Hur stora blir slöjstjärtar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    • July 2003
    • 132

    Hur stora blir slöjstjärtar!

    Är lite sugen att köpa det till mitt 200l men jag velar fram och tillbaka..
    Hur inreder man bäst ett sådant akvarium och hur många små kan jag ha till att börja med? Hur länge lever de och är de rätt så tåliga? Klarar de en vattentemp på ca 26 grader eller är det för varmt? Har nämligen så varmt fast att jag inte har någon doppvärmare inkopplad.
    Har de lätt att föröka sig och hur ser man skillnad på könen? Spelar det någon roll om de har olika färger dvs vid avel?
    Kan man blanda teleskop eller ska man bara köra med en sort?
    Många frågor blev det men jag hoppas att iallafall få svar på de flesta här.
    cikliden
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Sök på Slöjstjärt och medlem cri.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • varg
      • August 2002
      • 1002

      #3
      Ursprungligen skickat av nybörjaren
      Är lite sugen att köpa det till mitt 200l men jag velar fram och tillbaka..
      Hur inreder man bäst ett sådant akvarium och hur många små kan jag ha till att börja med? Hur länge lever de och är de rätt så tåliga? Klarar de en vattentemp på ca 26 grader eller är det för varmt? Har nämligen så varmt fast att jag inte har någon doppvärmare inkopplad.
      Har de lätt att föröka sig och hur ser man skillnad på könen? Spelar det någon roll om de har olika färger dvs vid avel?
      Kan man blanda teleskop eller ska man bara köra med en sort?
      Många frågor blev det men jag hoppas att iallafall få svar på de flesta här.
      egna erfarenheter:
      min äldsta blev över 3 år...dom blir äldre
      jag tycker att dom är tåliga fiskar, tålgare än de flesta
      jag har haft runt 20 grader och runt 28-29 grader och dom klarar det fint, tycker att dom blir mer pigga vid varmare vatten

      kön och avel får du söka på, som kramfors sa, på cri. cri är slöjstjärtsguden

      blandade det gjorde jag, hade slöjstjärtar med teleskop, det gick fint
      Zoon

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        I akvarium kan dom bli upp till 25 cm. Mina två är runt 5 cm & dom är lite över ett år gamla. Du skulle kunna börja med fyra stycken i ett 200 liters. Men om du är berädd på att skaffa större åt dom sen när dom blir stora så kan du har några till. Jag tycker ockås att slöjstjärtarna verkar bli piggare i varmare vatten. I somras låg tempen på 26 grader men har nu sjunkit till 22 så jag ska sätta i en doppvärmare åt dom. Lycka till!
        Mvh Nova
        Denise

        Kommentar

        • cri
          • September 2002
          • 700

          #5
          Hejsan,

          Måste erkänna att jag rodnade när jag läste era refereringar och komplimanger. Stort tack!

          Jag har börjat ett nytt jobb så jag har inte hunnit med att surfa som jag vill :o)

          All the best,
          cri
          Mvh, cri

          Kommentar

          Arbetssätt...