2 slöjstjärtar i 120liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    2 slöjstjärtar i 120liter

    Hej!
    Jag ska aldeles snart köpa mitt första akvarium (ert juwel lido 120l) och upptäckte till min förtjusning att jag kan ha slöjstjärt i denna!

    Men sen insåg jag att måtten som står på zoopet kanske bara gäller för en fisk och känns som om en ensam slöjstjärt blir olycklig... Därför undrar jag om det går att ha 2 slöjstjärtar I ett 120l akvarium? Alternativt om man kan ha en ensam slöjstjärt? (Men en eller 2 malar)
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Mja! Lite synpunkter. 120 liter skulle funka om du är extremt noggrann med vattenbyte osv, för när de är stora kommer ett sådant akvarie vara trångt och kräva många vattenbyten. Jag skulle nog ha satsat på det dubbla faktiskt. Sedan, slöjstjärtar är inte så noga med djupet men vill gärna ha mycket yta. Och det akvariet är tvärs emot mot vad de vill ha.

    Sedan, slöjstjärtar trivs i grupp så de bör inte vara ensamma, utan 3+, gärna 5+ och då så förstår du att det behövs en hel del vatten. En välskött slöjstjärt blir stor! Spana in guldfisk.se för lite tips om måtten. Och större akvarie är lättare att sköta.

    Sist, ett kanske lite mer positivt tips. Butikerna har ofta rätt tråkiga slöjstjärtar. Kolla med din butik om de kan beställa från exempelvis imazo och akvarieteknik åt dig. Jag beställde svart ranchu från akvarieteknik. Riktigt fina!

    Kommentar

    • ApAd
      • June 2013
      • 74

      #3
      Attans...
      Då får det nog bli en annan fisk, vill ju inte någon som inte trivs och har inte plats för ett större akvarium. Har någon tips på det eller bör jag byta tråd?
      Bara för att få det klargjort så står det på slöjstjärten här på zoopet att det "bara" behöver 60cm i längd på akvariumet? Stämmer inte det om akvariet jag har är för högt? (det är precis 60cm)

      Kommentar

      • ullo
        • February 2015
        • 181

        #4
        Jag tror vi får be admin korrigera datat på slöjstjärten. Det är helt klart missledande.

        Sök i sökguiden på 40cm akvarie, så finns det lite tillväxtmån och sällskaputrymme på fisken också.

        Ditt akvarie är rätt så kvadratiskt, vilket gör det lämpligt för ett stim småttingar i botten (dvärgcorydoras?) och ett stim småttingar (nån av dvärgboraras-arterna kanske) i toppen. Kanske skulle dvärggurami också fungera? Osäker... för ny inom detta. Planerar mitt eget akvarie för fullt!

        Kommentar

        • ApAd
          • June 2013
          • 74

          #5
          Tack för förtydligandet.
          Nja... Småstim är inte min grej, har haft det innan och tycker de är väldigt tråkiga.
          Är nu inne på att ha Black molly och en kampfisk eller platy eller guppy.
          Men kanske stöter på något roligare när jag väl är i djuraffären.
          Tack för hjälpen!

          Kommentar

          • ullo
            • February 2015
            • 181

            #6
            Mollysarna är alltid så kontaktsökande i butikerna. Jag gillar Dalmatinermolly och är sugen på de själv, men då stökar det till det med resten i sällskapet för mig.

            Kommentar

            Arbetssätt...