stjärtfläcksrasbora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P-E
    • April 2002
    • 97

    stjärtfläcksrasbora

    Jag fick idag ett stim rasboror namngivna som Boraras briggitae "stjärtfläcksrasbora". Efter en snabbkoll på nätet ser det ut som briggitae antingen är underart till uropthalma eller en synonym till denna. Någon som vet?

    Hur stora blir de? De jag fick är mindre än mina dvärgrasboror. De var helt ofärgade i påsen och zoohandlaren tyckte att de var för små för butiken, så jag fick ta påsen med 10 st i. Nu har de fått lite färg och teckningen syns lite svagt. Jag ska börja sänka ph:t lite försiktigt få se vad som händer.

    Per-Erik
    Per-Erik
  • Ola Åhlander
    • May 2002
    • 213

    #2
    Hej och gratulerar till dina nya fiskar, de verkar inte vara så lätta att få tag på.
    Boraras brigittae blir inte mer än 3-4 cm och lever i Borneos regnskogsbäckar och torvträsk. Naturligtvis så är det smått foder som gäller, helst levande så klart. (Artemianauplier, cyclops, o.s.v.)
    Arten är inte helt lätt att odla, men jag vet att det finns de som fått yngel av den i artakvarium med mycket växter (javamossa).
    Det går säkert att få lek av dem över raster också.
    Angående namnet så är det Boraras brigittae som gäller, se länk nedan.




    mvh
    Ola Åhlander

    Kommentar

    • P-E
      • April 2002
      • 97

      #3
      Hej igen.
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Boraras brigittae blir inte mer än 3-4 cm<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Det är lite tunt med info om dem på nätet, men nu har jag hittat uppgifter som påstår att de blir ännu mindre, 2 och 2,5 cm har jag sett. Ungefär den storleken är mina exemplar. Vad är det för skillnad mellan brigittae och urophtalma? Vad har de för valör i odlingskampanjen?

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>gratulerar till dina nya fiskar, de verkar inte vara så lätta att få tag på.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Du skulle se hela lådan jag fick!

      Vad sägs om Boraras brigittae, Betta coccina, Betta rutilans, Betta brownorum, Betta persephone och Betta smaragdina i samma låda? Som du dessutom blir bjuden på? Skulle det dessutom passa bra med en drös nya 21 liters plastakvarium så du får plats med de nya fiskarna? Spelar ingen roll att det är mitt i sommaren när man får ett sånt erbjudande. Då tackar man och tar emot ( och undrar vad hållhaken är).

      Per-Erik
      Per-Erik

      Kommentar

      • Ola Åhlander
        • May 2002
        • 213

        #4
        Hoppsan! Låter som att du kommer få en del att göra under sommaren..

        Har kollat lite mer noga ang. artnamnet, och det verkar som om Boraras brigittae är det valida namnet, och att B. urophthalmus är en synonym. Man lär sig alltid något nytt. Se:
        See how all life is connected at the world’s only aquarium-planetarium-rainforest-living museum.

        Knappa in "Boraras brigittae".
        Detta gör det lite lättare att hitta info om inte annat.
        Ger silver i odlingskampanjen.

        mvh Ola Åhlander

        Kommentar

        Arbetssätt...