Garra Flavatra - En underhållare av rang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Garra Flavatra - En underhållare av rang

    Klicka på bilden för större version

Namn: Garra Flavatra Trio 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,4 KB
ID: 2185196
    Kan inte låta bli att berätta lite mer om en av de mest underhållande fiskar jag haft förmånen att möta under mina runt 40 år som akvarist, Panda Garra eller Garra Flavatra. Den har inte funnits med så länge. I handeln från ungefär 2005 och upptäcktes eller snarare insamlades första gången runt 1998. Den är tveklöst den kanske vackraste arten bland Garrorna. Den blir runt 9 cm, men då är det honorna vi pratar om. Hanarna blir något mindre.

    Ska du köpa den finns det två val, en enda eller en grupp på minst 5 st. Varför det? Jo denna art är supersocial och har komplexa beteenden för att bestämma hierarkin. Så när den är satt finns en hona på toppen (det är skönheten längst till höger på bilden) och de två till vänster är troligen hennes två gullgrisar till hanar. Du ser det på att de är något mindre och slankare än honan. Honan är något fylligare i kroppen än dessa.

    De är extremt robusta som akvariefisk betraktat kanske delvis på grund av att de floder och vattendrag de lever i är i monsunområden som i torrtider kan ge mycket varma långsamt rinnande vatten och sedan under monsunen då vräker vattnet bokstavligen förbi i en forsliknande hastighet. Detta gör att de tål temperaturer från 19-28 grader. De kan bokstavligen klättra på glas med sina munnar som en anpassning till strida vatten där de accelererar mot strömmen upp till ytan där de tar ett kraftfullt blixtsnabbt skutt framåt ibland över ytan. Detta är ett av skälen till att ha dem under uppsikt när du fyller karet. Du har ofta hela gruppen studsande i entusiastiska, karakteristiska små skutt längs rutan tills de kommer mot strålen och då kommer storskuttet. Så det är fler än en gång som det smäller till i Juwellocket under vattenpåfyllningen.

    En av de muskulösaste fiskar jag mött för sin storlek, de gånger de hoppat ur och jag tagit upp dem i handen så får jag ta i för att hålla handen stängd då de vrider sig. Så de är små kraftpaket med inbyggd turbo.

    När det gäller det sociala samspelet så blir de oerhört fysiska och är tätt intill varandra. Unghanarna i gruppen som inte avgjort vem som är starkast än visar det genom att blekna till en ljusgrå färg och studsar runt i en ringdans som ibland går oerhört snabbt där de inte biter varandra utan demonstrerar styrka genom att först mäta sig med varandra där de lägger sig omvänt huvud mot stjärt bredvid varandra för att jämföra storlek. Är den ena då större så händer inget mer utan den mindre sticker iväg. Är de jämnstora då kan denna mätning som sedan går över i en stundtals extremt snabb ringdans som upprepas vid många tillfällen. 2 st. unga killar har fullt sjå med detta i min Pandagrupp på 14 individer. Fler tillfällen än en har jag iaktaggit hur ledarhonan bara flyger dit och toucher hanarna lätt och då är mätningen över för stunden. Är gruppen tillräckligt stor (det är därför du inte ska köpa 2-3 st. bara) så sprids aggressionerna ut på flera och det blir mera som ett spänstigt lekande med att testa varandra. Har du få leder det till att den ena förr eller senare jagar livet ur den andra. Därav kan de ibland få rykten om att vara elaka, vilket de inte är, men de kräver en större grupp.
    Men ska du introducera nya garra till en befintlig grupp så är det bra om de nya är mindre än den etablerade då det annars kan bli hårda fighter som kanske inte alltid slutar bra. Därför är det också tveksamt att ha arter som liknar dem i samma kar då de kan dras in i detta och inte hinner med i Garrornas smått explosiva mätningar. Så som jag ser det ska Garrorna helst vara den enda bottenlevande arten i karet.
    De är sociala även med dig och fixar du med nåt i karet så får du förr eller senare en garra som sätter sig på din hand, smakar lite på den eller studsar nyfiket runt i närheten av handen. Upplever dem som fiskvärldens svar på en flatcoated retriever.
    De kommer att ha järnkoll på allt som händer utanför karet och sitter ofta som på bilden för att se vad du håller på med därute. Ibland när de sitter och glor så där på mig kan det kännas att förhållandet är omvänt, de studerar mig mer än tvärtom. Men de fastnar inte i ett mat-tiggande som en del arter gör utan de kollar in dig mycket koncentrerat ett tag och sedan fokuserar de på varandra och struntar helt i dig.

