Rasbora hengeli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • twistedfish
    • August 2003
    • 140

    Rasbora hengeli

    Är lite sur på Simontorp trodde att det var kunniga vad gäller handelsnamn på fiskar. Har köpt tio Rasbora hengeli under namnet Drottning rasbor och kollar för skojs skull på deras hemsida och hittar det latinska namnet vilket inte är samma som för drottning rasbora. Rasbora hengeli är ju mycket mer tålig vad gäller pH-värdet och jag har kämpat för att hålla pH-värdet på rätt nivå i onödan. Kan man då bli mer än riktigt sur
    220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    hittar det latinska namnet vilket inte är samma som för drottning rasbora.
    Förstår inte riktigt vad du menar - latinska namnet är väl aldrig samma som handelsnamnet!!!
    Man kan kräva att det latinska namnet är korrekt, medan att gå efter enbart ett handelsnamn när man köper en fisk ofta är att chansa. Detta eftersom flera olika arter kan ha samma handelsnamn och en och samma art kan ha flera handelsnamn.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      men att sälja kilfläcksrasbora som drottningrasbora måste väl ändå vara fel? Får såpass myntade måste väl de handelsnamnen vara iallafall?
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Vad har kilfläcksrasbora med detta att göra???? DEssa nämns överhuvudtaget inte i twistedfishs inlägg.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...