Garra Flavatra - En underhållare av rang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #31
    Ursprungligen postat av Hasse Sjödin
    Hahaha vilka lirare.. du beskriver dem, så man får känslan att det är en flock schäfrar 
    Helt suveränt 
    Väldigt kul läsning o intressant!!!!
    Sorry Hasse. Sent svar. Det härliga är att de är verkligen så där om det är tillräckligt stor grupp i ett rimligt stort kar.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #32
      Hur funkar dessa med sandbotten (Biltemas)? Jag har läst att de "ska ha" ganska grovt grus. Tycker du att man ska köpa viltfångade eller odlade? Jag tänker mig sex stycken i mitt Vision 450L.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Hej Yadina! Mina lever på samma sandbotten som du har (Biltemas) och de fungerar lika bra oavsett underlag. I de floder och vattendrag där de lever så är det både sand och rejält grovt grus. Så det går bra vilket som. Du behöver minst 7 st. Detta beroende på att de både är sociala och hierarkiska dvs. De lever tight men det är viktigt för dem att ha en tydlig hierarki. I en grupp på minst 7 st. så sprids de interna aggressionerna så att det enbart blir underhållande. I mitt 450 Vision så bråkar de egentligen aldrig på ett destruktivt sätt. I ett litet kar där jag testat en liten grupp så har 2 dött i dessa kamper. Så stort kar och stor grupp så är de enbart underhållning och är så himla nyfikna och personliga. Odlat eller VF tror jag inte spelar roll alls. Mina är helt galna i Hikaris Algae Wafers kan jag berätta. Men de testar det mesta. De är lättskötta om de får det som de behöver.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #34
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Hej Yadina! Mina lever på samma sandbotten som du har (Biltemas) och de fungerar lika bra oavsett underlag. I de floder och vattendrag där de lever så är det både sand och rejält grovt grus. Så det går bra vilket som. Du behöver minst 7 st. Detta beroende på att de både är sociala och hierarkiska dvs. De lever tight men det är viktigt för dem att ha en tydlig hierarki. I en grupp på minst 7 st. så sprids de interna aggressionerna så att det enbart blir underhållande. I mitt 450 Vision så bråkar de egentligen aldrig på ett destruktivt sätt. I ett litet kar där jag testat en liten grupp så har 2 dött i dessa kamper. Så stort kar och stor grupp så är de enbart underhållning och är så himla nyfikna och personliga. Odlat eller VF tror jag inte spelar roll alls. Mina är helt galna i Hikaris Algae Wafers kan jag berätta. Men de testar det mesta. De är lättskötta om de får det som de behöver.
          Tack för svaret!
          Ja de verkar på din beskrivning som att de är otroligt trevliga små individer, får se till att skaffa 7 st då.
          Jag har en hel del grottor bland mina skifferhögar. Min förhoppning är att de kommer utnyttja dessa, då ingen annan av mina invånare utnyttjar grottorna. Men de kanske bara håller sig på öppna ytor? Jag har för mig att du skrivit om något preparat som man applicerar på stenar för att få algtillväxt, gillar dem det?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            De är nog ganska ointresserade av grottor tyvärr. Öppna ytor med god cirkulation är paradiset för dom. Preparaten som heter NLS tycker de sådär om. Mina L200 älskar däremot det preparatet. Däremot de större varianterna av Hikaris Algae Wafer kan du ibland ha upp till 5 individer på samma tablett. Då är de dessutom på bägge sidorna. Du lär dig efter ett tag hur mycket de ska äta. Får de för lite mat tunnar de ur relativt snart. Gott om mat så har du rejäla magar. Tror de med sitt aktiva sätt att leva förbränner en hel del energi. De fungerar utmärkt med andra snabba asiatiska arter såsom t.ex. Siamesisk algätare. Jag har en grupp på 5 sådana i samma kar och de fungerar bra ihop.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #36



