Boraras brigittae och borara merah

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnen
    • November 2014
    • 2

    Boraras brigittae och borara merah

    Hej! Har läst runt lite på forumet men inte hittat någon ny information kring detta.

    Vill köpa boraras brigittae till mitt akvarium. Men vad jag förstått finns inte dessa?
    De som säljs som boraras brigittae i handeln är i själva verket boraras merah?
    och de som säljs som boraras merah är honor?

    Det kvittar för min del om det är brigittae eller merah, bara helat om det blir samma art. Vill om möjligt att de ska kunna yngla av sig, och inte korsas.

    Finns det någon uppdaterad info kring detta? Senaste jag läste var från 2010...
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Hej

    Jag håller på med något liknande men lutar mest åt Boraras uropthalmoides. Finns en trevlig grupp hos min lokala handlare.

    Inga garantier för att allt stämmer men denna sida har bilder på de vanligaste Boraras:



    I mitt fall litar jag på fiskhandlaren, han är välkänd här i Sydsverige.

    Tobbe

    Kommentar

    • ullo
      • February 2015
      • 181

      #3
      Jag har 10 st Brigittae i mitt akvarium, inköpta hos Akvarielagret för nån månad sen. Där fanns även Merah och Uropthalmoides att köpa. Sida vid sida gick det att se skillnad på de olika arterna. (https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...4c2e72a6dc.jpg)

      Har inte sett något skrivet i någorlunda närtid om kön och arter gällande dessa, heller inga fakta om vad folk kommit fram till bland de som skrev tidigare. (Det faktum att det inte längre skrivs att det är olika kön av samma art säger kanske att teorin är död för tillfället iaf?)

      Min rekommendation:
      - Köp en sort och håll dig till den.
      - Förvänta dig ingen lek eller yngel, utan köp in några nya av samma art när när några dött av ålder.
      - Njut av snyggingarna.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av ullo
        Jag har 10 st Brigittae i mitt akvarium, inköpta hos Akvarielagret för nån månad sen. Där fanns även Merah och Uropthalmoides att köpa. Sida vid sida gick det att se skillnad på de olika arterna. (https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...4c2e72a6dc.jpg)

        Har inte sett något skrivet i någorlunda närtid om kön och arter gällande dessa, heller inga fakta om vad folk kommit fram till bland de som skrev tidigare. (Det faktum att det inte längre skrivs att det är olika kön av samma art säger kanske att teorin är död för tillfället iaf?)

        Min rekommendation:
        - Köp en sort och håll dig till den.
        - Förvänta dig ingen lek eller yngel, utan köp in några nya av samma art när när några dött av ålder.
        - Njut av snyggingarna.

        Varför ingen lek eller yngel?

        Tobbe

        Kommentar

        • BengtO
          • May 2005
          • 216

          #5
          De fiskar som finns hos grossisterna (och de flesta affärer) under namnen brigittae och merah är samma art, B.merah. Brigittae är hanar och merah honor. De är odlade i flera generationer och behåller teckningen. Riksmuseet har kikat en del på dessa. För övrigt är Boraras lättlekta och är den ensam fisk i burken brukar en del yngel klara sig.

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Ursprungligen postat av BengtO
            De fiskar som finns hos grossisterna (och de flesta affärer) under namnen brigittae och merah är samma art, B.merah. Brigittae är hanar och merah honor. De är odlade i flera generationer och behåller teckningen. Riksmuseet har kikat en del på dessa. För övrigt är Boraras lättlekta och är den ensam fisk i burken brukar en del yngel klara sig.
            Ja, det ansågs (bl.a. av Erik Åhlander) att de som såldes som brigittae var merah. Saken är nog inte helt avgjord men frågan är om det är samma förhållande nu eller om det finns brigittae i handeln. Jag vet inte men att hanar och honor har färgstarka och tydliga, men olika, teckningar känns inte helt övertygande.
            Uropthalmoides som jag tänkte försöka med känns dock inte som en merah men vi får se. Om det inte blir några yngel kan man försöka med att korsa, ogillar det i vanliga fall men jag har ett antal Malawi som kan åtgärda hybridöverskottet om det behövs.

            Tobbe
            Senast redigerad av Tobbe R; 03 June 2015, 15:25.

            Kommentar

            • ullo
              • February 2015
              • 181

              #7
              Ursprungligen postat av Tobbe R
              Varför ingen lek eller yngel?

              Tobbe
              Eftersom det inte går att få fram ett rakt Ja eller Nej på sig frågan om art/kön så förväntar jag mig varken lek eller yngel och skulle det ändå bli det så får det ses som en sjujävla till bonus helt enkelt.

              Jag ser till att de firrar jag har mår bra och äter bra och har ett gott liv, och Brigittae är snygga och glada små skitar, det är gott nog.

              Kommentar

              Arbetssätt...