Botia Striata...vad är de farliga för?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Botia Striata...vad är de farliga för?

    Efter några dagars intensivt snigelplockande så börjar jag tröttna(jag vet att en viss mängd sniglar är bra, men jag tycker inte om att ha massor på framrutan). Jag har även dragit ned såpass på matningen att fiskarna börjat bli lite agressiva mot varandra, samt gjort vattenbyten och städat botten. Jag funderar nu på att skaffa ett litet stim Botia Striata till mitt stora akvarium. Men vad kommer det att kosta i förstörda växter, jagade fiskar och uppätna ägg? I det akvariet har jag ett lekpar av Corydoras Sterbai, redan nu får jag visserligen passa deras ägg så att de inte blir uppätna innan jag hinner få tag i dem. Jag har även kardinaltetror och Caridina Japonica(de stora ancistrusarna tror jag klarar sig), är någon av dem bytesdjur för Botia Striata? Växterna jag har är Vallisnera Spiralis, Windelöv, Cladophora Aegrophila, Anubias barteri var nana och Marsilia Hirsuta.

    Råd någon?

    /Mona
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Hummer
    • June 2003
    • 417

    #2
    När jag fick sniglar köpte jag 3st Praktbotior. Dom älskar sniglar.
    Nu har ja nästan inga sniglar kvar bara i sanden där dom inte kommer åt dom. Mina Praktbotior är mycket aktiva på dagarna så man kan sitta och titta när dom "jagar" sniglar. Dom är aldrig på växterna eller fiskarna. Så mitt råd är att köpa några Praktbotior.
    Life's for my own, to live my own way
    Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #3
      Jag har bara ett 180 liters akvarium som redan nu innehåller 90 cm fisk och 5 räkor, så praktbotior blir nog för stora. Men tack för tipset.

      Ytterligare en fråga, praktbotior är ju känsliga för vitaprick. Gäller detta även övriga botior?

      /Mona
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Hej Mona
        Jag tror inte att det blir några problem om du släpper ner några pakistanbotior. Ett annat alternativ är dvärgbotior. De äter inte de större snäckorna men de äter snäåckrom och mindre snäckor. De är inte känsliga och rör varken växter eller andra fiskar.

        Guy
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Hummer
          • June 2003
          • 417

          #5
          Jag har mina 3 praktbotior i mitt 100liters och dom trivs bra.
          Jag tor att 2 av dom har blidat par.
          Life's for my own, to live my own way
          Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
          Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Dom trivs bra i ett 100-liters akvarium så länge de är små. Angående parbildning så skall du nog inte hoppas för mycket. Hittills har ingen lyckats att få yngel av praktbotia. Lyckas du kommer du antagligen att bli rik.

            Guy
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Buckshot
              • February 2003
              • 456

              #7
              Skunkbotior är ju ett alternativ.....
              Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

              Kommentar

              • Mona
                • October 2002
                • 840

                #8
                Tack för tipsen.

                Det får nog bli några mindre botior. Botia Striata ska enligt vad jag läst inte bli så stor, plus att den är en av de fredligaste botiorna. Den kan ju vara lite svår att få tag i, men då får jag väl plocka sniglar så länge. Skunkbotia kommer jag däremot att undvika, enligt vad jag har läst så är det den mest agressive av botiorna - trots att det är en ganska liten botia.

                /Mona
                Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                Kommentar

                • Supermick
                  • April 2002
                  • 248

                  #9
                  Striatan är fredlig,snäll mot växter,snygg
                  så tveka inte... kööööp dom fort
                  praktbotior är häftiga i stimm om ca: 20 individer eller fler
                  men vem fan har råd med det ?
                  annars håller jag dom till dom tråkigare av arter...tyvärr
                  snygga men tråkiga
                  let's get wet

                  Kommentar

                  • Mona
                    • October 2002
                    • 840

                    #10
                    Himla tur att du tycker det. Jag har just introducerat tre Botia Striata till akvariet. Jag trodde inte att jag skulle kunna hitta dem så lätt, men Djurriket i Helsingborg hade både Pakistanbotia, Praktbotia och Botia Striata.

                    /Mona
                    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                    Kommentar

                    • grodanboll
                      • January 2003
                      • 44

                      #11
                      Jag hade massor av sniglar, köpte en praktbotia. Och nästa morgon fanns inte en snigel kvar. Och har inte haft nån sen dess. Köpte mer botior, dels är det stimfisk och dels tycker jag dom är fina.
                      Dom har inte gett sig på växter eller andra fiskar.
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

                      Varma hälsningar grodanboll!

                      Kommentar

                      • Ulla
                        • April 2002
                        • 1163

                        #12
                        Har 10 stycken Botia Striata i största karet. De har lämnat växter, räkor och andra fiskar i fred. Dessutom blir de ju så fruktansvärt snygga med åldern! Finns inte en snäcka det karet.

                        IOFS är det numera snäckfritt i 350-liters karet med, där har jag 6 pakistanbotior och 3 praktbotior. De har också lämnat andra fiskar och växter i fred. T o m räkynglen har överlevt...
                        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                        Kommentar

                        • ake
                          • January 2003
                          • 67

                          #13
                          Jag har fem praktbotior i ett av mina kar och där är ändå fullt av snäckor. Men botiorna går och plockar snäckor jämt. Förmodligen har jag två sorters snäckor, varav de äter endast den ena sorten. De äter i alla fall inte posthornssnäckan. Förmodligen för att den har okrossbara skal i just det karet. I andra kar där jag också har posthornssnäckan har de lösa skal och förökar sig inte lika mycket.
                          Mvh
                          //AnnKristin

                          Kommentar

                          • Cuaifeach
                            • March 2003
                            • 92

                            #14
                            Jag har tre stycken Botia Striatia i mitt akvarium, de åt tyvärr inte upp sniglarna som jag hade problem med förut men de är trevliga att titta på.

                            Mina tre vildingar håller igång konstant, upplever att de andra fiskarna ibland kan tycka att de är lite jobbiga, växterna för vara ifred och ibland kan de ta någon svartalg på bladkanterna.

                            När jag bytte filterpatron i mitt Eheim 2008 så blev jag av med snigelproblemet i princip på en gång eftersom det var rena barnkammaren för dem.

                            Kommentar

                            • Mona
                              • October 2002
                              • 840

                              #15
                              Nu är mitt akvarie snäckfritt. De fattade direkt vad jag ville ha dem till. Jag hittade här om dagen till och med ett stort TOMT snäckskal. De jagar kardinaltetrorna lite grann, men verkar tro att pansarmalarna är i deras stim. Jag är jättenöjd!

                              /Mona
                              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                              Kommentar

                              Arbetssätt...