Kan jag ha slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    • July 2003
    • 132

    Kan jag ha slöjstjärtar?

    Hejsan!
    Jag är lite sugen på slöjstjärtar men kan inte så mycket om dem. Vill veta lite mer innan jag bestämmer mig...
    Jag har ingen doppvärmare i mitt 160l kar men ändå är tempen på ca 25grader. Slöjstjärt vill väl inte ha så varmt och hur ska jag då göra för att få ner tempen?
    Hur länge lever de och tycker de om att ha mycket växter och inte så strömt vatten? Är de lätta att odla och växer de efter hur stort akvariet är? Vet ej om detta är sant eller en skröna men jag hoppas att jag får svar på alla mina frågor här. Det står mellan labyrintfiskar eller slöjstjärtar..
    cikliden
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja du kan ha slöjstjärtar i dett 160 liters, man brukar säga 50liter vatten per fisk. De klara den tempen fint och även lägre, försök ligga på 22-16°c. De ska inte ha för strömt vatten, pumpen räcker med att dra runt allt vatten 2-3ggr/timmen. Växter gillar de, även att dra upp. Skaffa robusta plantor typ Anubias och svärdsplanta. De anpassar sig inte om de har ett litet akvarium utan blir då missväxta, inte snyggt eller snällt.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #3
      Hej Pia,

      Jag håller med Oscar i det han skrivit med tillägg att beroende på typ utav slöjstjärt kan det vara bra att ha upp til 26-27c för de typer som är lite lite känslgare (teleskop etc).

      Vill du ha mer info se gärna:
      http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/goldfish.htm KLicka på bilderna till höger för mer info gällande varje typ.

      Och text och rekommenderade siterna på:
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54
      Mvh, cri

      Kommentar

      • ami
        • March 2002
        • 294

        #4
        Hejan.Jag ville bara hålla med Cri o skriva att jag har aldrig haft Slöjstjärtar under 25gr.Har haft "slöjissar" många ggr.De har enbart mått bra .De har t.o.m. lekt i cabomber o vattenpest.Det är min erfarenhet av "riktiga" slöjstjärtar.=ej ,komet ell.guldfisk etc.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Jag vet en som brukar har en teleskopslöjstjärt i sin damm tillsammans med Koi och Guldfiskar den mår bra och växer den är nu med stjärtfenan ca 25 cm, nu när vädret inte är så bra så är det under 20 grader, ägaren tar in den när temperaturen går under 15 grader under en längre tid, det finns en risk att den kan få förstoppning när vattnet är kallt för länge.
          Den har inga problem att hinna få mat, för den är väldigt burdus och i dammen är det gått om utrymme att cirkla runt vid ytan och äta.
          När jag träffade den nu i veckan låg den på grunt vatten och lurpassade på yngel
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #6
            Hej Kramfors,

            Undantag finns alltid men i detta fallet rekommenderar uppfödare generellet att inte blanda långsam simmande och snabb simmande fiskar utav givna skäl.

            Denna teleskop du talar om kanske också har bättre syn än genomsnittet, kanske är det lättare att få tag i mat för den i en stor damm än att slåss med en snabb simmande comet i ett akvarie, vem vet?

            I just akvarie är det mycket uppenbart att de inte bör blandas och för en nybörjare är det bättre att hålla sig till denna regeln.

            Jag var nybörjare och blev tvungen att separera akvariet för den vanliga GF var en hane och han körde slut och tog nästan dödade teleskophonan. Fenorna hängde och jag såg vitt kött.

            Teleskopen hade mer än svårt att få i sig någon mat för GF åt upp allt innan Teleskopen ens reagerat att maten hade lagts i akvariet!

            När GF lämnades till en damm blev det en otrolig frid och fröjd i akvariet.

            Jag säger inte att det inte går men att man <b>bör </b>inte blanda... Bubble eyes är en annan som bör gå med sin egen sort...

            <font color="orange">http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/bubble/bubble.htm
            The bubbles are fragile and <u><b>the fish should be kept separately from boisterous types </b></u>and away from sharp tank decor, although the bubbles will regrow if punctured. Given proper accommodation, the bubbles do not disadvantage the fish and they become very tame. </font id="orange">

            Vilken buse till Teleskop som lurpassar på små yngel...
            Mvh, cri

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Hej cri.
              Visst har du rätt, men den här Slöjstjärten har ca 20 kvadrat och 5 kubik vatten så den mår bra.
              Den far fram som en stridsvagn i dammen, på vintern är den i ett stort akvarie med mindre fiskar, "fisksoppa".
              Själv gillar jag inte Slöjstjärtar för en del är rätt så groteska men just nu är de moderna hos flickor och äldre tanter så då får jag väl acceptera att de säljs.
              I vår klubb odlar vi Koi och Guldfisk ( Sarasa Comet) och har funderat på Slöjstjärt av den vanliga typen vet inte om den har något namn, det är den som är röd/vit med långa vita slöjor.
              Men å andra sidan så kostar en Slöjstjärt under tian i inköp så det är kanske ingen mening att odla dem.
              Jag vet att de funderar på att ta in den nu för den har fått smak på små Koi som vi satt ut i dammen.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • cri
                • September 2002
                • 700

