Haludaria fasciata eller puntius tetrazona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Haludaria fasciata eller puntius tetrazona?

    Jag funderar på att göra om mitt SA till Asienkar. Det är på 240 liter. Jag vill gärna ha någon barb som får lite fart på baljan. Jag är mycket inne antingen tigerbarb eller melonbarb (haludaria fasciata). Är det någon som har erfarenhet av melonbarben? Är tigerbarben en aggresiv mobbare även om man håller dom i stim på 15 st? Era personliga erfarenheter vore mycket tacksamt! Ha de fint!
    🐠
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Tigerbarbens rykte som en "aggressiv mobbare" och som fenbitare tycker jag är starkt överdrivet. Håller man dom bara i stora grupper och kanske undviker långsamsimmande fiskar med stora fenor så är det inga problem.
    Melonbarbenn tycker jag är lite snyggare än tigerbarben
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Hej! Tack för ditt svar. Det är väldigt olika åsikter ang tigerbarber men antar att det är storleken på stimmet som avgör då. Det kag hört är att det alltid är en fisk som blir hackkyckling och nör den dör blir det en ny. Kanske inte stämmer alls? Ja Melonbarben är en aning finare enligt mig också. Sambon vill dock gärna ha Tigrar. Helst mossgröna men det vill inte jag. Antar det blir soppa med båda sorterna (tigerbarb, melon). Får se vad det blir. Melonbarben är väl lugnare av sig än tigerbarben kanske?
      Blir det förresten nån sista BTN-bok, Kjell?

      Kommentar

      Arbetssätt...