Drottningrasbora ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Do`h
    • September 2003
    • 277

    Drottningrasbora ?

    ja jag har läst på zoopets fisk avdelnig, är ytterligare igen ute efter erfarenheter så om nån har bra /dåliga erfarenheter av denna fina fisk så skriv gärna ner dom =)
    Det uppskattas!
    Tack på förhand
    MVH Do`h
    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    En snygg fisk som stimmar bra, inte kräsen med maten utan äter det mesta. Verkar vara väldigt tålig. Blir ofta mycket starkare i färgerna när de kommer hem från butiken. Går i mitt kar tillsammans med pygmégurami, Badis badis, amanoräkor mm.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • Igelkott
      • June 2003
      • 214

      #3
      Jag har såna. Dom gillar strömt vatten, är väldigt snälla, lite fega och dom hoppar lätt ur akvariet också.
      DefDac har också såna tror jag. Dom är mycket fina i stort stim. I ett litet akvarium som jag har skulle jag nog ha valt mindre fiskar och fler, men har man ett stort akvarium..
      Är inte detta en japan?

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        jag har med ett gäng såna, med mina kakaduaciklider.. de la ägg direkt när de kom hem i surt vatten.. (gick i kranvatten i affären). har dem i ph 6.6 & de har lekt ett par ggr till efter det =) väldigt trevliga & fina fiskar.. stimmar jämt & simmar som tokdårar emellanåt..
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          JR, jag har Kilfläckar som lekt i mitt lekkar. Eftersom Drottningarna är nästan lika stora kanske du kan svara mig på hur stora ynglen är när de kläcks? Har för tillfället svårt att avgöra om det är yngel eller vattenloppor jag har i karet...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Igelkott
            • June 2003
            • 214

            #6
            JR. Har du tips på vad som behövs för att dom ska leka? Jag har ph 7 och ganska dåligt med tät växtlighet. 25 grader.
            Är inte detta en japan?

            Kommentar

            • Do`h
              • September 2003
              • 277

              #7
              Jag hade tänk mig ett stim på kanske 15 i ett 120 liters kar 15cm högt och aquascaping.. vad tros om det ?!
              *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag har svårt att få mina att stimma. Dom stimmar bara när dom är rädda (när jag är nere med handen i akvariet, direkt efter vattenbyten eller när någon plötsligt kommer in i rummet). Annars står dom väldigt utspritt i hela karet.

                Jag har dock läst i Aqua Journal att vissa stimbeteenden måste triggas genom en viss typ av inredning. Vissa stimmar bra om dom har något att simma runt och andra stimmar bra om dom har två gömställen dom kan förflytta sig emellan.

                Eller så spelar man svinhögt på stereon när man vill att dom ska stimma/bli stressade *skämt*.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Mina Kilfläckar lekte vid pH 6,8, temp 27, halva ytan täckt med ytväxter, en liten svärdsplanta att lägga rommen på och vattenytan sänkt till ca 20 cm... De har även lekt tidigare utan att jag sänkt vattenytan...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Igelkott
                    • June 2003
                    • 214

                    #10
                    Defdac, jag som tyckte dina såg fina ut i stim.. måste ha drömt. (känn dig smickrad)
                    Är inte detta en japan?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...