Praktbotior i 160l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Forsis
    • October 2002
    • 10

    Praktbotior i 160l?

    Jag planerar att skaffa ett akvarium på typ 160 liter (större har jag inte plats för). Problemet är att jag jättegärna vill ha några praktbotior men akvariet är väl för litet för dem? Jag har hört att de växer långsamt, kan man ha dem där tills de är för stora (när är de det???) och sedan byta dem mot mindre eller mår de dåligt redan från början?
    Om man INTE kan ha dem i 160 liters, är det någon som kan tipsa mig om andra lämpligare arter? Anledningen till att jag fastnat för just praktbotior är att de är så charmiga & "busiga", förutom att de är snygga då förstås. (Jo, jag vet att jag kan kolla info om fiskar här intill men det är lite svårt att använda "busig" som sökord...)
    Har tänkt att ha ett litet stim tetror och kanske ett par guramis oxå?
    HJÄLP!
    /Hanna
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    de är stimfiskar, de är stora. javisst kan du ha dem ett tag och om det är ok med din zoo-handlare sedan byta in dem.

    Det är väll även en etisk aspekt på det hela, är fiskar verkligen en slit-å-släng vara som man byter fram och tillbaka för sitt höga nöjjes skull?
    fish r friend

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Jag har 2st i mitt 170 liters kar nu. De ska sen gå över till 310liters tillsammans med ett par till. Jag märker tydligt att det inte kommer att räck särskillt länge för dem med 170 liter.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Supermick
        • April 2002
        • 248

        #4
        satsa på ett stim Botia Striata (8cm) istället! perfekt i storlek för ditt kar. Praktbotior (30cm) är skygga fiskar helst om dom går trångt. Dom blir bara busiga om dom går i stora stim
        Striatan är mycket livligare ! å minst lika snygg
        let's get wet

        Kommentar

        • ahlin
          • September 2002
          • 234

          #5
          Varför kommer denna fråga upp på alla upptänkliga forum över hela internet minst en gång i veckan???......Varför just praktbotian?.....

          Ingen tänker på att ha 2 m långa kar när dom köper guldfisk, gibbiceps eller oscar????........som blir minst lika stora???

          Kommentar

          • Kezze
            • June 2002
            • 75

            #6
            Ursprungligen skickat av Forsis
            Jag planerar att skaffa ett akvarium på typ 160 liter (större har jag inte plats för). Problemet är att jag jättegärna vill ha några praktbotior men akvariet är väl för litet för dem? Jag har hört att de växer långsamt, kan man ha dem där tills de är för stora (när är de det???) och sedan byta dem mot mindre eller mår de dåligt redan från början?
            Om man INTE kan ha dem i 160 liters, är det någon som kan tipsa mig om andra lämpligare arter? Anledningen till att jag fastnat för just praktbotior är att de är så charmiga & "busiga", förutom att de är snygga då förstås. (Jo, jag vet att jag kan kolla info om fiskar här intill men det är lite svårt att använda "busig" som sökord...)
            Har tänkt att ha ett litet stim tetror och kanske ett par guramis oxå?
            HJÄLP!
            /Hanna
            Hej Hanna jag har själv ett 160L akvarium hemma som är ca 1½ år gammalt där går 3 st praktbotior utan några som helst problem! dom har inte växt nämvärt.. och är himla trevliga fiskar både att titta på och för själva akvariumet.. jag har tex inte haft några snäck/snigel problem sen dom kom i tanken.. Att fiskar inte skule vara någon slit o släng pryl håller jag väl iof med om men det finns gott om Akvarister som vill köpa lite större fiskar.. jag har inga som helst moraliska problem med att sälja mina fiskar vidare till nya goda ägare.
            Kezze

            Kommentar

            • Kezze
              • June 2002
              • 75

              #7
              Ursprungligen skickat av orm
              de är stimfiskar, de är stora. javisst kan du ha dem ett tag och om det är ok med din zoo-handlare sedan byta in dem.

