Rädda praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annelia
    • January 2003
    • 29

    Rädda praktbotior

    Hej.

    Köpte mig 2 praktbotior igår. Idag när man bara gå förbi akvariet så blir de jätte rädda och det blir en himla fart på dem fram och tillbaka i akvariet.
    Är det ett normalt beteende? Är de kanske fortfarande rädda från flytten?
    Har aldrig haft botia förrut men köpte dem för att bli av med snäckor. Tacksam för svar och tips.

    Vänliga hälsningar
    Anneli
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Mina var också ganska skygga i början; gick över efter några veckor. Värt att tänka på är dock att praktbotior vill ha någonstans att gömma sig; en grotta av stenar eller en rot t.ex. De är skymningsaktiva och vill gärna gömma sig på dagen, även om de allt som oftast kan titta fram även då.

    Kommentar

    • ami
      • March 2002
      • 294

      #3
      Hej.Det är helt okay.Det tar tid för praktbotia att acklimatisera sig.Ge dem n`ån grotta ell.dyl.(om du inte har det)om de ska trivas.Du kan få vänta flera veckor ,så du vet det.

      Kommentar

      • Annelia
        • January 2003
        • 29

        #4
        Tack båda för svaren. Jag åkte genast till akvarielagret och köpte mig en rot. Nu är det bara att vänta på att roten ska sjunka...

        /Anneli

        Kommentar

        • Helena S.
          • March 2003
          • 280

          #5
          Praktbotior ska gärna vara fler än 2. Fler än 3 också. Ju fler dom är desto mindre skygga blir dom. Själv har jag en ensam (den är 15 år gammal, räddade den från ett pyttelitet akvarium), men han ska få ett gäng kompisar inom kort. Hoppas bara att det inte är försent för honom att förenas med artfränder.
          -Helena S.

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            #6
            Mina praktbotior var livrädda helatiden innan, sen köpte jag några till.. Nu har jag bara 5, eller e det 6? Den stora e iaf typ STOR!!

            Jag förstår varför den heter Clownfish i USA!!

            /Torsten

            Kommentar

            • jensan
              • June 2003
              • 106

              #7
              Nattaktiva..
              Mina är superaktiva på dagen, har två st.
              Hur aktiva de är när mörkret faller ??
              Så fort jag skall fixa i karet så är de framme o kikar..

              Kommentar

              Arbetssätt...