var och en är salig i sin tro."

                Jag talar inte tro men vad som rekommenderas utav professionella uppfödare och flertalet guldfiskböcker som jag varmt kan rekommendera.

                <b>Fancy Goldfish: A Complete Guide to Care and Collections
                by Erik L. Johnson, Richard E. Hess, Fred Rosenzweig</b>

                Du verkar blanda lite här:

                1. Vi talar slöjstjärt inte vanlig guldfisk och de orangfärgade är mer tåliga än tex de svarta etc.

                2. "Nja, det är sant att många bakterier dör vid högre temp" - De flesta parasiter dör vid en högre temp. Det finns vissa som blivit resistenta men ovanligt.

                3. "När ägg och larv stadiet hos parasiterna förkortas blir det fler parasiter som angriper en redan försvagad fisk." - De levande parasiterna dör och de som föds dör i parasit stadiet pg utav den förhöjada temperaturen och salt/medicinering.

                4. "...då kan salt hjälpa, det är antiseptiskt och antibakteriellt.."- en parasit är inte en bakterie men kan inte leva i högre salt nivå utav andra orsaker.

                5. Vid ev. parasit attack bör man höja temperaturen och salta/medicinera (beroende på parasit). Med höjd temperatur (ev mer vaten byte om man behöver för bakterie) kan man förkorta salt/medicinering till 3-4 dagar i stället för 7-8 dagar i kallare vatten - därför rekommenderas en förhöjd temp.

                Säg till om jag var oklar :o)
                Mvh, cri

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  "Nåja, var och en är salig i sin tro."

                  Min utgångspunkt är att det blir fler parasiter vi högre temperatur.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Bubblan89
                    • November 2002
                    • 1220

                    #10
                    <font face="Courier New"><font color="maroon">Hej!
                    Nu har jag ialla fall satt ner henne i mitt 112 liters akvarium igen.
                    Det är ialla fall bättre än i ett 20 liters
                    Hon simmar runt där och jag har sänkt till 25 grader nu alla värkar trivas till och med black mollysarna vid det tempen. Får hoppas att det fortsätter så…
                    Jakten fortsätter på ett "slöjstjärts" akvarium.
                    Jag ska åka på akvarieaktionen i Haninge det kanske finns något akvarium där *hoppas*
                    Ha det så bra alla akvarievänner!
                    Ni får gärna skicka in fler tips
                    Mvh/Sarah
                    </font id="maroon"></font id="Courier New">

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      :o) Hej Kramfors,

                      Jag förstår vad du menar hoppas du inte tog illa upp om tonen an vara kort.. skyller på jobb atmosfären :o)

                      Denna siten kommer för dig att vara mycket intressant!: http://www.swedesdock.com/pondpara.sht

                      Vitaprick = Ich /Freshwater Ich OBS 85F = C
                      tomites = simstadiet utav parasiten

                      by Dr. Erik L. Johnson, Veterinarian and Fish Health Specialist. 2/29/96

                      Litet uttdrag:
                      Damage to the gills is the primary way it kills, but damage to the skin with <b>secondary bacterial infection may also figure prominently</b>.

                      Its life cycle is roughly 2-5 days, <b>but can be longer (5+ weeks!) if the water is cool,</b> <u>much shorter if the water is warmer</u>.

                      There is the old rumor that warm water eradicates it. This is substantially true when temperatures exceed 85 degrees, <b>however; there are strains coming out of Florida and detailed by researchers at University of Florida that can survive and thrive up to NINETY degrees or more!</b>


                      Prevention is attended at the wholesale level by the maintenance of a 0.3% salt solution which crenates (kills) the emerging tomites.

                      Costia & Chilodinella
                      Mer salt känsliga än vita prick och dör snabbare.

                      Flukes
                      On average, Dactylogyrus lays about 2 eggs per hour in cold water (12o C), and as many as 20 eggs per hour in warm water (24o C).The eggs are swept out from under the gill cover into the environment. It takes the eggs almost a month to hatch in the wintertime, but only 4 days to hatch in the peak of summer. 4 days after hatching, the tiny larva becomes free swimming and can infect a new host.