              Om man tycker att det är viktigt att göra ett bra första intryck - så slår dem här små rackarna alla andra fiskar jag haft med hästlängder. Dem var lite blyga...i ca en kvart. Nu är dem igång och det är fantastiskt roligt att sitta bredvid och se på.
              Tack för tipset Bluewing!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #37
                Garra Flavatra - En underhållare av rang

                Fina bilder! Varsågod! Nu har du skaffat dig en alldeles egen undervattenskennel! Tror du kommer att le många gånger när de sitter där på andra sidan av glaset och granskar dig med nyfikna ögon. Checka igenom vad dina gillar och se till att de får lite mage nu bara. Tänk också omvänt mot annan fisk dvs. Blek är samma som kaxig i denna art [emoji6]
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #38
                  Så vill jag be om ursäkt för att jag kontaminerar tråden, men här är en liten filmsnutt på två Garra flavatra-hanar (troligtvis) som fajtas med varandra. Precis som hos Chromobotia macracanthus, där de dominanta håller en blek färgdräkt, ser vi samma avsaknad av färgintensitet vid upphetsning på dessa G. flavatra.

                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 October 2015, 10:48.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #39
                    Varför känns mitt 125 för litet för dessa roliga som jag vill ha. Bara funderar lite för mig själv

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Så vill jag be om ursäkt för att jag kontaminerar tråden, men här är en liten filmsnutt på två Garra flavatra-hanar (troligtvis) som fajtas med varandra. Precis som hos Chromobotia macracanthus, där de dominanta håller en blek färgdräkt, ser vi samma avsaknad av färgintensitet vid upphetsning på dessa G. flavatra.

                      https://www.youtube.com/watch?v=XNkTsbOzCo4
                      Himla trevlig film!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #41
                        Garra Flavatra - En underhållare av rang

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Varför känns mitt 125 för litet för dessa roliga som jag vill ha. Bara funderar lite för mig själv

                        //Inger
                        Jag tor det är för litet för en större grupp. Hade ju 5 st. i mitt 125 och har nu endast 3 st. kvar. De slogs som galningar innan det blev som nu. Tror reviret blir för litet helt enkelt och då blir det som i mitt kar en slags "självreglering" av beståndet. I mitt 450 har det bara varit lätta mätningar mellan dem. Men i mitt 125 blir det på liv och död. Sedan upplever jag det som att det som med hundar blir allvarligare när 2 honor är jämnstora än när två hanar. Min matriark i mitt 450 styr alla i gruppen. Bråkar hanarna för länge så bryter hon det. I mitt 125 så blev vad jag upplever det tre honor jämnstora och det blev tokfel.
                        Senast redigerad av Bluewing; 13 October 2015, 06:40.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #42
                          Ja, tänkte precis så som du beskriver, blir nog några söta corysar i stället .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #43
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Inledningsvis så som med många arter så fanns de ju bara som viltfångade, men idag så säljs ju de som odlade vad jag förstått.
                            Hej,
                            Först o främst tack för ditt väldigt intressanta inlägg! Har varit intresserad av flavatra ett bra tag, men aldrig kommit till skott.
                            Vad gäller odling: kommersiell odling är med hormoninjektioner, dvs "fusk". Mitt tips om du tänker odla dem är att ha ett tjockt lager sprängsten -- ungarna hos många grönlingsfiskar lever nere i bottnen, vilket skyddar dem från att bli uppätna av bl.a. sina föräldrar.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Zombivarg

                              • December 2015
                              • 249

                              #44
                              Så intressant att läsa om dessa krut packet hihi.

                              Vill verkligen ha men känner att mitt 222l blir i minsta laget för en grupp på minst 10 individer.
                              Blir att leta efter ett större akvarium för dessa vill jag ha

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                #45
                                Intressanta och roliga krabater det där En sak som jag kom att tänka på när jag läste det där om att den dominanta bleknar... Är det så med siamensis också kanske? Jag har sett det ganska många gånger att dom mäter sej och att en eller båda bleknar då. Jag såg det aldrig förut men nu har jag ju bara tre stycken och förut hade jag fem - sex stycken. Apropå gruppstorleken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...