Upp&ner vänd slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Upp&ner vänd slöjstjärt

    Hej!
    En av min aslöjstjärtar brukar ligga upp&ner. Har den fel på simblåsan? Vad gör man åt det? Min pappas tjej hade 2 slöjstjärtar varav en oxå brukade vara upp&ner, varken den eller min slöjstärt verkar lida av det. Annars beter den sig hellt nomalt.
    Mvh Nova
    Denise
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    #2
    Snälla hjälp! Jag vill inte att den ska dö eller må dåligt!
    Denise

    Kommentar

    • ami
      • March 2002
      • 294

      #3
      Hejsan Denise.Eftersom ingen annan m.kunskap av detta,får väl jag "stiga in" med mina erfarenheter.Jag har haft slöjstjärtar många ggr.o jag har ibland "fått" samma symtom på en o annan.Det kan ju vara simblåsan,men mina rullade runt p.g.a.att deras bakfenor var alldeles för korta för den tjocka kroppen.Men även då de fick en sten i munnen som fastnade.Jag fick "kolla" av dennes mun o såg jag där en sten fick jag ta en virknål att dra ut stenan med.Då blev allting bra.Har du tur så kan det vara en sten.Kan även vara förstoppning.Kolla dessa saker först annnars så får du maila till synonymen CRI.(hoppas att cri accepterar att jag drar in henne i detta.)

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Nu när du säger det så kan det vara att bakfenorna på just den här är för korta, hon är rundare i kroppen än den andra & har nästan dubbelt så kort bakfena som den andra också. Men å andra sidan så har det vart så under hela tiden jag har haft dom så borde det inte ha varigt så hela tiden då? Jag har sett att hon bajsar & avföringen har normal färg. Ska jag ta upp henne i handen & kolla om hon har en sten i munnen =/ Är det inte lätt att jag skadar henne om jag försöker ta ut den? Men om det hade vart en sten i munnen så hade hon väl inte kunnat bajsa heller? Tack så mycket för svaren!!
        Mvh Nova
        Denise

        Kommentar

        • Nova
          • April 2003
          • 512

          #5
          Jag var inne & kollade på henne nu, vad jag kunde se så satt det ingen sten där. & hon är förresten lika matglad som förut!
          Mvh Nova
          Denise

          Kommentar

          • ami
            • March 2002
            • 294

            #6
            Hej igen!Desto större i kroppen den blir så blir detta tyvärr värre.Bakfenorna "hänger ej med" om du förstår vad jag menar.Detta m.stenen är ingen fara.Du tar upp den försiktigt.Automatiskt när det kommer ovan vattenytan brukar den "gapa"så att man ser detta.Håll ej denna uppe för länge(men det förstår du väl)De är som "små bäbisar" dessa "slöjjisar".Jag har t.o.m.använt fiskleverolja när de har stopp.Den kan nog bajsa lite efter detta ett tag.Men tyvärr,låter det som om denna fisk har problem m.bakfenan.Den kanske har bakfenan som ett "paraply".Då rumplar den över.s.a.s. p.s.Jag har kontaktat cri åt dig=får se om hon är anträffbar o har n`ån lösning.

            Kommentar

            • Nova
              • April 2003
              • 512

              #7
              Okej tack så mycket!!
              Men jag är inte så säker längre om det är bakfenan som är problemet!
              Jag har nu sett att en neontetra inte kan simma normalt heller. & min andra slöjstjärt brukar bara ligga stilla under pumpen. Jag fick nyligen avliva 2 st nyinköpta guppyhanar pga av att de bara tillslut låg på botten & flåsade. Jag är rädd att det kanske händer de andra också. Jag vet inte vad det kan vara för sjukdom. Det är hemskt att behöva se dom såhär. Men när de får mat så äter alla & ser pigga ut.
              Mvh Nova
              Denise

              Kommentar

              • Nova
                • April 2003
                • 512

                #8
                Jag har funderat lite, & jag tror att det både beror på förkorta bakfenor & för högt nitrit. För den andra slöjstjärten hamnar inte upp&ner, men han är längre bakfena så han har kanske mer balans.
                Mvh Nova
                Denise

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #9
                  Hej,

                  Tack för förtroendet :o) Jag har inte varit ute på nätet tills nu. Nova, jag tror du har andra saker att ta itu med ditt akvarie just nu och detta problemet kan möjligen rektifiera sig efter att parasit och bakterier tagits om hand. Det finns flera orsaker till upp och ned simmning. Det första att veta är att de ofta inte lider utav det.

                  Här är en länk där man kan läsa allt jag hittat om detta och skriv igen om du vill ha hjälp efter den vita avföringen försvunnit.

                  http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/disease/symptom/symptom.htm#floating problems

                  Lite utav texten...
                  Floating problems are complex. If it occurs only after feeding, see below.
                  <b>Females full of eggs </b>can have balance problems.
                  Dropping a fish can result in swim bladder damage.
                  Toxins can cause swim bladder problems.
                  <b>Cranial kidney and floating </b>
                  It can also be due to problems with regulation of the air bladder. This organ can be damaged by medications and treatments before you even bought your fish. One is "tranquilizers" put into the water when fish are shipped. The damage does not show up right away.

                  <b>The primary cause of floating is feeding food that floats and/or too much food at one time. </b>Soak the food and squeeze the air out so the food sinks. Best is to get high quality sinking food. Or, feed foods that sink, like grapenuts, rice, veggies, oatmeal. If feeding is only done once a day, feed at night, and all they can eat for 5 minutes. If twice a day, all they can eat in 3 minutes.

                  The other parameter here is temperature. <b>Increasing the temp of the water seems to ease the floating problem. </b>The activity of their digestive tract increases with increased temperature. However, increased oxygenation of the water must be done at the same time.


                  Ge inte upp! Lycka till!!!
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • Nova
                    • April 2003
                    • 512

                    #10
                    Tack Cri vad snäll du är Nej jag ska aldrig ge upp, dom ska inte dö, inte mina söta slöjstjärtar, dom fyller ju ett år snart!! Dom på djuraffären säger att jag ska medicinera klart med Protozinet tills på Måndag. Sen på tisdag ska jag åka dit igen & få en ytterligare medicin mot parasiter (om det visar sig vara det) Eftersom en neontetra har fått nåt liknande svampangrepp så tycker dom att jag ska göra så.
                    Mvh Nova
                    Denise

                    Kommentar

                    Arbetssätt...