AKUT - Guldfisk blir dör, kanske pga foder??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfisken
    • March 2012
    • 107

    #31
    Jag har också märkt att fiskarna samlas vid en punkt, tidigare dog fiskar efter att samlats vid den punkten. Finns det någon förklaring?

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #32
      De är under första tiden när man kör in akvariet så att bakterierna bosätter sig i filtret osv. Normalt med svenskt vatten så bör man inte behöva några tillsatser efter det om inte kommunen har i mycket klor eller så.

      Kanske det där blå medlet om du nu verkligen vill ha, skall ju underlätta andning/lugnande osv. Sedan har andra i forumet pratat väl om happy Life flytande filtermedia som hjälper till att hålla vattnet friskt. Dessa sakerna kanske kan hjälpa, men jag tycker inte att du skall ha så stort fokus där. Någon annan kanske har tips, jag använder inte så mycket sådant. Testade happy Life men märker ingen direkt skillnad.

      När det gäller växter så sätter guldfiskar gärna i sig de med tunnare blad, men javaormbunka, hornsäv, vattenpest, anubias, crinumlök, vallisneria (finns ju någon liten variant), kanske amazon-plantor kan klara sig. Gärna sådant som är lite robustare eller växer riktigt snabbt.

      Kommentar

      • Axman
        • January 2013
        • 188

        #33
        Ursprungligen postat av mrfisken
        Jag har också märkt att fiskarna samlas vid en punkt, tidigare dog fiskar efter att samlats vid den punkten. Finns det någon förklaring?
        Lugnare vatten där så de inte behöver kämpa mot strömmen? Andas fisken mycket?

        Kommentar

        • mrfisken
          • March 2012
          • 107

          #34
          Ursprungligen postat av Axman
          Lugnare vatten där så de inte behöver kämpa mot strömmen? Andas fisken mycket?
          Ja det är lugnt där, det är längsta avståndet fisken kan ha från vattenfiltret

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #35
            Skulle gissa att det är anledningen, de kan göra lite liknande när de skall sova. Hade en slöjstjärt som tvingade sig in i en anubias så den knappt kom ut igen så fort den skulle sova. (såg rätt komiskt ut)

            Kommentar

            • mrfisken
              • March 2012
              • 107

              #36
              Ang växter så har jag anubias, jag ha sett bilder på röda växter som har avlånga breda blad . Tycker de är fina, har du namnet på dem? Är det nåt du skulle rekommendera?

              Kommentar

              • mrfisken
                • March 2012
                • 107

                #37
                Ursprungligen postat av Axman
                Skulle gissa att det är anledningen, de kan göra lite liknande när de skall sova. Hade en slöjstjärt som tvingade sig in i en anubias så den knappt kom ut igen så fort den skulle sova. (såg rätt komiskt ut)
                Den ligger och slöar där tills jag slänger in lite foder.

                Kommentar

                • Axman
                  • January 2013
                  • 188

                  #38
                  Ingen aning tyvärr, är inte så bra på växter. Alger däremot trivs.

                  Prova, men var beredd på att de kan bli mat.

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    #39
                    Hur varmt har du förresten i akvariet?

                    Kommentar

                    • mrfisken
                      • March 2012
                      • 107

                      #40
                      Jag ha lyckats filma fisken medans jag la foder

                      Kommentar

                      • mrfisken
                        • March 2012
                        • 107

                        #41
                        Ursprungligen postat av Axman
                        Hur varmt har du förresten i akvariet?
                        Det är 26C° just nu

                        Kommentar

                        • Axman
                          • January 2013
                          • 188

                          #42
                          Det är lite varmt för guldfisk, de klarar det men lever lite i turbo (kortare liv, men snabbare så att säga). Kan faktiskt vara så att de behöver mat oftare dessutom när det är varmt. (förutsatt att du har vattenkvalité nog för att mata mer). Den såg ju pigg ut på filmen i vart fall.

                          Kommentar

                          • mrfisken
                            • March 2012
                            • 107

                            #43
                            Ursprungligen postat av Axman
                            Det är lite varmt för guldfisk, de klarar det men lever lite i turbo (kortare liv, men snabbare så att säga). Kan faktiskt vara så att de behöver mat oftare dessutom när det är varmt. (förutsatt att du har vattenkvalité nog för att mata mer). Den såg ju pigg ut på filmen i vart fall.
                            Jag matar 3-5 gånger dag. Jag funderar också på att fynda ett nytt ytterfilter. Finns det nåt du rekommendera? Jag tänker på tetra tec eller eheim

                            Kommentar

                            • Axman
                              • January 2013
                              • 188

                              #44
                              Låter bra, men då är filtering och vattenbyten extra viktiga. Jag har ett Eheim eXperience 150 till ett 126-liters. I efterhand får jag nog konstatera att jag tycker det var för klent. (500 liter/timme) Fördelen är dock att det inte sätter igen så snabbt som mitt interna gjorde. Något som är snäppet starkare än det filtret då kanske. Är inte så bra på filter heller tyvärr.

                              Kommentar

                              • mrfisken
                                • March 2012
                                • 107

                                #45
                                Ursprungligen postat av Axman
                                Låter bra, men då är filtering och vattenbyten extra viktiga. Jag har ett Eheim eXperience 150 till ett 126-liters. I efterhand får jag nog konstatera att jag tycker det var för klent. (500 liter/timme) Fördelen är dock att det inte sätter igen så snabbt som mitt interna gjorde. Något som är snäppet starkare än det filtret då kanske. Är inte så bra på filter heller tyvärr.
                                skulle du rekommendera Eheim Ytterfilter - Experience 250 då som har (700l/h)? vad skulle du säga om TetraTec EX600 (600l/h)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...