Tål slöjstjärt salt i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linn.c
    • July 2003
    • 128

    Tål slöjstjärt salt i vattnet?

    Hej,

    Har en slöjstjärt som varit dålig och fått trasig fenor pga detta. Har hört att fenor läker snabbare med lite salt i vattnet, men att inte alla fiskar tål detta. Så alltså, kan man ha i salt när man har en slöjstjärt och i så fall hur mycket?

    hälsningar
    Linn
    Besök gärna min zoon:

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    #2
    Salt funkar bra till skadade fenor hos slöjstjärtar. Använder själv det till mina. Tänk bara på att det ska vara salt utan jod. Hur mycket salt per liter har jag fortfarande inte fått klart för mig än.
    Lycka till!
    Mvh Nova
    Denise

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Salt har tydligen blivit ett undermedel, men 360 gram kan dödat en vuxen människa.
      Till en frisk Slöjstjärt kan man ha 0,2 % salt i vattnet, om fisken är sjuk får man inte ta för givet att det är bra, det kan bli för påfrestande.

      Salt stärker slemhuden och hjälper fisken att hålla saltbalansen i blodet om den fått en skada, eller sår Tex. efter ett parasit angrepp.

      Om du ska använda salt så ska du bara ersätta den mängd salt du tar bort vid ett vattenbyte.
      Det skrivs så mycket om att bota sjuka fiskar med salt, och visst, får det till en del parasiter att må illa.

      Salt hämmar bakterie tillväxten, men dödar inte bakterier förrän vid en salthalt på ca 0,8-0,9 % och det tål inte fiskar någon längre tid.

      Vid parasit/bakterie angrepp kan man bada en Slöjstjärt i 2,0 % salt vatten till den lägger sig på sidan eller max 10 minuter.

      Ha en balja med rent bra berett vatten där den får vila efter badet, eller hellre ett karantänakvarie.

      Salt sänker syrehalten i vattnet, därför måste man ha en god syresättning på vattnet,
      Men det viktigaste för en skadad fisk är att den får vara i ett optimalt vatten, nåja, det ska alla fiskar vara.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      Arbetssätt...