Guldfiskar ligger stilla i vattnet! Behölve hjlälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrDude
    • March 2015
    • 5

    Guldfiskar ligger stilla i vattnet! Behölve hjlälp!!

    Jag skaffade 2 guldfiskar för inte så länge sedan och jag har märkt att de verkar antingen trötta eller någonting för att de ofta ligger stilla i vattnet eller på ytan (inte på rygg). Vid ett lag var det en av fiskarna som flöt upp till ytan och hade svårt för att komma ner igen och jag hittade att vi hade matat den för mycket och det blev bättre efter att vi ger den mindre mat. Jag kan också tänka mig att de kanske inte får nog med syre (de bor i en skål med växter och småstenar på botten). Snälla hjälp!

    EDIT: Jag glömde att säga; de står brevid TVn (används ofta) så det kanske är ljudnivån från TVn som gör det?
    Senast redigerad av MrDude; 28 March 2015, 17:59.
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Antagligen dålig vattenkvalité, eftersom du har en (ofiltrerad?) skål med 2 bajsmaskiner i. Har du läst något om guldfiskar? Finns här tex; https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1 ,
    eller om det är slöjstjärtar du har, här;https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
    Tror inte tvn är ett problem, har själv ett akvarium bredvid vår tv och har inte märkt att fiskarna störs av den. Guldfiskar blir stora och kräver då stora utrymmen. Det lär behövas ett ordentligt filtrerat akvarium för att de ska krya på sig, med en temperatur som är anpassad till dessa fiskar med.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • MrDude
      • March 2015
      • 5

      #3
      Ok, tack för svaret. Ska nog investera i ett nytt akvarium i såna fall.
      Senast redigerad av MrDude; 28 March 2015, 18:29.

      Kommentar

      • Axman
        • January 2013
        • 188

        #4
        Kolla in http://guldfisk.se/

        Lever de trångt och skitigt så kan slöjstjärtarna få problem med simblåsan, eftersom de är missformade så har de en taskig start på den biten. Vad jag sett så prova att mata dem med kokta och skalade gröna ärtor, verkar vara vad många rekommenderar när de flyter så. Skulle tippa på att de lapat i sig mycket luft bara i ditt fall men fortsätter det så kan det bli permanent.

        Sedan så är flakes inte så toppen då de suger i sig så mycket luft att de helt enkelt flyter mycket. Kanske skaffa något sjunkande eller pellets som flyter strax under ytan?

        Kommentar

        • Juwel350

          #5
          Hur många liter är skålen på ?

          Kommentar

          • MrDude
            • March 2015
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Juwel350
            Hur många liter är skålen på ?
            Är inte riktigt säker... kanske 6-7 liter? Något i närheten.

            Kommentar

            • Juwel350

              #7
              Men är det verkligen guldfiskar du har i så få liter ?

              Kommentar

              • MrDude
                • March 2015
                • 5

                #8
                Ursprungligen postat av Juwel350
                Men är det verkligen guldfiskar du har i så få liter ?
                Jag tror det är en guldfisk och en slöstjärt.. den ena är helt guldig och den andra har svarta fläckar och den med svarta fläckar verkar må bättre.

                Kommentar

                • Juwel350

                  #9
                  Jag har svårt att tro att det är sant,säkert att du inte är ett troll.

                  Kommentar

                  • MrDude
                    • March 2015
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av Juwel350
                    Jag har svårt att tro att det är sant,säkert att du inte är ett troll.
                    Varför skulle jag trolla? Jag har ingen aning om hur många liter skålen är på..

                    Kommentar

                    • Axman
                      • January 2013
                      • 188

                      #11
                      Dags att börja göra rätt, för tyvärr så är situationen för dina fiskar heltokig. Gör en bildsökning på large goldfish på gogle, så ser du hur stora de kan bli (men naturligtvis lite extrema fall). Som yngel så funkar det med mindre men de växer snabbt, 1 cm längre per månad är inte konstigt.

                      Som vuxna behöver de två ett kar på ~150 liter. Guldfiskskål är utan mycket växter, pumpar, syresättning osv till och med olagligt. Vad har du när det gäller pumpar osv i den skålen? För att klara livhanken på dem tills vidare så bör du nog göra stora vattenbyten varje dag till du har något riktigt, dvs 80% varje dag eller liknande, men inte för stor tempskillnad då utan max några grader.
                      Senast redigerad av Axman; 28 March 2015, 21:11.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...