"Andrahandsmarknad" på slöjstjärt som vuxit ur akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karinpantzar
    • February 2015
    • 16

    "Andrahandsmarknad" på slöjstjärt som vuxit ur akvarium.

    Det låter lite groteskt i rubriken
    Min tänkte är att fråga, innan jag köper slöjstjärt till mitt akvarium, 102 liter. Jag är nybörjare och hade verkligen sett fram emot att så småningom skaffa 2 slöjstjärtar, älskar deras sätt att simma och deras sällskapliga sätt. Men när jag nu läst om arten så inser jag att de blir för stora för att må bra.
    Kan man köpa 2 st och omplacera dem till någon som har damm när de vuxit ur akvariet?
    Eller de kanske inte kan gå från lång tid i akvarium till kall damm?
    Finns det något intresse av omplaceringsfiskar, till lågt pris, hemmet är viktigare?
    Min fråga är av ren omtanke om fiskarna, köper inga om de inte kan få ett bra liv, så snälla såga mig inte vid fotknölarna
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Det blir nog svårt. Det finns många som inte är lika förutseende som du och hamnar akut i samma situation, medan efterfrågan på vuxna slöjstjärtar är låg. Mitt råd är att skaffa ett akvarium i rätt storlek eller att sikta in sig på en annan art. Råd i all välmening.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Självklart så skall du inte sågas vid fotknölarna snarare tvärtom. Bra att du läser på om dina kommande fiskars behov innan du skaffar dem.

      Benägen att hålla med Knax. Har själv haft slöjsjärtar som vi försökte ge bort när vi bytte inriktning på karet. Lyckades inte med det så det blev istället ett taktiktbyte. Övertygade istället min syster att skaffa ett akvarium till sig och familjen och att de givet borde ha just slöjor. Det lyckades men det kanske inte är en plan att räkna med

      Oavsett var du så småningom landar så önskar jag dig lycka till med dina akvarieplaner och om du har fler frågor så skall du inte tveka om att ställa dem här på Zoopet, vi finns här för att hjälpa varandra.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Jag har i alla fall aldrig haft några problem med att få placera fiskar hos Djurmagazinet, oftast utan ersättning eller bara något symboliskt men huvudsaken är ju i alla fall att dom får ett nytt hem
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Karinpantzar
          • February 2015
          • 16

          #5
          Tack för era svar!
          Så tråkigt att överge mina planer på fiskval, men men...
          Jag har börjat kika på olika labyrintfiskar istället, de kanske kan ersätta viss färgprakt :-)
          Tyvärr så syns de väl inte lika mycket :-(

          Kommentar

          • Juwel350

            #6
            Tycker att du skall anpassa fiskar efter ditt akvarium och ha ett större antal med mindre fiskar som får det bra

            Kommentar

            • Karinpantzar
              • February 2015
              • 16

              #7
              Japp. Så får det bli, måste hitta några trevliga små rackare ��

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Om du vill ha lite tips på olika fiskar du kan ha, så skriv en fråga i mix fiskkategorin Finns gott om trevliga, intressanta och vackra fiskar du kan ha i det karet
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...