AKUT - Guldfisk blir dör, kanske pga foder??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfisken
    • March 2012
    • 107

    #16
    Har du instruktioner på hur stort vatten byte går till? Jag ha läst om vattenbereddning medel, men har inte använt ett sådant förrut.

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #17
      Vi börjar här... Vad matar du med? Hur ofta byter du vatten? Hur mycket byter du då?

      Ett stort vattenbyte här hemma är 60-70 procent av vattnet eller så mycket som är möjligt... Skit i beredningsmedel...

      Kommentar

      • mrfisken
        • March 2012
        • 107

        #18
        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
        Vi börjar här... Vad matar du med? Hur ofta byter du vatten? Hur mycket byter du då?

        Ett stort vattenbyte här hemma är 60-70 procent av vattnet eller så mycket som är möjligt... Skit i beredningsmedel...
        Jag matar med vanligt vitakraft flake mix och jag brukar fylla på vatten mellan jämna mellanrum. Men sedan jag ha bytt hela vattenet har jag inte rört vattnet.

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #19
          Ursprungligen postat av mrfisken
          Jag matar med vanligt vitakraft flake mix och jag brukar fylla på vatten mellan jämna mellanrum. Men sedan jag ha bytt hela vattenet har jag inte rört vattnet.
          Hur länge sen bytte du allt vatten?
          Skulle föreslå att du byter mycket vatten några dagar för att sen när det ser bättre ut gå mer på 1 gång i veckan... Säg att du byter 20 %

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #20
            Guldfiskar äter gärna mycket och mår bra av rent vatten. Jag byter minst 50% varje vecka. Och det är på gränsen till för lite trots få invånare just nu innan jag fått fler.Men så får de ganska friskt med mat. Letade lite och det skulle kunna vara höga nitratvärden som gör så med guldfisken. (inte nitrit utan nitrat, det som blir när fiskbajs byts ned).

            Kommentar

            • mrfisken
              • March 2012
              • 107

              #21
              Ursprungligen postat av Helene&Andreas
              Hur länge sen bytte du allt vatten?
              Skulle föreslå att du byter mycket vatten några dagar för att sen när det ser bättre ut gå mer på 1 gång i veckan... Säg att du byter 20 %
              Det var ca 10 dagar sedan jag byte hela vattnet

              Kommentar

              • mrfisken
                • March 2012
                • 107

                #22
                Ursprungligen postat av Axman
                Guldfiskar äter gärna mycket och mår bra av rent vatten. Jag byter minst 50% varje vecka. Och det är på gränsen till för lite trots få invånare just nu innan jag fått fler.Men så får de ganska friskt med mat. Letade lite och det skulle kunna vara höga nitratvärden som gör så med guldfisken. (inte nitrit utan nitrat, det som blir när fiskbajs byts ned).
                Hur kan man minska på nitrat snabbt och effektivt?

                Kommentar

                • Axman
                  • January 2013
                  • 188

                  #23
                  Vattenbyte, finns inget annat sätt (eller ja, man kan ha lite fisk och massor med växter). Samtidigt skall man inte minska för snabbt om man nu har höga värden, fisken kan må dåligt av att snabbt få olika vattenkvalité. Men det är mer från riktigt förorenat-> rent vatten.
                  Tror inte att det blivit så superdåligt på 10 dagar att de inte klara ett ganska stort byte. Men säg att du byter 50% idag, 50% imorgon och 50% om två dagar. Sedan kör du 50% en gång i veckan. Det är lite av en höftad rekommendation får jag nog säga men det är så jag hade gjort.

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    #24
                    Jättesvårt att säga förresten vad det kan vara för fel, skulle misstänka vattenkvalité som jag nämnt men det kan vara annat med. Inga andra beteenden, sår eller något?

                    Kommentar

                    • mrfisken
                      • March 2012
                      • 107

                      #25
                      Ursprungligen postat av Axman
                      Jättesvårt att säga förresten vad det kan vara för fel, skulle misstänka vattenkvalité som jag nämnt men det kan vara annat med. Inga andra beteenden, sår eller något?
                      nej inga andra beteende, jag misstänkte maten eftersom den är relativ smal även om jag matar flera gånger om dagen. Finns det inga medel man kan hälla i akvariet läste om fiskpreparat och att det finns speciell mat för guldfiskar som är pellets. Jag har en innerfilter som skulle räcka för 100L akvarium. Har du en lista med produkter som är bra för mig att köpa eftersom jag ska iväg några km imorgon till en större djuraffär, hade varit bra om jag fick med rekommenderade produkter.