              Det är väll även en etisk aspekt på det hela, är fiskar verkligen en slit-å-släng vara som man byter fram och tillbaka för sitt höga nöjjes skull?
              Och vad skulle den Etiska problemet vara med att sälja sina Fiskar vidare till andra bra ägare.. det är ju inte direkt på det viset att man sporar ner dom i toan eller dyl? jag själv ger bort för stora firrar till vänner eller säljer dom på våra akvarist klbbs möten.. vad är problemet med det? det är ju inte familjemedlemmar direkt?
              dom fiskar man får ett "band" till dom behåller man ju.. men att sälja / ge ort är väl en ut märkt sät att bli av med översott av antal eller storlek?
              Kezze

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                • March 2003
                • 826

                #8
                Jag hade aldrig klämt ner nån praktbotia i ett 160 liters eftersom de är stimfiskar, jag hade inte satsat på nån av dom mindre heller eftersom de är mycket skyggare.

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  praktbotian växer inte direkt fort, min tjejkompis hade ett par såna i typ 2 år, de va inte mer än 8-9 cm...
                  så visst kan man ha ett stim såna om man känner för det, bara att byta/sälja dem sen.
                  Om man skulle resonera som så att man inte kan byta/sälja sina fiskar, hur ska man då kunna odla fisk för att sälja dem?
                  För att slippa etiska problem, så kan man ju bara kalla sig själv "fodervärd" under tiden? hehe
                  fast personligen tyckter jag att praktbotian är för "tyken" mot andra mindre fiskar.. och i 160 liter finns det ju inte plats för hur mycket stora fiskar som helst.....
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    • February 2002
                    • 2119

                    #10
                    Instämmer helt och fullt med "ahlin", starta en ny tråd om det!
                    // Magnus
                    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                    Kommentar

                    • ahlin
                      • September 2002
                      • 234

                      #11
                      Praktbotior blir 30 år gammla.....och passar alldeles ypperligt akvarier på 160 liters när dom är små.....

                      ....och hur många har tillräckligt stora burkar till sina svårdbärare så att dom kan växa till full storlek (16cm)
                      Svärdbärare blir dessutom inte så gammla

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        • November 2002
                        • 1595

                        #12
                        Hej Kezze. När sa jag något om att det var fel att sälja/ge bort fiskar? Det vore trevligt om du i framtiden höll dig till de fakta som finns i texten och inte svävar ut i egna tolkningar. Det blir lätt en otrevlig stämning då.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Kezze
                          • June 2002
                          • 75

                          #13
                          Ursprungligen skickat av orm
                          Hej Kezze. När sa jag något om att det var fel att sälja/ge bort fiskar? Det vore trevligt om du i framtiden höll dig till de fakta som finns i texten och inte svävar ut i egna tolkningar. Det blir lätt en otrevlig stämning då.
                          läs själv vad du skerv så fattar du.. approå "etiskt"
                          Kezze

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • September 2003
                            • 81

                            #14
                            När dom är små så går det men inte sen dom blir stor.
                            Heja fiskar, Hej fiskar.

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              • November 2002
                              • 1595

                              #15
                              Kezze: verkligen, en vuxen man som du borde väll veta vad etik är. Men då du inte verkar vilja eller har förmåga att tolka inlägget får jag förklara lite mer utförligt.

                              Jag personligen ser levande djur som något som förtjänar respekt och omtanke. Jag personligen finner det inte önskvärt att utsätta levande varelser för onödig stress eller lidande, som tex infångning, frakt och introducering till ny miljö faktiskt oftast innebär. Jag är väl medveten om att det är ett nödvändigt ont i vår hobby. Jag personligen skulle aldrig införskaffa akvariefiskar i vetskap att jag inte kan ta hand om dem när de blir äldre, eller införskaffa dem bara för ett tag för att sedan lämna tillbaka dem.

                              Skulle vi ens ha den här diskussionen om det gällde hundar, katter eller kaniner? Troligen inte, och det smärtar mig att man gör skillnad på liv och liv.

                              Med detta inte sagt att det inte finns tillfällen när byte/försäljning kan vara berättigat. Självklart har jag bytt/gett bort fisk som jag av olika anledningar inte trivts med eller som varit för aggressiva eller fiskar som blivit över från en grupp när jag fått ut ett par.

                              Förstår du nu skillnaden mellan att betrakta fiskar som slit-å-släng och att byta/sälja fisk?
                              Och ser du nu att du tolkade in massa felaktigheter i ditt förra svar?
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...