Praktbotia elak???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sune
    • May 2003
    • 137

    Praktbotia elak???

    Har två praktbotier som jag anser har blivit ganska elaka mot andra fiskar. Är det vanligt eller inte. Den ena verka vara ganska agressiv även mot sin kompis, vill helst inte dela med sig av maten till honom. Igår och idag så tyckte jag att även dom andra fiskarna inte tycker om när han kommer och flyttar på sig snabbt.

    Igår köpte jag en ny guppy hane men han verkade inte må så bra imorse och såg ut att vara döende. Men det värsta av allt han fick inte dö ifred utan den elaka praktbotian tog tag i hans stjärt och drog ner honom till botten och dödade honom. Det var hemskt att få se. Är detta ett vanligt beetende? Går detta att förhindra eller är praktbotier alltid på detta sätt? Skulle vilja ha ett snabbt svar ... dom är inte mina bästa vänner just nu ..

    Vad ska jag göra?
    MVH

    Susanne
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Mina praktbotior är snälla. Men de är i och för sig inte så gamla än. Det här har diskuterats hit och dit en massa gånger, men som jag förstått saken behöver praktbotior vara en grupp som kan hålla på och käbbla och tjafsa med varandra, för att de inte skall börja trakassera andra fiskar. Det är alltså möjligt att två är för lite.

    Kommentar

    • ami
      • March 2002
      • 294

      #3
      Hejsan.Jag har haft olika praktbotier i flera omgångar.Men detta beteende har jag aldrig sett.Har haft praktbotia
      (t.o.m.har de varit bortåt 17-20c.m) med discusar o tetror o aldrig har de varit det minsta aggresiva.Däremot kan de vara nyfikna o simma efter o titta ibörjan.Men de har aldrig bitit ien fena ell.dyl.Detta var hyperkonstigt.Jag har emellertid haft stim(min.6st.).Det är en stimfisk som du kanske vet.En teori som jag kan tänka mig =som jag säkert inte får medhåll av övriga botia-ägare är om de gått ihop med tigerbarber "o lärt sig deras beteende" en spekulation förstås.

      Kommentar

      • grodanboll
        • January 2003
        • 44

        #4
        Hej
        Jag har haft två stycken praktbotier i flera år, samma par hela tiden. Dom bor med alla möjliga fiskar, scalarar, guramisar och massa andra malar. Dom har aldrig visat en enda tendens på att vilja trakassera, jaga eller äta på nåt annat än mat.
        Så det låter som maximal otur. För min erfarenhet är att dom är snälla. Och trots att dom är två leker dom runt hela dagarna.
        Hoppas det blir bättre!
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

        Varma hälsningar grodanboll!

        Kommentar

        • sune
          • May 2003
          • 137

          #5
          Dom har lugnat ner sig lite nu ... köpte inga fler, dom i zoo affären tyckte att jag skulle testa mata dom med mygglarver (matar dom med piller annars) men det funkade inte så bra eftersom dom andra fiskarna hann äta det mesta innan det la sig på botten. Men dom har lugnat ner sig mot andra fiskar fast dom bråkar om maten med varandra ...
          MVH

          Susanne

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Mina är snälla mot de andra fiskarna men bråkar rätt bra sinsemellan.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • N-O
              • August 2003
              • 1

              #7
              Jag hade 4 st praktbotior i mitt 105 liters guppyakvarium.
              När de hade växt till sig så åt de upp alla åtta guppys och fem av mina svärdbärare.
              Det var de stora stjärtfenorna som de inte kunde låta bli .
              När jag släppte ner dem tillsammans med malawicikliderna så
              fick de snabbt lära sig att veta hut.
              N-O

              Kommentar

              Arbetssätt...