Guldfiskfärger ,vanlig guldfisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Guldfiskfärger ,vanlig guldfisk.

    Hej!
    Jag har frågat här förut om guldfiskhälsa och fått fina svar. Tack!
    Jag har nu, efter ca. fem mån., fyra fiskar kvar. De två minsta har jag avlivat eftersom de inte såg ut att må bra eller bli bättre. De jag har nu verkar må bra, äntligen.
    De är ca. 8-9 cm långa.

    Nu till frågorna:
    Några av fiskarna hade svart på fenorna när de köptes. Det försvann fort, men nu har en av dem fått nya svarta fläckar på fenorna, inte på samma ställe som förut heller. Ett sjukdomstecken?

    Alla fyra verkar vara hanar enligt vad jag kan förstå av texten här på Zoopet. De har vita "vårtor" på gällocket, dock inga i pannan.
    De far runt och jagar varann, gnider sig och puttar på varann, och trasslar in sig i javamossan darrande, tätt tryckta mot varann.
    Om det är bara hanar, kan de trivas ändå?

  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Guldfisken är grå/svart från början sedan kommer den röda/orange färgen allt eftersom och då kan det vara svart på den.
    Om det sedan blir svart på fenor så kan det bero på hur "rasren" den är.
    Guldfisken kan få försig att leka när den kommer in från en damm, ett varmare vattnet uppfattar de som om det är vår igen.
    Den får inget lekbetende om det inte är någon hona med.
    Var glad om du har bara hanar då slipper du ha en massa yngel varje år,
    Guldfisken börjar bli som kattungar det föds för många som ingen vill ha eller betala för.
    "darrande, tätt tryckta mot varann" kan betyda att de är stressade, är vattnet bra?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #3
      Båda mina Black Moors hade spawning stars första lektiden och sedan aldrig mer. DÄremot visade det sig att de var ett par. Hona och hane som leker non stop... Låter dem äta upp ägg och yngel i dag :o)
      Mvh, cri

      Kommentar

      • AnnikaW
        • August 2003
        • 343

        #4
        Tack för svaret!
        Vattenvärdena är OK.
        (Övriga fiskar, en ancistrus och några tetror mår mycket bra.)
        De verkar inte stressade i övrigt, detta "darrande tryckande" varar några sekunder bara i samband med att de jagat varann. Det avslutas ibland med att de trycker in sig i javamossan tätt tryckta mot varann. Sedan är de lugna igen.Jag har uppfattat det som lekbeteende, dock utan att det lagts några ägg (tror jag!).
        En av fiskarna är rundare än de andra och är den som blir jagad mest.
        Kan det vara en hona, trots "vita vårtor"?
        Frågar med tanke på att du sa att inget lekbeteende uppstår om det inte finns någon hona. Antingen det, eller så är det inte alls lekbeteende de håller på med.
        I övrigt har jag inte tänkt att försöka föda upp några ungar, så jag skulle nog vara glad om de bara är hanar.
        Mina guldfiskar har inte varit ute i sommar.

        Glada hälsningar från en som tycker att guldfiskar var svårare att ha än jag trodde! Brukade inte ha några problem förut, då jag höll mig till skalarer,malar och tetror.

        Kommentar

        Arbetssätt...