Silverhajs lekande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Silverhajs lekande

    Nån som känner till parningriterna runt silverhaj? jag har 4 st varav 2st ständigt simmar ihop som om de är skruvade runt varandra! de hakar tag i varandra med fenorna o sen åker de runt hela stället, tål att tillägga att den ena ibland jagar bort de andra silverhajarna för att sedan omdelebart gå tillbaks o trassla in sig med den andra silverhajen igen! parnings rit?? står inte nått om det i beskrivningen här!
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • JohanP
    • January 2002
    • 59

    #2
    Jag har haft silverhajar som bettede sig likadant. Det kan mycket väl vara någon form av parningsrit. Dock tror jag inte att någon lyckats med att få yngel av silverhaj i fångenskap.

    /Johan

    Kommentar

    • fredthefish
      • February 2003
      • 1

      #3
      tja! Jag har två stycken silverhajar på ca 15cm, har haft dem på balkongen över sommaren i en 300l tank, har bara fyllt på vatten, fasta dem en vecka, med mycket tät växtlighet(växter jag plockade ute i naturen, dammar o diken), idag när jag städade akvariet, tömde 3/4 delar vatten, hittade jag 11st ungar på ca 5-10mm stora bland växterna. Beteendet du beskrev stämmer exakt på hur mina betedde sig, därav flyttade jag dem till odlingsakvariet i hopp om yngel, vilket det blev!! hoppas du har nytta av ngt detta! lycka till!!
      720l 300l

      Kommentar

      • Hult
        • July 2003
        • 307

        #4
        GRYYYYMT! Du har ju lyckats att få fram små babys från Silverhajar! Finns det ngn dokumentation från det? I mindre akvarier alltså?
        Alla kan ha fel ;]

        110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

        70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

        Kommentar

        • Corydoras mad
          • April 2003
          • 1686

          #5
          <font color="red">Jaa... då är du väll den första i hela världen att odla fisken.</font id="red">
          /Mathias
          The Corydoras freak

          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

          Kommentar

          • gurkan
            • March 2003
            • 632

            #6
            nej han är inte den första.... det finns ett till dokumenterat... dock var det en konstgjorde befruktning...
            corydoras.

            Kommentar

            • Haleli
              • August 2003
              • 413

              #7
              Hej Fredthefish !
              Om arten du har odlat är Balantiocheilus melanopterus, så är den arten graderad ELIT i SARF´s odlingskampanj.Det vill säga aldrig tidigare odlad.Är du säker på att ingen rom följt med de av dig intagna växterna från dammen/dikena in i akvariet ?
              Om du är ansluten till en akvarieförening så bör du kontakta dem omgående och få någon att titta på ynglen ! Lycka Till !
              Lisa

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Otroligt häftigt!
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...