                #8
                Hej Kramfors,

                Den vanliga Slöjstjärten är ofta en sk Oranda. - Dubbel slöjstjärtfena med en större eller mindre huvudutväxt. Har den ingen huvudutväxt är det en vealtail/slöjstjärt eller en FANTAILED/soljäder stjärt. Den Svarta slöjstjärten (teleskop)har många namn och räknas i en kategori för sig själv - Black Moor/Broadtail Moor/Black dragon eye/Demekin etc.

                http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/goldfish.htm

                <b>SINGLETAILS</b>
                <font color="purple">Common Goldfish and London shubunkin
                Comet
                Bristol shubunkin</font id="purple">

                <b>TWINTAILS</b>
                <font color="red">LONG TAILED</font id="red"> (VEILTAILED)

                <font color="purple">Veiltail</font id="purple">
                These are very round-bodied fish with a dorsal fin as high as the body is deep and with a long, flowing "veil" tail. The tail is divided and the anal fin paired. Colour is usually red or calico. The UK standard is for a fish with no fork to the tail.

                <font color="purple">Oranda</font id="purple">
                All the characteristics are as for the veiltail but in addition there is a "raspberry-like" growth on the head called a "hood" and, whereas the head of the veiltail is narrow, by comparison the head of the oranda is very wide.

                <font color="purple">Broadtail Moor</font id="purple">
                These are shaped and finned as for the above two varieties but the colour can only be a deep velvety black. In addition, the eyes protrude out from the head in a telescopic manner and the excellence in development of these protruding eyes plays a large part in determining the worth of the fish.

                <font color="purple">Globe Eye</font id="purple">
                These are similar to the moor but the colour can be black, red or calico and the eyes are slightly cone-shaped rather than spherical. Unlike the three other veiltail varieties, the globe eye has a forked tail.


                <font color="red">SHORT TAILED</font id="red"> (FANTAILED)
                <font color="purple">
                Fantail</font id="purple">
                These are oval or egg-shaped fish with very short finnage. The tail must be divided, in other words it is a twintailed fish and also the anal fin is paired. The colour is mainly red or calico. The UK standard differs from the longer-tailed varieties from China.

                <font color="purple">Ryukin</font id="purple">
                The ryukin is intermediate between the fantail and the veiltail with a deep body, a tail of varying length, a pointed head and a dorsal hump. It is a Far Eastern variety that is gradually being seen more in the West.

                <font color="purple">Pearlscale</font id="purple">
                Similar to the fantail but the scales on the body are raised in the shape of "pearls", hence the name. This fish has a body shape approaching a sphere, reminiscent of a golf ball. Less commonly seen than the fantail.

                <font color="purple">Lionhead</font id="purple">
                These are mostly red or calico and carry very short finnage but should have a good "hood" development. There is also no dorsal fin and the back should be absolutely smooth in contour. The lionhead has important differences from the ranchu (see below) which is otherwise similar.

                <font color="purple">Ranchu</font id="purple">
                The ranchu is similar to the lionhead but has a much more curved posterior dorsal contour. In the Far East, the ranchu has always been as popular as the lionhead; it is also popular in USA, but is only gradually spreading to Britain.

                <font color="purple">Celestial</font id="purple">
                These are similar to the fantail but, like the lionhead, have no dorsal fin. The eyes are protruding like the moor's and are "upturned" so that the fish looks towards the sky, hence the name. As for the lionhead, there is no dorsal fin. Celestials are not commonly seen in UK.
                <font color="purple">
                Pompon</font id="purple">
                These are also similar to the fantail and, like the lionhead, lack a dorsal fin. Pompons have large, frilly nasal septa which wave about as they swim, hence the name. They too are not commonly seen in Britain.

                <font color="purple">Bubble Eye</font id="purple">
                Bubble eyes too are similar to the fantail and, like the lionhead, have no dorsal fin. They have large eye sacs looking like a pair of bubbles either side of the head, as in the photo here.

                <b>OTHER VARIETIES</b>
                Hybrid and other varieties of goldfish
                Chinese, Japanese and hybrid varieties of goldfish exist in addition to the types listed above. Some of the Japanese varieties (such as the ranchu and the ryukin, which are featured separately, above) are increasingly popular here; most, however, are rare.

                Mvh, cri

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Den minst groteska tycker jag den här är, http://www.goldfishinfo.com/tanktabby.jpg men vad säjer alla ni fiskvänner om det här http://www.geocities.com/Tokyo/4468/tunghoi.html
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...