Omstart med guldfisk (kanske)...hur många ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Omstart med guldfisk (kanske)...hur många ?

    Så, kanske läge att plocka fram ett "gammalt" 240 literskar som står i förrådet och "dammar" efter något år av total inaktivitet inom denna hobby.

    Karet skall isf var ett sådant där löjligt enkelt kar, framför allt gällande skötsel av karet. Så en massa blommor och annat som behöver gödning skrotar vi.

    Kommer fram till att slöjisar eller rikitiga guldfiskar är kanske modellen.

    Massor med sten / rötter.

    Erfarenheten av slöjjisar och guldfiskar är tyvärr typ 30 år gammal, och då var det tyvärr i alltför små kar, på typ 60-80 liter, så den episoden glömmer jag enkelt.


    Fråga gällande Guldfiskar........ Kan man trycka ner mer än 1 i dom utan att det blir kaos i slutändan ?

    Samma typ av fråga gällande slöjjisar.......hur många kan man trycka ner där utan att det blir alltför mycket fel ?


    Jo, filter utöver det vanliga kommer att behövas, och finns. Först juwels standardfiltret i karet, sedan kan jag nog trycka på 1-2-3-4 mindre eller större ytterfilter.
    Står en bra hög i förrådet och bara väntar på jobb.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    240l känns gränsfall litet för vuxna guldfiskar med normala fenor. Men väljer du någon slöjvariant så borde det vara ganska lagom med 4-5st, jag skulle nog välja någon slöjfenad med enkel bakfena.

    Som tex sarasa comet

    Ta god tid på dig och köp fina exemplar när du hittar dom, det brukar vara en oerhörd variation i både färg och kroppsform på dom.

    Guldfiskar är sociala och snälla mot varandra så något bråk lär det inte bli.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Off topic förlåt,kanske bättre att välja någon annan fisk

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av addo
        240l känns gränsfall litet för vuxna guldfiskar med normala fenor. Men väljer du någon slöjvariant så borde det vara ganska lagom med 4-5st, jag skulle nog välja någon slöjfenad med enkel bakfena.

        Som tex sarasa comet

        Ta god tid på dig och köp fina exemplar när du hittar dom, det brukar vara en oerhörd variation i både färg och kroppsform på dom.

        Guldfiskar är sociala och snälla mot varandra så något bråk lär det inte bli.
        Instämmer utom vad gäller antalet. Bättre med 3-4 - 5 blir för många.

        Annars som addo skriver - välj en slöjvariant inte "naturformen" (som ju egentligen också är en avelsvariant.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #5
          Skulle nog inte ha vanliga common/comet i det, men tre, kanske fyra slöjor men ju fler ju mer jobb blir det. Ha inte i sten och rötter som har vassa kanter eller ställen där de kan klämma in sig. Fiskjäklarna tror ju att de är smala som fotomodeller och fastnar på alla ställen där de har en chans att fastna.

          Några tips kanske kan vara svart ranchu som finns hos akvarieteknik och tri color ryukin hos imazo. Butikerna kring Göteborg har inte mycket roligt så jag får beställa om jag vill ha något annat än röd/calico slöjstjärt.

          Jag kör 70-80% vattenbyte varje vecka, det är väl det som kan bli lite extra jobbigt förutom att man får göra rent filter lite oftare kanske med guldfisk. Men det finns ju fler fiskar som smutsar ned så...

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            VB på 50-70% i veckan är inget jobb i min värld.
            Och eftersom jag har filterkap som vida överstiger det normala så är jag inte rädd för vattenkvaliten heller.

            Men jag noterar att guldis blir det inte.

            Blir slöjjisar istället.

            Men ingen exotisk färg. Blir en vanlig orange sak.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...