Garra Flavatra - En underhållare av rang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #61
    Jag köpte för nå't år se'n 6 flavatra. som har vuxit upp och blivit fina och färgglada, och verkar ha en hyfsat bra gruppdynamik. För några månader se'n köpte jag fyra mindre, som verkade må bra ett tag. Se'n hittade jag en av de mindre nya död, den låg med utspända fenor, och verkade ha dött ganska plötsligt, inget tydde på att den var sjuk innan. Trodde först att den blivit ihjälklämd i "feeding frenzyn" som brukar uppstå vid matningarna. För nå'n vecka se'n såg jag ytterligare en av de mindre sprattla omkring planlöst. Jag misstänker att de mindre inte klarar av tjafset och konkurrensen från de större individerna?

    Kanske även dina som dog var lite svagare och inte riktigt hängde med, då de, precis som mina, verkade helt friska innan de dog?

    Mina går med denisoni, melon/pandabarber, Brochis splendens, och ett par bågfensciklider.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #62
      Intressant! Det skulle kanske kunna vara en förklaring även i mitt fall.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #63
        Ja, kanske kan de vara lite svagare, och hackkyckligar utan att det syns på dem, och se fina ut, tills de går in i väggen? Mina som dog var nyare i karet, och mindre än de jag hade se'n innan, så det tror jag i alla fall är anledningen i mitt fall.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #64
          Tråkigt när fiskar dör utan att man förstår orsaken. Tror dessa godbitar reagerar starkt och blir stressade av förändringar speciellt när de är yngre. Min grupp på 15 Garror köpte ju som vuxna från ett av visningskaren på Imazo. De lever alltjämt. Köpte 7 ungdjur och där dog 3 ganska snart. Samma skötsel på bägge grupper. Så väl inkört kar, med gott om utrymme och mycket fria sandytor på botten minskar riskerna som jag ser det. Men det är en ren gissning. I de karet där de går görs absolut inget förutom vattenbyte och filterrengöring 1 g./6 månader per filter. De filtren (2 st.) gör jag rent i ett omlottschema för att alltid ha ett filter igång med maximal nitrifikation när det andra görs rent. Men även om det är trist så tror jag det är viktigt att ta sig ur skuldträsket och inte känna sig som en dålig husse/matte. Gör ett nytt försök och var ännu mer strikt med dina rutiner. Är de väl vuxna så tål det i stort sett allt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #65
            OK, tack.

            Kommentar

            Arbetssätt...