                      <b>Bacterial Infections</b>
                      There are four concepts to understand concerning fin rot.

                      First, finrot is usually a bacterial infection which results from any one of four causes,
                      1. Fin nipping
                      2. Parasites like Flukes or Ich inoculating pathogenic bacteria into the skin
                      3. Deteriorating water quality, inadequate filtration, or high bacterial counts in the water because a hobbyist is not using an undergravel plate and the gravel bed has become stagnant.
                      4. Poor nutrition
                      Second concept:
                      To recover fish, water quality must be corrected even if you start using antibiotics to kill the primary bacterial invader. Remember that most any treatment you might use for pathogenic bacteria will likely also affect your nitrifying (filterbed) bacteria and this can, in loaded systems that are already barely keeping up, cause Ammonia or Nitrite accumulations.

                      Third Concept:
                      Treat in a hospital tank. A ten gallon with a hood, a heater at about 78 degrees, and a sponge filter all cycled and ready. Treat with Trimethoprim Sulfa 960mg in ten gallons of water made fresh daily for 6 hours a day for three days. Alternative drugs would be any of the Furan antibiotics or even possibly, as a very last resort, Maracyn from Mardel "Labs".

                      Fourth Concept:
                      Nutrition is best supplemented with live or fresh frozen foods fed from a basket feeder. It makes a difference because from a basket feeder, there is little waste, and fewer food morsels are lost in the tank, therefore water quality does not deteriorate, bacterial numbers do not rise, and fish are capable of recovery. Good choices are Ocean Nutritions Brine Shrimp Plus, or plain brine shrimp, blood worms or maybe Prime Reef.

                      ----------------------------------------------------------------------
                      Salt: Remove submerged plants. Perform a fifty percent waterchange, and clean the pond as well as reasonably possible without causing undue delay in treatment. Apply one teaspoon of non iodized table salt per gallon of water every 12 hours for three treatments (3 tsp per gallon). Alternatively, for larger systems, dose one pound per hundred gallons of water every 12 hours for three treatments (3 pounds per hundred gallons). Add all at once in the case of epidemic mortality.



                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • cri
                        • September 2002
                        • 700

                        #12
                        OBS!!!
                        Min utgångspunkt är att det blir fler parasiter vi högre temperatur.
                        <u>Det blir inte fler <b>parasiter </b>vid högre temperatur</u>... de kläcks snabbare, ...det blir däremot en högre (fler) bakterie halt vid högre temperatur.

                        Det är en stor skillnad som kanske ser liten ut men vid dödandet utav <b>parasiter </b> (inte bakteria) är detta viktigt att tänka på!
                        Mvh, cri

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Nej, det var inget att ta illa upp på.
                          Det blir inte fler parasiter vid högre temperatur... de kläcks snabbare, ( och blir fler ) om man inte medicinerar.
                          Parasiter, bakterier bra/dåliga, svampar bra/dålig, Flagellater, maskar, virus, kräftdjur, infusionsdjur bra/dåliga finns i gruset, filtret, vattnet, på fiskarna i alla akvarier.
                          Men cri vi kan väl vara överens om att en frisk fisk i ett välskött akvarie motstår de flesta sjukdomar.
                          Jag kan också tillstå att troligen är imunförsvaret bättre vid högre temperaturer.

                          Slöjstjärt är en kallvattenfisk därför tycker jag att man inte ska ha den med tropiska fiskar, utan vara i ett svalare vatten.
                          Salt är bra, men man kan inte missköta sitt akvarie och tro att salt löser problemet.
                          Jag har läst översatt många sidor om sjukdomar, för att ha som "sjukarkiv" för vår förening, men mycket information är motsägelsefull.