    De ser verkligen hela karet som sitt hem och kan simma i grupp på ett sätt som skapar kopplingar till formationsflygning. De är absolut överallt. Sedan kan de splittras på någon sekund för att sitta på varsitt anubiasblad och äta alger.
    Gällande föda är de inte mycket till algätare. Men de gillar vegetabilier som alger, men även gurka. De älskar algae wafers. De äter nog allt egentligen så var försiktig med matningen då de äter kopiöst och blir som bollar om du stoppat i för mycket föda.

    Summa summarum så händer det hela tiden saker, de är otroligt vackra, verkar tåla det mesta, kräver rent vatten med bra cirkulation och kommer att bli dina bästa vänner för flera år. De är lite som diskus. De sätter sig i hjärtat på akvaristen på nolltid.
    Senast redigerad av Bluewing; 06 January 2015, 13:25.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Trevlig info
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tonpet
      • February 2008
      • 469

      #3
      Johnny.... med ditt underbara sätt att skriva, beskriva och förklara med så mycket känsla är otroligt. Tror att du skulle kunna sälja in en Sengångare till ett hundrameters final i OS .
      Härlig läsning.
      // Tony
      Juwel Rio 300, Diskus
      "Sluta vara den du var och bli den du är"

      Kommentar

      • Bobby
        • March 2002
        • 351

        #4
        Jag kan bara instämma med blåvinge.
        Mina garror är ett kärt tillskott till mitt akvarium.
        Jag kan verkligen känna igen beteendet som beskrivs i texten.
        Jag kommer att skaffa 6 stycken till så småningom.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Tack ska ni ha, mina vänner Alltid trevligt när det man skriver uppskattas. Jag tycker det är himla kul att zooma in på en specifik art, börja leta fakta och sedan dela med sig av detta. Det gör arterna mer spännande.

          Skulle verkligen bli glad om flera av er kände likadant och att ni hade lust att ta tiden att fördjupa sig i en av de arter ni känner väl och sedan berätta för oss andra. Genom att studera en art ordentligt så "ser" man ju mer vad de faktiskt gör i karet.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Underbart Johnny!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Ska man ha ett strömt akvarium åt dom eller ett vanligt akvarium och hur stort blr det vara?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hmm, vill ha... Men "min" butik har aldrig haft den inne vad jag vet, även om jag har nämnt den för honom. Däremot har han Garra rufa till och från, men dessa känns inte lika spännande, kanske mycket beroende på sin gråare färg. Nu, brukar jag ju hävda att starka färger inte är allt som gör en fisk fin att se på eller studera, men just i det här fallet, varför köpa den lite trist färgade G. rufa, när den har en mer färggrann släkting i G. flavatra.

                Men är G. rufa annars jämförbar i beteendet med G. flavatra?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  Verkar vara en spännande art! Jag har aldrig hört talas om dem. Skulle en grupp på 6 st dessa passa ihop med t ex två par B. fjärilsciklider i ett 450L? Funderar även på att ha scalarer i det här akvariet.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Yasna: Om man nu vill ha ett mixat kar så kan det nog fungera bra. Men 6 är för få egentligen. Har 14 st. i mitt 450 och skulle nog idag inte ha gått under 10 st. egentligen. Absolut minst 7 st. Det blir lätt lite kamp om de är för få.

                    Sedan Shepard så skiljer det en hel del i den sociala interaktionen mellan rufa och flavatra. Där det är rejält med mer fart i flavatra.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Hinner dom få i sig någon mat Johnny, tänker på turbomatvraken regnbågsfiskarna? Maten hinner ju knappt nudda ytan innan den är borta.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Jag har vant regnbågarna vid finkornigt granulat och släpper i större tabletter eller fryst mat som är hårdare och sjunker. Regnbågar har ju för sin storlek små munnar.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bobby
                          • March 2002
                          • 351

                          #13
                          Jag har precis kompletterat min grupp om 6 flavatror med ytterligare 10.
                          Det var ett sant nöje att se dem interagera med nykomlingarna.
                          De "gamla" verkar ha tagit till sig två adepter var som simmar runt med dem släptåg.
                          Jag har även testat att leka med dem genom att lysa med min laserpekare i akvariet och de blir som tokiga och ska försöka fånga pricken - ser rätt roligt ut när 6 flavatror jagar en liten prick genom akvariet. Konstigt nog är det bara de som bryr sig om laserpricken. Nästa gång filmar jag spektaklet.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            De verkar ju riktigt kul, de där flavatrorna!

                            Kommentar

                            • Falconer
                              • November 2005
                              • 786

                              #15
                              Hej! Skulle det kunna fungera med en liten grupp på 5-6 st i ett 115 liters? Enda sällskap är ett gäng Microctenopoma Ansorgii. Har ni några helkarsbilder på hur era flavatra går?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...