                      Kommentar

                      • Axman
                        • January 2013
                        • 188

                        #26
                        Mat: Jag matar mina med pellets för guldfisk, har man slöjstjärt så helst sjunkande. Sedan kompletterar jag med fryst foder, de gillar röda men de kan vara allergiframkallande för människor. Fryst artemia borde vara ett alternativ. Sedan odlar jag lite andmat (flytväxt) i ett 30 liters räkakvarium jag har som de får som komplement. Att slänga i någon algtablett som man har till algätare är bra med emellanåt. (guldfiskar är akvariets grisar, de äter allt och mycket egentligen)

                        Inte provat själv men tydligen skall vitlök vara bra att ha i maten för dem, inte sett själv men viss fryst mat osv har det i sig.

                        Tester: Tja, det du är ute efter att mäta är nitrat, NO3. är du orolig så köp ett riktigt sådant test. Annars kanske det skulle räcka med stickor som mäter fler saker. De är inte så bra men kanske kan ge dig en idé. Nitrit, NO2 är giftigt men den cykeln borde du redan ha klarat av. De testerna jag använt mig av är PH, NO2, NO3 och stickor. Men det beror ju på. Stickorna kan ju ge dig ledtråden till vad du behöver bättre test för. Efterhand som man lär känna sina fiskar och sitt vatten så blir de inte så viktiga längre men de är bra när man lär känna sitt akvarium.

                        Hur är det med fisken, simmar den något osv? Tycker den såg rätt vissen ut, kanske är snällast att avliva den? Kanske är för tidigt men så att den inte lider i onödan om den nu skulle må riktigt dåligt.

                        Läs igenom guldfisk.se och se om du kan hitta tips där.

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #27
                          Ursprungligen postat av Axman
                          Vattenbyte, finns inget annat sätt (eller ja, man kan ha lite fisk och massor med växter). Samtidigt skall man inte minska för snabbt om man nu har höga värden, fisken kan må dåligt av att snabbt få olika vattenkvalité. Men det är mer från riktigt förorenat-> rent vatten.
                          Tror inte att det blivit så superdåligt på 10 dagar att de inte klara ett ganska stort byte. Men säg att du byter 50% idag, 50% imorgon och 50% om två dagar. Sedan kör du 50% en gång i veckan. Det är lite av en höftad rekommendation får jag nog säga men det är så jag hade gjort.
                          Bra riktlinje till att börja med!!! Sen variera kosten lite... Kanske tom lite salt efter vattenbyte....

                          Kommentar

                          • mrfisken
                            • March 2012
                            • 107

                            #28
                            Ursprungligen postat av Axman
                            Mat: Jag matar mina med pellets för guldfisk, har man slöjstjärt så helst sjunkande. Sedan kompletterar jag med fryst foder, de gillar röda men de kan vara allergiframkallande för människor. Fryst artemia borde vara ett alternativ. Sedan odlar jag lite andmat (flytväxt) i ett 30 liters räkakvarium jag har som de får som komplement. Att slänga i någon algtablett som man har till algätare är bra med emellanåt. (guldfiskar är akvariets grisar, de äter allt och mycket egentligen)

                            Inte provat själv men tydligen skall vitlök vara bra att ha i maten för dem, inte sett själv men viss fryst mat osv har det i sig.

                            Tester: Tja, det du är ute efter att mäta är nitrat, NO3. är du orolig så köp ett riktigt sådant test. Annars kanske det skulle räcka med stickor som mäter fler saker. De är inte så bra men kanske kan ge dig en idé. Nitrit, NO2 är giftigt men den cykeln borde du redan ha klarat av. De testerna jag använt mig av är PH, NO2, NO3 och stickor. Men det beror ju på. Stickorna kan ju ge dig ledtråden till vad du behöver bättre test för. Efterhand som man lär känna sina fiskar och sitt vatten så blir de inte så viktiga längre men de är bra när man lär känna sitt akvarium.

                            Hur är det med fisken, simmar den något osv? Tycker den såg rätt vissen ut, kanske är snällast att avliva den? Kanske är för tidigt men så att den inte lider i onödan om den nu skulle må riktigt dåligt.

                            Läs igenom guldfisk.se och se om du kan hitta tips där.
                            Den sitter vid kanten, men när jag ger foder så simmar den som de andra.

                            Kommentar

                            • Axman
                              • January 2013
                              • 188

                              #29
                              Att den är villig att äta är ett bra tecken! Då tycker jag du skall fortsätta försöka.

                              Kommentar

                              • mrfisken
                                • March 2012
                                • 107

                                #30
                                Jag undrar även om såna bakterie medel man kan köpa, de sägs att de innehålla bra bakterier som balanserar ämnena i akvariet. Finns det en sådan som rekommenderas? Jag har två finbladiga växter, finns det andra finbladiga växter? Tänkte köpa två till eftersom läste att det är bra med växter vid sådana problem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...