                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Bubblan89
                            • November 2002
                            • 1220

                            #14
                            <font face="Georgia"><font color="blue">Hej!!
                            Hur stort akvarium behöver en slöjstjärt?
                            Vill ha minst ett 50-60 liter. Gärna över 100 liter, jag ska köpa på aktionen om det finns ett akvarium där.
                            Om det blir ett 60 liter så får den bo där så länge så får jag byta när den blivit för stor.
                            Akvarier på aktionen kan man få så billigt
                            Man får passa på

                            Och visst om man har ett vällskött akvarium och bra akvarievatten och friska fiskar så motstår de de flesta sjukdomar.
                            Jag vet inte när parasiter dör (vid villen temperatur) Men jag tror inte att de dör bara för att akvarievattnet blir över 27c, om de ska gå bort måste man nog medicinera.
                            Mvh/Sarah
                            </font id="blue"></font id="Georgia">



                            Kommentar

                            • cri
                              • September 2002
                              • 700

                              #15
                              (snabbt svar...)

                              Men cri vi kan väl vara överens om att en frisk fisk i ett välskött akvarie motstår de flesta sjukdomar.
                              <font color="orange">- Ja absolut :o)</font id="orange">

                              Jag kan också tillstå att troligen är imunförsvaret bättre vid högre temperaturer.
                              <font color="orange">- Det vågar jag inte svara på, vanliga GF har nog en bättre hälsa vid en lägre temperatur än tex Black Moors. Jag håller mina och en Bubble Eye vid 24c nu på vintern. Omkring 28-30c på sommaren (och med mer vatten byten!).</font id="orange">

                              Slöjstjärt är en kallvattenfisk därför tycker jag att man inte ska ha den med tropiska fiskar, utan vara i ett svalare vatten.
                              <font color="orange">- Kallvatten fisk betyder inte att de ska vistas i kallt vatten, det har med deras temperatur system i kroppen att göra. tror att Ola skrev och berättade utförligt om detta. Håller med om att det kan vara svårt och olämplige att blanda GF med andra fiskar men pg utav andra grunder</font id="orange">

                              Salt är bra, men man kan inte missköta sitt akvarie och tro att salt löser problemet.
                              <font color="orange">- Instämmer helt. Gällande GF - Det är därför man inte ska använda sig utav salt om man inte gör minst 50% vatten byte. Jag har lite salt i akvariet som prevetiv till parasiter</font id="orange">

                              Jag har läst översatt många sidor om sjukdomar, för att ha som "sjukarkiv" för vår förening, men mycket information är motsägelsefull.
                              <font color="orange">- Ja och nej, man hittar till slut fram i all teori och hittar en enkel linje som håller.</font id="orange">

                              <font color="orange">Gällande slöjstjärtar har jag försökt läsa så mycket ny som gammal litteratur jag har kunnat komma över. Det är intressant att läsa om hur Japanerna höll och födde upp dessa fiskar i sina små dammar och vatten behållare. Vikten utav regelbundna vatten byten (ej skrubb utav akvariet...) och foder poängteras hela tiden!

                              Att läsa om de traditionella temperatur förhållande, vattenbyten och utfodring under de olika årstiderna etc gör att man bättre förstår dessa ljuvliga varelser.

                              Det hjälper tex otroligt (gällande dåliga bakterier) att hålla dem i öppna akvarier... och då hör man dem också mer - hela GF upplevelsen blir intensifierad.

                              Jag har ett tjockt lager grus med mycket växter (Amerikanarna rekommenderar inte detta) i akvariet och det fungerar utmärkt med regelbundna vattenbyten och kontrollerad fodring!

                              Gällande utfodring - Jag ger dem tungt pellets foder (olika varianter) som jag låtit svälla i minst 10min i en kampfisk behållare som flyter i akvariet. Då håller sig näringen i akvariet.

                              Ger till tre fullvuxna ca 20cm Black Moor, en 5cm Black Moor och en 5cm Bubble Eye 3 kryddmått pellets per veckodag. Helger ger jag 3-4 kuber olika frys foder.

                              Har absolut inga problem med nedsmutsning och behöver aldrig slamsuga. Den BM honan som började få flyt problem blev helt av med dessa efter att hon fått en antibiotika behandling - fasta i 4 dagar och får nu foder som svällt i <u><b>minst </b></u>10 min.

                              Hanen som fick sitt öga utsugt... lever och frodas som ingenting hade hännt. Jag är fortfarande helt... vid tanken.

                              En riktigt trevlig dag till er alla!</font id="orange">
                              Mvh, cri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...