200 liter, sewellia lineolata + vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twix
    • June 2015
    • 42

    200 liter, sewellia lineolata + vad?

    Jag har planer på att starta en burk med måtten 110x43x45 som är tänkt att vara anpassat helt efter sewellians behov. Jag tänkte ha 6-8 st och öka stegvis.

    Har ni tips på asiatiskt sällskap som uppskattar samma förhållanden? Odessabarber tycker jag är himla vackra men vet inte riktigt hur de kommer trivas. Jag tänkte hålla karet ganska cleant så förmodligen två arter men max tre.

    /Johan
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Ett stim med någon slags Danio kanske? Nån av de mindre, de brukar ju vara rätt aktiva av sig.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • magicboy1977
      • July 2015
      • 2

      #3
      Jag har aldrig varit med om en mer effektiv fisk till att knapra alger. I love Sewellia!

      Kommentar

      • Twix
        • June 2015
        • 42

        #4
        Låter härligt! Vad har du för sällskap?

        Jag funderar på olika danior, kilfläcksrasbora och odessabarber. Men alla vill ha det rätt tätt planterat vilket jag inte kommer ha, är det bara att glömma då? Även dvärgaborre är ett alternativ.

        Vidare funderar jag på att frångå asienkravet och kanske skaffa regnbågselritsa. De är ju hur läckra som helst! Någon som har haft? Kommer de att färga ut bra mot julas Blästersand med halvbra belysning?

        Kommentar

        • magicboy1977
          • July 2015
          • 2

          #5
          Oj oj, sällskapet är ett par Palettciklider med ca.30st yngel, ett par sebraciklider med 15 lite äldre yngel, 2 guldfiskar, 1 gibbiceps, 2 stora praktbotia, 1 scalare, 2 eldstjärtar, 1 silverhaj? Lite gott och blandat rent ut sagt. Dock är man ju lite förvånad över att blandningen går ihop. (Fiskarna är övertagna utom Paletterna, gibbiceps och Sewellia). Sewellia kommer nog inte att bry sig nämnvärt om sanden då den tycker om att ligga på släta ytor såsom stenar, rötter eller glasytorna. Snabba som bara den om de skulle komma för nära cikliderna eller praktbotiorna. Jag har dock inte lyckats lista ut om Sewelliorna är ett par eller inte.

          Kommentar

          • Twix
            • June 2015
            • 42

            #6
            Liten uppdatering. Substratet kommer bestå av svart sten (3-5mm) med en svart bakgrund. Ljuset kommer vara något dämpat, svalt vatten med kraftig cirkulation och inte speciellt mycket växter. Nån rot kommer i också. Det känns som att någon färgglad firre skulle kunna färga ut ganska bra mit detta
            Första jag tänker på är regnbågselritsa men vill gärna ha tips på andra färgglada typer.

            Kommentar

            Arbetssätt...