för fin sand för slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    för fin sand för slöjstjärt?

    Hej!
    Jag får snart ett nytt akvarie & har nu köpt sand till det. >Det var först meningen att mina guppys skulle vara där i men eftersom det nya akvariet är större så är det lämpligast att ha slöjstjärtarna däri. Sanden jag har köpt är något finare än "standard", finns det risk att slöjstjärtarna som ofta håller på i sanden sväljer dessa stenar?
    Mvh Nova
    Denise
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Tror jag inte. De brukar ta upp bottenmaterialet för att kolla om det finns mat där för att sedan spotta ut det...
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Det är en fördel om man i ett akvarie med Slöjstjärtar har ett bottenmatrial om inte består av "vassa" stenar, inte heller Lavasten då det är lätt för Slöjstjärten att "nöta" skada sina fenor.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • dregg
        • September 2003
        • 88

        #4
        Fin sand funkar nog bra, jag har det själv i ett avkarium

        Mvh/Magnus

        Kommentar

        • Nova
          • April 2003
          • 512

          #5
          Okej nej dom här är runda...
          Denise

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Är det väldigt fin sand kan det vara svårt att slamsuga botten, och Slöjstjärtar smutsar ner.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Nova
              • April 2003
              • 512

              #7
              Jag tror den funkar, för den är ju inte "fin" utan egentligen bara något mindre...
              Denise

              Kommentar

              • MajaE
                • October 2003
                • 3

                #8
                Min sljöstjärt Magnus satte en sten i halsen för ett tag sen. Fick pilla ut den med en tandpetare. Efter det bytte jag till mindre grus. Ca 2 mm.

                Kommentar

                • Nova
                  • April 2003
                  • 512

                  #9
                  Är det inte större risk att de sätter stenar i halsen när dom är mindre? Eller är det bättre desto mindre stenarna är?
                  Denise

                  Kommentar

                  • MajaE
                    • October 2003
                    • 3

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Nova
                    Är det inte större risk att de sätter stenar i halsen när dom är mindre? Eller är det bättre desto mindre stenarna är?
                    Dom simmar ju omkring och "smakar" på gruset. Antingen får man ha så stort grus att det inte får plats i munnen eller så litet att de klarar av att spotta ut det.
                    Att de sätter sten i halsen är nog ganska ovanligt. Det har bara hänt en gång med mina fiskar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...