Praktbotior i 160l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #16
    Orm... varför jämföra fiskar med hundar & kaniner? och varför ens diskutera om tolkningar här? skicka lite hatmail till varandra tills ni tröttnar istället.
    För som tidigare påpekats, så är många av våra fiskar för stora egentligen för att hållas i "små" akvarier.
    Det finns ju inget som heter akvariefisk egentligen..det är bara fiskar som inte för stora för att hållas fångna..
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Patrik_växjö
      • July 2002
      • 2046

      #17
      Men 11 prakbotior i blandad storlek (från Medium till XXL) bör ju trivas gott ihop i 160 liter har jag "hört"...
      / Patrik /

      Kommentar

      • imported_n/a
        • September 2003
        • 81

        #18
        Baah, Men han kan ju ha dom så länge när dom är liten, och sen kanske han hittar nån som vill ha stora praktbotior, och då kanske han kan byta mot något mindre som han vill ha.
        Heja fiskar, Hej fiskar.

        Kommentar

        • Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

          #19
          Jag byter gäärna ett par små prakter mot XL. Jämt byte rakt över isåfall!
          / Patrik /

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #20
            Jag med
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • imported_n/a
              • September 2003
              • 81

              #21
              ser du orm!!!!
              Heja fiskar, Hej fiskar.

              Kommentar

              • Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

                #22
                men ORM, inga penag inblandade då! Bara rent byte!
                / Patrik /

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  • November 2002
                  • 1595

                  #23
                  Patrik_Växjö: varsågod, jag gav bara min syn på det hela. jag tvingar inte någon att tycka eller tänka som jag.

                  Fisk50: vad skall jag se?
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • BAX
                    • September 2003
                    • 2

                    #24
                    jag är lite nyfiken på vad ni som tycker ett 160L är för litet för "stora" botior menar. När är de för stora? Kan ni se att de inte trivs?
                    Själv har jag tre st i ett 110L och hade ingen koll när jag köpte dompå att de skulle bli stora med tiden. De har växt från 4-5 cms spetor till 7cms torpeder med goa magar sedan i julas.
                    Jag lyssnar gärna till argument som hjälper mig att förhandla fram ett större akvarium någon gång

                    Kommentar

                    • Torstensson
                      • June 2002
                      • 1964

                      #25
                      En fråga är väl hur man ska förhålla sig till akvariebutikerna. Det finns undantag, men det är inte många som har stora akvarier till stora fiskar, eller många.
                      Efter att ha åkt runt i somras bland många butiker så har man sett 25cm silverhajar i 90 liters kar, Red Tailar i typ lika små, 20 5-7cm:s praktbotior i 70 liters mm.. Det finns hur många exempel som helst!

                      Är det värre att fiskarna hemma går "för trångt" än i butiken?
                      Vad säger att dom inte e "så länge" i butiken?
                      Visst har väl flera än jag sett stora ciklider gå i alldeles för små kar, vecka ut å vecka in?

                      Jag tror aldrig vi kommer någonvart i denna disskussionen.
                      Min åsikt är nog att överlag dör flera fiskar av för mycket mat och/eller dåligt vatten än att dom går i för små kar!

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        • November 2002
                        • 1595

                        #26
                        Torstensson: ja, så därför är det ok att missköta sina fiskar! för de _kunde_ ha det sämre.

                        BAX: det är nog maxstorleken som är relevant. Att ha 3 30cm botior i 110L? Visst dröjjer det och de har det nog jättebra under tiden å det är bra.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Torstensson
                          • June 2002
                          • 1964

                          #27
                          Orm, nu missförstår du mig. Om det är med vilje vet jag inte..
                          Jag har aldrig sagt att det är okej att missköta sina fiskar, frågan är ju om det är ett visst litermått/längdmått som bestämmer när man missköter sina fiskar?

                          Bara för att det står så på Zoopet eller i Aqualog:s böcker, är det då sanning för alla? Inte ens experterna är ju ense.. Enl. Zoopet ska tex. Vieja maculicauda ha ett kar på minst 250cm och 1000liter. I Aqualogs bok Southamerican Cichlids III står det om samma fisk att det måste vara "over 400cm - over 3000l". Vem har sant?

                          Då frågar man i sin egna akvarieaffär, dom borde ju veta, dom säljer ju fisken! Då får man veta att mrX hade ett lekpar Vieja maculicauda, ett par Nandopsis salvini och ett par Vieja synspila samtidigt i ett 600 liters kar. Där lekte fiskarna och inga vuxna fiskar dog. Är det då vanvård? Ja, självklart!! I verkliga livet har dom miljontals kubikmeter vatten att leva i, här bara 600liter.

                          Återigen, jag tror aldrig vi kommer någonvart i denna disskussionen.

                          Kommentar

                          • ivan
                            • September 2002
                            • 135

                            #28
                            Håller totalt med Torstensson, asså om fisken själv fick välja så skulle den vilja bo i havet (eller hur). Samma sak med oss människor ja alla (de flesta) vill ju leva i ett stort hus men det funkar inte alltid ibland får man nöja sig med en liten lägenhet. Ja säger inte nu att man ska full proppa med fiskar i ett litet akvarium utan att man inte alltid måste följa allt som står i böckerna o på nätet.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...