Sjuk slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofie Pettersson
    • October 2015
    • 3

    Sjuk slöjstjärt

    Jag har 4 st slöjstjärtar i ett akvarium tillsammans med några andra småfiskar.
    I veckan har jag behandlat dom för vita pricksjukan, men i förrgår (Fredag) så märkte jag att min ena slöjstjärt hade något bomullsliknande på ena sidan. Lite googling talade om för mig att det antagligen var svamp. Så jag började behandla det med att hälla salt i vattnet. Allt gick bra och det verkade försvinna. Tills idag. Idag så ser han bara sämre ut. Han har fått bruna fläckar på ryggen och det ser ut som en hudbit på hans rumpa är alldeles uppfläkt. Han äter inget och hänger bara i mitten på akvariet hela tiden, rör knappt på sig.
    Vad kan jag göra? Finns det något som kan hjälpa eller måste jag avliva honom?
    Tacksam för alla svar!
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Hur ofta byter du vatten, och hur mycket när du byter? Äter han något då?

    Till att börja med skulle jag vilja säga salt och mycket vattenbyten för att skapa bästa förutsättningarna. Hur mycket salt har du i?

    Kommentar

    • Sofie Pettersson
      • October 2015
      • 3

      #3
      Byter ca 30% när jag byter. Akvariet är relativt nytt, så har bara bytt vatten en gång. När vi skulle byta vatten igen så hade dom vita prick, så då kunde vi inte byta vatten pga medicinering.
      Nu har vi bytt en gång till och haft i salt.

      Nej, han äter inget alls. Har är bara still på samma plats mer eller mindre hela tiden.

      Vi har haft i ca 1,2 ggr mer än vad förpackningen sa i ett akvarium på 169 liter. Vi har sån där saltkoncentrat där 100gr ska räcka till 500liter.

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Tror det behövs mer information om karet för kunna analysera vad som kan vara grunden till problemen, fiskar blir sällan speciellt sjuka om allt står rätt till med karet i övrigt. Så om du medicinerar bort sjukdomen är risken stor att den kommer tillbaka senare i fall något annat är fel som gör att fiskarna får nedsatt immunförsvar.

        Så några frågor:

        Hur länge har akvariumet varit igång?
        Vad har du för filter?
        Hur ofta byter du vatten?
        Hur stora är slöjstjärtarna?
        Vilka andra fiskar har du?
        Hur många och hur stora är dom andra fiskarna?
        Hur ofta och hur mycket matar du?
        Är någon annan fisk sjuk?

        Till att börja med skulle jag åka till affären och köpa en medicin mot svamp eller en generell medicin som hjälper mot allt möjligt inklusive svamp. Efter det skulle jag först göra ett vattenbyte på 50-60% för att bli av med eventuell amonium i vattnet. Direkt efter vattenbytet skulle jag påbörja medicineringen enligt bruksanvisning. Sen skulle jag svara på dom andra frågorna för att vara säker på att allt står rätt till med karet och fiskarna inte blir sjuka igen.

        Hoppas allt går bra!

        Kommentar

        • Sofie Pettersson
          • October 2015
          • 3

          #5
          Akvariet har varit igång i ett par veckor bara, exakt hur länge är jag inte 100% säker på.
          Jag har ett Eheim akvariefilter. Vi försöker byta vatten varannan vecka, fast vi har ju, som sagt, inte kunnat p.g.a medicinen.

          Slöjstjärtarna är ganska små än. Den största är ca 7cm lång, den sjuka är runt 4cm lång. Vi har 4 st.
          Vi har, utöver slöjstjärtarna, en ancistrus mal, 5st små små "dammsugarmalar" (vet inte riktigt vad dom heter), 2st mollys och 2 st platys.

          Jag matar dom en gång om dagen och ger dom inte mer än vad dom äter upp.

          Det är en platy och en molly som fått vita pricksjukan så vitt jag vet. Har kollat men inte sett prickar på någon annan fisk. Det ser dock ut som det håller på att avta (hoppas).

          Jag var i affären och frågade om medicin så fort jag misstänkte att den hade svamp och då sa hon i affären att jag bara skulle behandla med salt eftersom alla sjukdomar går att behandla med salt(?),så jag behövde inte köpa någon medicin.

          Är det verkligen bra att byta så mycket vatten så ofta? Bytte ju 30% i förrgår. Vill inte att dom ska få för mycket nytt och rent vatten.

          Tack så jättemycket för era svar!

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Står det något om vilken akvariestorlek filtret är till för?, eller modellbeteckning du kan googla?

            Problemen du har beror antagligen på att du har startat alldeles för snabbt, ditt filter har inte hunnit bygga upp en tillräckligt stor bakteriekultur för att kunna bryta ner skiten från så mycket fisk som du har helt enkelt. Det gör att du antagligen har mycket inte nedbrutet amonium och nitrit i vattnet, vilket i sin tur gör att fiskens imunförsvar inte klarar att stå emot sjukdomsangreppen lika bra som det annars skulle gjort.

            Hur snabbt äter fiskarna upp maten? Satsa på ca 45 sekunder var tredje dag nu i början för att hålla ner belastningen på filtret (fiskarna klarar det utan problem), sen när sjukdomen försvinner kan du gå upp till 45 sekunder varje dag för att sedan öka mängden mat lite varje vecka tills dom äter upp på 3-4 minuter.

            Fiskarna har inga problem med stora vattenbyten, det brukar vara helt onödigt men när du har amonium och nitrit i vattnet och filtret inte klarar av att bryta ner det måste du få ner värdena på annat sätt och då är vattenbyten bra. Byt 50-60% idag sen byter du 30% i veckan i några veckor efter det kan du gå ner till 30% varannan vecka.

            Salt fungerar ofta om det inte rör sig om allvarlig sjukdom, men i ditt fall behövs medicin oavsätt vad personen på djuraffären säger (dom kan som regel inte så mycket, så lyssna enbart på personal i erkänt bra djuraffärer).

            Så gå till affären och köp medicin, sen tycker jag du ska köpa filterbakterier tex nitrivec. Du har även nytta av dropptester för amonium och nitrit så du kan hålla koll på nivåerna och se när filtret börjar komma igång

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              Vill bara göra ett tillägg till addos utmärkta svar. Jag kör slöjstjärtar i mitt stora kar och de får friskt med mat. Så jag byter 70-80% varje vecka. Och det beror ju då delvis på att jag matar dem mycket.

              Hur stort akvarium har du?

              Kommentar

              Arbetssätt...