Indianbarben(barbus stoliczkanus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ami
    • March 2002
    • 294

    Indianbarben(barbus stoliczkanus)

    Jag sitter här o läser Aquarium Atlas om mina g:a favoriter sen 50-talet.Barbsorter o undrar om en gammal favoritbarb till mig är "utrotad",indianbarben.Finns det någon som läser detta som sett denna i mitt tycke snygga barb på sistone eller är den "borta"(jag har inte sett den på 20-25år)maila o tala om!Mycket nyfiken.

  • Ola Åhlander
    • May 2002
    • 213

    #2
    Hej.

    Indianbarben heter numera Puntius ticto, och nog förekommer den i handeln ibland, men kanske inte så ofta i sin ursprungliga form. Det finns en färgvariant som kallas för Odessabarb som är lättare att hitta. Antagligen har den "gamla" varianten blivit utkonkurrerad av denna. Du kan ju alltid satsa på Odessor, även om de ofta inte färgar ut ordentligt förrän de blivit runt ett år gamla, vilket gör att fiskarna i zoobutiken kan se ganska bleka ut, men det blir bättre med tiden.

    (Släktet Barbus används för övrigt inte alls för de asiatiska barberna längre, utan gäller enbart för de afrikanska och den europeska barben.)

    mvh
    Ola Åhlander



    Kommentar

    • ami
      • March 2002
      • 294

      #3
      Ja att det har "blivit"odessabarb"av den det visste jag o att den heter numera Puntius ticto det ante mig.I en del litt.kallas den för barbus ticto stoliczkanus ex.Akvariefiskar Klaus Paysan.Men det jag kommer ihåg av den "gamle"indianbarben var att den var mer satt,läs rund i kroppsformen än odessabarben.Jag har även sett äldre odesser.Men vad jag menade var den naturliga sorten.Du säger att den förekommer ibland "nå`nstans,var god kontakta mig om du ser den igen!!

      Kommentar

      • Ola Åhlander
        • May 2002
        • 213

        #4
        Hej igen. Jag lovar att hålla ögon och öron öppna.
        Arten är i alla fall odlad i Nynäshamns AF, Haninge AF och i Örebro AK de senaste åren. Om du vill kontakta dom så hittar du kontaktpersonerna här:


        mvh
        Ola Åhlander

        Det är fult att inte ha akvarium...

        Kommentar

        Arbetssätt...