Mina Drottningrasboror!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Igelkott
    • June 2003
    • 214

    Mina Drottningrasboror!?

    Hej. Mina 10 Drottningrasboror har blivit 7 efter vad jag förmodar har varit vilda nätter med uthopp som utgång.
    Men de har aldrig varit speciellt roliga! De står oftast still intill något glas eller hörn. På natten förflyttar de sig dock till mitten av akvariet.
    Vad kan jag göra för att dom ska liva upp? Eller ska dom vara såhär tråkiga? När det är matdags vågar sig en eller två upp till ytan och resten får ingen mat för om maten sjunker är siamensisarna först på flingan. Matar jag med daphnier får dom i alla fall lite mat i sig, men de verkar nöja sig med en liten tugga och går sedan och hänger med dom andra.

    Jag överväger att byta ut dem mot kanske fembandsbarber.. Känns egoistiskt..
    Är inte detta en japan?
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Dom kanske är för få? Men å andra sidan har jag två Kilfläcksrasboror som är pigga som rackarn och gärna kampar med Guramisarna om käket. Dessutom har de lekt en par gånger i karet. Självklart var det inte intressant att leka när jag flyttade dem till ett eget 40 l krypin...
    Du kanske får byta till Kilfläckar i stället, jag hade tänkt ha Drottningar men fick dessa två av en granne och jag har blivit störtförälskad i dem...
    Barber är väl rätt barbariska va, fenbitare och så??? Eller, har jag fått det om bakfoten kanske???
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      jag slängde i mina drottningar i surt vatten, ph 6.6 och de är aldeles vilda & simmar runt tillsammans heela tiden..har lekt några gånger med!
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Igelkott
        • June 2003
        • 214

        #4
        Ja kanske borde ha fler. Men eftersom dom inte var mycket roligare när dom var tio så går jag inte och köper nya för dom var relativt dyra.

        Ja barber lär ju vara elakingar, men fembandsbarben är säkert exponellt mycket snällare än tigerbarben. Dom har ursprung Borneo precis som Dvärgguramin så det kanske går? Hörde fler som hade dem tillsammans.

        Jag har precis börjat med fungerande DIY-CO2, så vi får se om PHt kanske sjunker. Nanc, vad har du för PH? Har du mycket växter? Jag kanske har för lite?

        Magnus
        Är inte detta en japan?

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Igelkott! Jag har också surt vatten, pH ligger på 6,8 i den burken, det kanske är det som inverkar. Akvariet är inte fullknökat med växter men jag har ett buskage av Vallnesiera i ena kortänden, ett buskage med skruvad dito på mitten, en rejäl Javaormbunke några bambupinnar, en gallerplanta och halva ytan täckt med flytväxter som har rötter nästan ända ner till botten. En ynka Anubais finns det där också, den var mest populär när de lekte. Som du ser så har jag inte biotopriktiga växter, tänkte att det får komma eftersom... jag har inte något väldigt stort växtintresse.
          Det där med CO2 är intressant, skulle vilja ha det i mitt Sydamerika... Det känns bara så svårt att sätta sig in i allt, känns som rena grekiskan när man läser om det i någon tåt... Men jag kanske kan sätta Tobbe på det... om han nu kan slita sig från sitt saltvattenkar :-)
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Ta en 4 liters saftflaska (eller en vanlig petflaska). Limma en slang från korken på 4 liters flaskan till en liten petflaska. Öppningen på slangen skall vara någon cm under korken på 4lites flaskan. Slangen skall gå ned i botten på den lilla flaskan. Limma i en till slang som börjar precis under korken på lilla flaskan och går ned i akvariet. Använd en fin syresten av trä och placera den under, i närheten av filterutsläpp. Fyll lilla flaskan halv med vatten. Fyll stora flaskan med 3 liter ljumen vatten, jäst och socker (se prop. på sidor på nätet, använd google). Placera den stora flaskan varmt (upp till ca 30-35 grader). Efter ett tag jäser det i stora flaskan och det börjar bubbla CO2 i lilla flaskan (tvättflaskan). Och då börjar det bubbla CO2 ur syrestenen. Dessa bubblor skall optimalt EJ komma upp till ytan, utan upplössas innan. Om bubblorna placeras i en vattenström så att de inte kommer till ytan så snabbt, så upplöses större mängd CO2 i vattnet och går inte till spillo i luften.

            Håll koll på antal bubblor och PH (surhet) samt KH (Karbonathårdhet). Läs av i en tabell (som finns på internet, bla på Hjortgatanszoo.com) hur mycket CO2 som du har i akvariet. Mer CO2 ger minder PH (PH påverkar inte hur mycket CO2 man har i vattnet, det är CO2 som påverkar PH. Det är kemi...). Hur mycket värdet på PH ändras beror på värdet på KH (dvs buffringsnivån på vattnet). Litet värde på KH innebär låg buffring av vattnet, och att PH-värdet svajar mycket (inte bra för fiskarna). Justera antal bubblor tills du får lämpligt värde på CO2 (samt PH).
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jackson! Det var just det där jag menade med Grekiska :-) Jodå, jag förstår nog lite hur du menar, men jag har hört om de som lyckats avliva varenda fisk med "hembrännarCO2". Sedan är det så att karet som jag vill köra det i är på 720 l, räcker det verkligen med petflaskor då???
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Igelkott
                • June 2003
                • 214

                #8
                Jag använder ingen 4 litersflaska utan två 1,5 l. Och så använder jag receptet på hjortgatans hemsida. Samt att jag använder en vanlig syresten för tillfället (ska byta). Annars gör jag redan precis som du säger. Innan har mina flaskor läckt gas så inget har kommit ner i akvariet, men i förrgår tätade jag om och igår satte jag igång allt. Det har inte börjat bubbla i flaskorna än, men det bildas ändå små bubblor på växter och i grus osv osv. Fiskarna mår bra än så länge. Ska hålla koll, jag lovar Nancy.

                Om du har 720 l kommer du nog ha svårt att döda firrarna med en eller två DIY-anläggningar =) Om du använder en reaktor som löser upp <b>alla</b> bubblorna så får du säkert samma effekt som jag.
                Är inte detta en japan?

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Pust och stön!!! Ska genast skicka länken till den här tåten vidare till min käre man Tobbe, han behöver varva sitt saltvattenpyssel med något annat :-) Tack för alla råd i alla fall...!!!
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    "Barber är väl rätt barbariska va, fenbitare och så??? Eller, har jag fått det om bakfoten kanske???"

                    Fyyyyyyy inte ge mina älskade barber dåligt rykte nu! ;O)
                    Ja TIGERbarber lockas till fenbiteri om man envisas med att sätta ihop dem med guppyhanar, kampfiskar, scalarer etc som har långa fenor och/eller håller för få av dem, INTE annars. De är otroligt stimbenägna, lämnar nästan aldrig varandra så har man bara några stycken blir de osäkra och tar till "hellre fäkta än illa fly". ;O)
                    Vill man ha en säker stimfisk ska man skippa neontetror (iaf mina är i hela karet utan att hålla ihop det minsta) och köpa sig en 10-15 tigerbarber - DET är stim det.

                    Har också guldbarber och kopparbarber, dessa biter inte på fenor - så man ska inte dra alla barber över en kam som det så vackert heter.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Tack Klara, jag loooooovar att aldrig uttala mig negativt om barber i stort igen :-)
                      Jag har aldrig haft några faktiskt. Jag håller med dig helt när det gäller Neontetror, de är helt omöjliga när det gäller att gå i stim. Däremot hade jag Rödmunstetror ett tag, och DE gick i stim, helt otroligt var det. Dom måste ha någon sorts signalsystem, för jag fattade aldrig hur sista tetran i stimmet kunde veta när den första skulle tvärvända... men det visste den...alltid...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...